در اینجا برای اطمینان از استفاده بهینه از مواد غذایی مصرفی تان، به چند نکته مهم اشاره خواهم کرد.

به گزارش افکارنیوز ، در ذهن بیشتر افراد، تغذیه هسته اصلی سلامت است. در صورتی که درست غذا نخورید و خوب آن را هضم نکنید، قطعاً به مشکل خواهید خورد. در اینجا برای اطمینان از استفاده بهینه از مواد غذایی مصرفی تان، به چند نکته مهم اشاره خواهم کرد.

غذای کمتر مساوی است با عمر بیشتر

در پژوهش گسترده ای که در مورد رژیم غذایی افرادی که صد سال عمر کرده اند انجام دادم، متوجه شدم چیزی که در مورد همه آنها یکسان بوده این است که آنها گرایش به کم خوری داشته اند. بسیاری از این افراد که صد سال عمر کرده اند، با حقوق و بودجه ای نسبتاً کم زندگی کرده اند و در نتیجه کمتر از حد میانگین می خورده اند و حتی در زمان های خاصی مثل زمان خشکسالی و قحطی روزه می گرفته اند. آنها عمدتاً از «قانون سه چهارم» پیروی می کنند، به این معنا که یک مرتبه یک چهارم از غذایی که به طور معمول می خوردند را کم می کردند. بسیاری از مطالعات نشان داده است که کاهش کالری دریافتی، عمر متوسط حیوانات در آزمایشگاه را افزایش داده است. از این موضوع استنباط می شود که چنین موردی در انسان ها نیز می تواند صادق باشد. رویه این افراد صد ساله را درک کنید و وقتی معده تان به شما می گوید سه چهارم همیشه غذا بخورید، به این ندا گوش دهید.

با درون خود مهربان باشید

من اغلب به بیمارانم می گویم که معده شما دندان ندارد. منظور من از این حرف این است که معده شما تنها می تواند غذا را با شیره معده و اسید ترکیب و هضم کند، در نتیجه این عمل، شما به سادگی قادر به جذب ویتامین ها و مواد مغذی مهم از مواد غذایی دریافتی تان خواهید بود اما گر تکه های بزرگ غذا را نجویده قورت دهید معده تان با مشکل روبرو می شود. مطلب قابل توجه دیگر این است که خوردن بسیار سریع غذا منجر به افزایش تولید اسید در معده شما که نتیجه آن مشکل بسیار شایع سوزش معده خواهد بود.

در روز ۵ وعده غذای کوچک بخورید

خوردن ۳ وعده غذایی یک عادت فرهنگی در سراسر جهان است. خوردن وعده های کوچک و منظم غذا برای دادن شانس جذب کامل به سیستم گوارشی امری بسیار پسندیده است. وقتی چهار یا پنج بار در روز غذاهای کوچک می خورید، در کل مدت روز جریانی یکنواخت از مواد مغذی، قند خون و انرژی را به بدن شما می فرستید. خوردن به این شیوه فشار بسیار کمی به سیستم های گوارشی و سوخت و ساز وارد می سازد. نکته قابل تامل دیگر این است که چند بار خوردن در طول روز شما را از پیش از حد گرسنه شدن و پرخوری در وعده بعدی در امان نگه می دارد.

دیر غذا خوردن باعث چاقی می شود

این گفته معروف که «آنچه می خورید را خودتان انتخاب می کنید» درست است، اما زمان غذا خوردن نیز فاکتور بسیار با اهمیتی است. بدن انسان از یک ریتم شبانه روزی پیروی می کند، به همین دلیل، خوردن میزان غذاهای یکسان در وعده های صبحانه و ناهار فرایندهای متفاوتی نسبت به زمانی که در وعده شام خورده شود، دارد. پژوهش ها حاکی از آن است که وقتی بیشتر پروتئین و چربی روزانه خود را در وعده صبحانه میل کنید، باعث کم کردن وزن و کسب انرژی بیشتر می شود اما خوردن همین چیزها در وعده شام سبب افزایش استعداد اضافه وزن، افزایش فشارخون و بیماری های قلبی می شود. به عنوان یک قانون کلی، پیشنهاد می کنم آخرین وعده غذایی روز را ساعت ۷ تا ۸ شب میل کنید و همیشه این عبارت شایسته را که «دیر وقت خوردن باعث چاقی می شود» را به خاطر داشته باشید.

از غذای خود لذت ببرید!

عمری طولانی و زندگی ای پایدار و شاد داشته باشید!

سیب سبز/ شماره ۱۰۱/ نیمه دوم آبان ماه ۹۲/ ترجمه: نسیبه رجبی/ صفحه ۴۲
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات