با سرد تر شدن هوا و در آب و هوای سرد، تعداد افرادی که از مسأله ترک پاشنه پا و خشکی آن شکایت دارند، بیشتر می شود. چنانچه این ترک ها شدید شوند، امکان دارد به خونریزی، عفونت و درد پا، در حالت ایستاده و یا هنگام راه رفتن منجر گردد. چه عواملی باعث ایجاد ترک پاشنه پا و خشکی آن می گردد؟

 با سرد تر شدن هوا و در آب و هوای سرد، تعداد افرادی که از مسأله ترک پاشنه پا و خشکی آن شکایت دارند، بیشتر می شود. چنانچه این ترک ها شدید شوند، امکان دارد به خونریزی، عفونت و درد پا، در حالت ایستاده و یا هنگام راه رفتن منجر گردد. چه عواملی باعث ایجاد ترک پاشنه پا و خشکی آن می گردد؟

۱- آب و هوای سرد و گرمایش داخلی

۲- کفش و چکمه های نامناسب

۳- مراقبت های روزانه نادرست و اشتباه از پا

۴- ایستادن بر روی پا در تمام طول روز

در اینجا به نکاتی چند در مورد مراقبت های لازم و مفید از پاشنه پا اشاره می کنیم:

۱- زمانی که از کفش و یا چکمه بزرگ استفاده می کنیم، پاشنه پا در آن شروع به حرکت می کند که این عمل نیز، به نوبه خود باعث ایجاد پینه های سفت و خشک در لبه ها و یا سطح پاشنه پا می گردد. بنابراین، در هنگام خرید کفش دقت نمایید تا کفش و چکمه ای را انتخاب کنید که درست به اندازه ی پای شما باشد؛ به طوری که پاشنه پا در آن حرکت نکند اما در عین حال به این امر نیز توجه داشته باشید که انگشتان پا باید در کفش قابلیت حرکت داشته باشند.

۲- سعی نمایید هر روز، پای خود را با آب ولرم و صابون مناسب بشویید. هرگز از آب داغ استفاده نکنید زیرا باعث خشکی پوست می گردد. آب داغ برای بیماران دیابتی و هر فرد دیگری که دچار اختلال گردش خون می باشد، مضر است.

۳- در هنگام شستشوی پای خود، آن را لایه برداری کنید. این عمل مخصوصا در مورد پاشنه پا بسیار ضروری است. سعی نمایید از یک پارچه مخصوص شستشو (لیف) و یا سنگ پا استفاده کرده و به آرامی آن را بر روی پوست پا بکشید تا پوسته های مرده آن بریزد.

۴- پس از شستشو، حتما پای خود را کاملا خشک نمایید زیرا قارچ و باکتری در جاهای گرم، مرطوب و تاریک رشد می کنند.

۵-سعی نمایید هر روز از لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید. همیشه پوست خود را مرطوب نگه دارید اما از مصرف مرطوب کننده ها در بین انگشتان پا اجتناب نمایید. پس از مرطوب سازی پا، جوراب های نخی بپوشید.

۶- قرار دادن پاها در آب و در واقع خیساندن آنها چنانچه درست انجام شود، عملی آرامش بخش و مفید می باشد. به منظور انجام این کار، بهتر است پاها را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و ۳ بار در هفته در آب قرار دهید. انجام این عمل در طولانی مدت باعث می شود خشکی پا از بین برود. برای این کار، یک چهارم فنجان سرکه سفید را در مقداری آب ولرم ریخته و پاها را تا مچ در آن قرار دهید. هرگز از آب داغ استفاده نکنید. اسید استیک موجود در سرکه، پوست خشک را نرم کرده و آن را لایه برداری می کند. پس از شستشو، پای خود را کاملا خشک کرده و مرطوب کنید. در آخر با جوراب های نخی، پای خود را بپوشانید.

۷- یک روش درمانی سریع و یک شبه ی ترک، خشکی و پینه پا به این صورت است که مقدار کمی روغن زیتون مخلوط شده با سرکه سفید یا آب لیمو را بر روی پا مخصوصا پاشنه بمالید و ماساژ دهید. عسل، یک مرطوب کننده طبیعی است؛ بنابراین، در صورت تمایل می توانید به مخلوط خود، کمی عسل نیز اضافه کنید. پس از انجام ماساژ، با جوراب های نخی پاهای خود را بپوشانید. صبح روز بعد، پاهای خود را شسته و پوست آن را لایه برداری نمایید. سپس، آن را کاملا خشک کرده و مرطوب سازید.

توجه:

۱- مرطوب کننده های مخصوص پینه، ترک و خشکی های شدید پاشنه پا، حاوی مواد تشکیل دهنده ای هستند که اغلب، پوست را تحریک خواهند کرد.

۲- چنانچه خشکی و پینه ی پای شما شدید بوده و در عرض چند هفته به هیچ روش درمان خانگی و یا مراقبت های مخصوص پا جواب نداد و بهبود نیافت، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات