سلامت>  عمومی- گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: اغلب کارشناسان مضرات خود سیگار و مضرات نیکوتین و کاغذ آن را عامل آسیب زدن به سلامت انسان قلمداد می کنند، اما پاره ای از کارشناسان معتقدند که خطر فیلتر سیگار اگر بیشتر از خود سیگار نباشد کمتر از آن نیست.

در این میان یکی از راه حل های ارائه شده تولید سیگارهای بدون فیلتر است. بنابر این دیدگاه اگر سیگارها، اصولا بدون فیلتر ساخته شوند، هرچند ممکن است اثرات آنی و مضر آنها بر فرد استعمال کننده در کوتاه مدت بیشتر باشد اما عواقب و خسارت های بلندمدت آن بر محیط زیست کمتر خواهد بود و زباله کمتری هم تولید خواهد شد.

اگر به آمار موجود درباره افراد سیگاری و تعداد ته سیگارهایی که در طول سال بر زمین انداخته می شوند توجه کنیم. متوجه خواهیم شد که آمار بسیار عجیبی در این باره ارائه شده است. از میان ۷۵میلیون ایرانی، ۱۵میلیون نفر سیگاری، سالانه ۳۷۱هزار و ۴۳۰کیلوگرم ته سیگار زیر پاهایشان له می کنند. در فیلتر باقیمانده از سیگارهای دودشده، مواد سمی و فلزات سنگین خطرناک دیگری چون نیکوتین، سرب، مس و کروم هم وجود دارد که در یک بسته متشکل از ۱۲هزار الیاف پلاستیکی در هم تنیده مانند استات سلولز و تجزیه ناپذیر جاسازی شده اند.

موادی که سالانه سبب مرگ میلیون ها پرنده و آبزیان ساکن در تالاب ها، دریاچه ها، رودخانه ها و دریاهای آزاد می شوند. چرخه شومی که البته در زنجیره غذایی در نهایت به انسان هم بازمی گردد. در این گزارش تلاش شده است تا خطر مواد سمی فیلتر سیگار درصورت تجزیه آنها در فضا بر سلامت انسان مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این خطر کشیدن سیگار تا فیلتر آن توسط افراد سیگاری در گفت وگو با دکتر سعید صفاتیان مدیرکل سابق درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر بررسی شده است.

دکتر صفاتیان درباره خطر سموم موجود در فیلتر سیگار برای سلامت انسان گفت: فیلتر سیگار یک مرکز تجمع مواد سمی داخل سیگار است. با توجه به اینکه اگر در سیگار ۴ هزار نوع ماده سمی وجود دارد این مواد در فیلتر آن متراکم می شوند، در واقع این مواد به طور کامل در فیلتر وجود دارند. هر چه شخص به یک سانت آخر سیگار پک های عمیق تر بزند تأثیر آن در ریه بیشتر است و سرطانی شدن بافت ریه یا حنجره از همان جا آغاز می شود.

البته میزان ورود مواد سمی درون فیلتر به بدن بستگی به نوع فیلتر نیز دارد. برخی از فیلترهای جدید به ویژه آن دسته از فیلترهایی که در کشورهای توسعه یافته تولید می شوند ۳مرحله ای هستند یعنی با گذر از چند فیلتر میزان مواد سمی موجود در سیگار کمتر می شود البته این باز بستگی به جنس فیلتر هم دارد. در کل بر اثر پک های عمیق به سیگار، انتهای فیلتر ضعیف می شود و احتمال ورود مواد سمی به بدن و قرار گرفتن روی سطح ریه بیشتر می شود.

وی در مورد خطر آلوده شدن فضا توسط فیلترسیگارهای مصرف شده نیز گفت: البته مواد سمی موجود در مواد دخانی نظیر سیگار تنها متوجه افرادی نیست که به طور مستقیم آن را استعمال می کنند بلکه فیلتر سیگارهایی که در فضای باز بر زمین انداخته می شوند به مرور زمان تجزیه می شوند و سموم آن در سطح فضا پراکنده می شود و ایجاد عارضه می کند. خطر ابتلای افراد به عوارض مختلف ناشی از استشمام سموم موجود در ته سیگارها به ویژه در اماکنی بیشتر می شود که پیش تر افراد زیادی با تجمع در آن مکان ها سیگارکشیده باشند و در نتیجه فیلترهای زیادی روی زمین باقی مانده و سموم آن باتجزیه تدریجی در فضا متصاعد شده باشد. عوارض سموم فیلتر سیگار بیشتر متوجه ریه و سفت شدن مجاری انتهایی این بافت تنفسی است.

کبد نیز یکی از اندام کلیدی است که در این میان امکان دارد آسیب ببیند، در واقع سموم موجود در ته سیگار که در فضا متصاعد شده یا در اثر کشیدن سانت های آخر سیگار به بدن رسیده باشد می تواند به مرور زمان سلول های کبد را تخریب کند. اگر فیلتر از سیلیکون تشکیل شود در گرمای هوا متصاعد می شود و باعث ایجاد عوارض خطرناکی در بدن انسان می شود که این عوارض بیشتر متوجه بافت های ریه است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات