سلامت>  عمومی- همشهری آنلاین: وزارت بهداشت چین می گوید با این کشور با وجود آسان تر کردن قوانین موجود قصد ندارد تعدیل گسترده ای در سیاست سختگیرانه تک فرزندی اش انجام دهد.

به گزارش رویترز دولت چین روز جمعه ۱۴ نوامبر اعلام کرد در عمده ترین اقدام آزادسازی در سیاست سختگیرانه تک فرزندی این کشور تا به حال به میلیون ها خانواده در این کشور اجازه خواهد داد که دو کودک داشته باشند. چین پرجمعیت ترین جمعیت جهان با حدود ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت است.

این مجوز که زوج هایی که در آن یک والد تنها فرزند خانواده اش به شمار می رفته است، اجازه خواهند داشته کودک دومی داشته باشند، بارزترین تغییر در مجموعه ای از اصلاحات است که پس از اجلاس مهم حزب حاکم کمونیست که سیاست در این مورد را برای دهه آینده تعیین می کرد، اعلام می شود.

این طرح برای تعدیل کردن این سیاست از حدود پنج سال قبل پیشنهاد شده بود، چرا که مقامات نگران شده بودند که کنترل سختگیرانه زاد و ولد رشد اقتصادی این کشور را تضعیف کند و برای جمعیت سریعا در حال پیر شدن کشور امیدی برای حمایت مالی در آینده باقی نگذارد.

معاون وزیر بهداشت چین، وانگ پیان در بیانیه ای در وب سایت این وزارتخانه می گوید اگر به ناگهان به همه افراد اجازه داده شود که دو کودک داشته باشند، مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد.

او گفت: " تعدیل و تکمیل سیاست تنظیم خانواده به معنای کنار گذاشتن آن نیست. "

" هیچ تغییر اساسی در این واقعیت که ما کشوری بسیار پرجمعیت هستیم و این که فشار کنونی بر روی اقتصاد، جامعه، منابع و محیط زیست در درازمدت ادامه خواهد یافت، رخ نداده است. "

" لازم است سیاست پایه ای تنظیم خانواده در درازمدت حفظ شود و ما نمی توانیم از آن دست برداریم. "

وانگ چارچوب زمانی معینی برای هنگام شروع این تعدیل سیاست اعلام نکرد، و فقط اشاره کرد شروع این اقدام مدت زیادی طول نخواهد کشید و هر ایالت باید خودش در این باره تصمیم بگیرد.

او گفت که در مناطقی که با احتمال بیشتری مردم می توانند از این تعدیل سیاست سود ببرند، دولت زوج ها را تشویق خواهد کرد تا به سرعت صاحب کودک دوم نشوند، تا" از ایجاد موجی از تولدها جلوگیری شود. "

شمار فزاینده ای از پژوهشگران چینی مدت هاست که دولت را ترغیب کرده اند سیاست تک فرزندی را که در اواخر دهه ۱۹۷۰ برای پیشگیری از کنترل خارج شدن رشد جمعیت اتخاذ شد، اصلاح کند، چرا که از نظر بسیاری از کارشناسان این سیاست در حال حاضر منسوخ و برای اقتصاد زیانبار است.

گرچه این سیاست تنظیم خانواده در چین در سطح بین المللی با نام سیاست تک فرزندی مشهور شده است، اما در واقع مقررات مربوط به تنظیم خانواده در این کشور بسیار پیچیده تر است.

بر اساس مقررات فعلی زوج های شهری در صورتی اجازه داشتن کودک دوم را خواهند داشت که هر دو والد خواهر یا برادری نداشته باشند، و در مناطق روستایی اجازه داشتن بچه دوم در صورتی که بچه اول دختر باشد، داده می شود.

همچنین موارد استثنای فراوان دیگر بر سیاست تک فرزندی وجود دارد، از جمله قواعد آسان تر برای اقلیت های قومی.

اما هر زوجی که این مقررات را رعایت نکند، مجبور به پرداخت جریمه هنگفتی می شود.

به گفته وانگ نظام مجازات ها در این مورد همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

بسیاری از تحلیل گران می گویند سیاست تک فرزندی در چین باعث کاهش نیروی کار در این کشور شده است و رشد اقتصادی این کشور را مورد تهدید قرار می دهد.

برای نخستین بار پس از دهه ها نیروی در سن کار در چین در سال ۲۰۱۰ کاهش یافت، و چین ممکن است به نخستین کشوری در جهان بدل شود که پیش از ثروتمند شدن، پیر می شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات