تعویض مفصل مختص چه بیمارانی است


این جراحی محدود به سن خاصی نیست و هرگاه بیمار با خوردگی شدید مفصلی مراجعه کند، به طوری که دیگر قادر به انجام حرکات روزمره خود نباشد، نامزد تعویض مفصل می شود. خوردگی مفصل فقط به دلیل کهولت سن نیست. بیماری هایی مانند روماتیسم مفصلی، شکستگی های شدید زانو و از بین رفتن غضروف عوامل دیگری است که موجب از بین رفتن مفصل می شود. این بیماران ممکن است در سنین جوانی باشند، ولی این جراحی بیشتر برای افراد مسن (بیشتر از ۶۰ سال) جامعه است.

آمادگی بیمار برای عمل جراحی


پیش از عمل جراحی آنچه مد نظر ماست، تقویت عضلات اطراف مفصل است. البته بیماران آنقدر درد و حرکات محدودی دارند که بندرت می توانند حرکات ورزشی مناسبی انجام دهند و مهم ترین مساله ای که در جراحی های تعویض مفصل روی آن تاکید داریم کاهش وزن بیمار است زیرا بیشتر بیماران دچار اضافه وزن هستند.

گرچه در سنین میانسالی پایین آوردن وزن کمی دشوار به نظر می رسد (افزایش وزن به مفصل سالم یا مفصل تعویض شده فشار زیادی وارد می کند. ) اما اگر بیمار بتواند وزن خود را کاهش دهد، عمر و دوام مفصل تعویض شده بسیار بیشتر خواهد شد. عمل جراحی عمل دشواری نیست و حدود یک تا یک ساعت و نیم زمان می برد. البته زمان جراحی بیشتر به دلیل بدشکلی های ایجاد شده در مفصل است، زیرا هنگام تعویض مفصل جراح لازم است بدشکلی های ایجاد شده را نیز اصلاح کند.

بعد از عمل بیماران باید حرکات خود را بتدریج آغاز کنند. دیگر درد بیمار از بین رفته و می تواند براحتی زانوی خود را حرکت دهد. همه بیماران باید عضلات اطراف مفصل را تقویت کنند. ورزش های آموزش داده شده و فیزیوتراپی به قوی تر شدن عضلات کمک می کند. عضلات از مفاصل محافظت می کنند. بیمار باید سعی کند مفصل جدید را سالم نگه دارد. به طور طبیعی این مفاصل جدید و تعویض شده بین ۱۵ تا ۲۰ سال می تواند برای بیمار کار کند. بنابراین دو عامل کاهش وزن و تقویت عضلات برای طول عمر بیشتر مفصل ضروری است.

توصیه های پس از تعویض مفصل


بیماران می توانند براحتی راه بروند و حتی دوزانو و چهارزانو بنشینند. ولی این نوع از نشستن یا فشار وارد کردن به مفصل به هیچ وجه توصیه نمی شود. بیماران نباید زانو را بیش از ۱۲۰ تا ۱۳۰ درجه خم کنند و اجسام سنگین نیز بلند نکنند. به هر حال این مفصل همان طور که از نامش پیداست، مفصل مصنوعی است و اصلا قابل قیاس با مفصل طبیعی بدن نیست و به مراقبت نیاز دارد.

این عوارض را جدی بگیرید


بیمارانی که عمل جراحی تعویض مفصل انجام می دهند، نسبت به عفونت حساسیت بیشتری پیدا می کنند. این افراد وقتی به دندانپزشکی می روند یا سونداژ انجام می دهند و به طور کلی هر کاری که روی بدن آنها انجام می گیرد، ممکن است باکتری وارد خونشان شود که باید پزشک معالج را از وجود مفصل مصنوعی مطلع سازند. زیرا بیماران حتما باید از آنتی بیوتیک استفاده کنند. وجود باکتری در خون می تواند به محل پروتز رسیده و در آنجا عفونت و مشکلاتی را برای مفصل جدید ایجاد کند.


منبع: نشریه سیب


در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات