سلامت>  بیماری- گروه دانش و سلامت: با اینکه بررسی های میدانی خبرنگار همشهری از داروخانه ها نشان می دهد که واکسن آنفلوآنزا نایاب است، رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که تاکنون یک میلیون دوز از این واکسن وارد کشور شده است.

البته واردکردن واکسن در شرایطی که ایران خود تولید کننده این واکسن است باعث شگفتی است اما همین مقام مسئول خبر داده که دلیل این مسئله، مشکلات ایجادشده در خط تولید مؤسسه رازی بوده است. با این حال به نظر می رسد که همین مقدار واکسن وارد شده نیز به نحو صحیحی در داروخانه ها توزیع نشده است به طوری که رئیس انجمن داروسازان ایران، توزیع ناعادلانه این واکسن ها در داروخانه های دولتی و خصوصی را عامل ایجاد بازار سیاه این واکسن در کشور دانسته و به آن اعتراض کرده است.

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در گفت وگو با فارس در مورد کاهش ذخیره برخی واکسن ها گفت: خط تولید مؤسسه رازی با سابقه ده ها سال تولید واکسن، در سال های اخیر دچار مشکلاتی شد و ما مجبور شدیم برخی واکسن ها را که باید از تولید داخل تأمین می کردیم از خارج بخریم. وی ادامه داد: اینکه گفته شده برخی از واکسن ها ذخیره یک ماهه دارند، فقط مربوط به یکی از واکسن های تولید داخل است که مؤسسه رازی نتوانسته به موقع به ما تحویل دهد، بنابراین ما مجبور شدیم آن را از خارج از کشور تأمین کنیم و در نتیجه ذخیره مان کم شد.

دیناروند از عنوان کردن نام این واکسن «برای اینکه در جامعه نگرانی ایجاد نشود» امتناع کرد و گفت: به مردم این اطمینان را می دهیم که جای هیچ گونه نگرانی نیست چرا که این واکسن هم اکنون تأمین شده، جایگزین خارجی آن مشخص و خریداری شده است. رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بنابراین یک میلیون دوز از واکسن مورد نظر وارد کشور و توزیع شده است و ۲میلیون دوز دیگر نیز تا هفته آینده وارد می شود. با این حال رئیس انجمن داروسازان ایران، توزیع ناعادلانه واکسن آنفلوآنزا در داروخانه های خصوصی و دولتی را علت ایجاد بازار سیاه واکسن عنوان کرد و گفت: ما شدیدا به این نوع توزیع واکسن در داروخانه های خصوصی اعتراض داریم.

دکتر رهبر مژدهی آذر در گفت وگو با مهر اظهار داشت: متأسفانه شیوه توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه های خصوصی درست نیست، به طوری که به هر داروخانه ۱۰عدد واکسن در یک ماه داده اند. وی با عنوان این مطلب که اطلاع داریم در بعضی از شهرستان ها تمامی واکسن های موجودی در اختیار داروخانه های هلال احمر است، تأکید کرد: انجمن داروسازان ایران نسبت به این تبعیض و بی عدالتی در توزیع واکسن اعتراض دارد و معتقدیم به این شیوه و روش، واکسن به دست مردم نخواهد رسید.

مژدهی آذر در توضیح این ادعای خود گفت: ۱۰عدد واکسن فقط بین کادر داروخانه توزیع می شود و به دست مردم نمی رسد زیرا افرادی که در داروخانه مشغول کار هستند مثل بقیه مردم دارای افراد سالخورده و کودک هستند که می خواهند واکسن به دست آنها برسد، بنابراین واکسن برای توزیع بین مردم باقی نمی ماند.

رئیس انجمن داروسازان ایران با اعتراض به این شیوه توزیع واکسن در داروخانه های خصوصی، افزود: دوباره بازار سیاه راه خواهد افتاد. وی با اعلام اینکه توزیع واکسن آنفلوآنزا نیازمند داشتن نسخه پزشک است، گفت: البته داروخانه ها به توصیه شفاهی پزشکان بسنده کرده و این واکسن را بدون نسخه در اختیار مردم قرار می دهند. مژدهی آذر، نرخ واکسن آنفلوآنزا را ۲۸هزار و ۵۰۰تومان اعلام کرد و افزود: سال گذشته قیمت این واکسن بین ۱۱تا ۱۵هزار تومان بود که به نظر می رسد سال گذشته با ارز مرجع وارد شده بود. رئیس انجمن داروسازان ایران در پایان گفت: قطعا اگر واکسن آنفلوآنزا به صورت مساوی بین داروخانه ها توزیع شود، مردم برای تهیه آن دچار مشکل نخواهند شد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات