بحث در خصوص قرص های لاغری و فعالیت بدنی، سالهاست که مطرح شده و از اوایل سالهای ۱۹۹۰ و زمانی که برخی پزشکان، شروع به تجویز این قرص ها نمودند، این بحث ها داغ و داغ تر شده است.

به گزارش سرویس سلامت ملت ایران، بحث در خصوص قرص های لاغری و فعالیت بدنی، سالهاست که مطرح شده و از اوایل سالهای ۱۹۹۰ و زمانی که برخی پزشکان، شروع به تجویز این قرص ها نمودند، این بحث ها داغ و داغ تر شده است.

این روزها، بازار پر شده از قرص هایی که سازندگان آنها قول های محکمی بر سر تاثیر گذاری صد در صد آنها داده و کاهش وزن توسط این داروها را معجزه ای بی تردید دانسته اند!

به علاوه این افراد حتی ادعا می کنند که مطالعاتی علمی در پس این تولیدات، تاثیرات کاهش وزن این قرص ها را تایید کرده اند.

البته ما هم اعتراف می کنیم که در دنیای پر سرعت امروز، شاید همه افراد فرصت ورزش و فعالیت بدنی روزانه را در اختیار نداشته باشند و درست به همین علت، هر روزه این شرکت ها پررونق تر از روز قبل به کار خود ادامه داده و روز به روز ثروتمند تر می شوند. متاسفانه امروزه این قرص ها بسیار آسان و گاهی با قیمت های بسیار پایین در اختیار افراد قرار می گیرد و مسلما کسانی که گاهی به دنبال میانبرهایی برای رسیدن به اهداف خود هستند، این قرص های تایید نشده که صرفا جنبه تبلیغاتی دارند را تهیه و استفاده می نمایند.

با نهایت تاسف، جز تعداد بسیار محدودی از قرص های تایید شده که مصرف آنها، البته آن هم با شرایطی که در پایین به آن اشاره خواهیم کرد، بقیه قرص ها عوارض جانبی بسیار زیادی دارند و به همین علت، افراد آگاه و مطلع همواره ورزش را به مصرف این قرص های زیان آور ترجیح می دهند.

به باور کارشناسان و متخصصان پزشکی و ورزشی، فعالیت بدنی، بهترین و مطمئن ترین راه حل بلند مدت برای کاهش وزن افرادی است که دچار اضافه وزن هستند. این متخصصان معتقدند که دلیل عمده اضافه وزن، تغذیه نادرست و زندگی بی تحرک افراد است و هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه نحوه زندگی خود را تغییر دهید، چرا که در غیر این صورت، قرص ها نه تنها کاری برای شما انجام نمی دهند، بلکه بعدها عوارض متعدد آنها نیز گریبانگیر شما خواهد شد.

قرص های لاغری

این قرص ها به شیوه های مختلفی، متمرکز بر کاهش وزن بوده و عمدتا حاوی عناصر گیاهی مثل چای سبز هستند. فرمول این قرص ها به گونه ای است که علاوه براز بین بردن اشتها، موجب افزایش سوخت و ساز بدن نیز می شوند.

قرص هایی که تحت عنوان سرکوب کننده های اشتها فرموله می شوند، اینگونه توجیه می کنند که مصرف این قرص ها، حس گرسنگی را در فرد از بین برده و بنابراین زمانی که احساس گرسنگی نمی کنید، کمتر غذا می خورید ودرنتیجه، کاهش وزن سریعی را تجربه خواهید کرد. قرص هایی هم که موجب افزایش متابولیسم بدن می شوند، ادعا می کنند که می توانند موجب تسریع مصرف انرژی ذخیره شده در بدن و در نتیجه کاهش وزن درافرد شوند. سازندگان این قرص ها با اطمینان، تاثیر این قرص ها را بدون هیچگونه ورزش و فعالیت بدنی، کاملا تایید می کنند.

ورزش

یکی از بهترین راهها برای کاهش وزن سالم، ورزش و فعالیت بدنی می باشد. ورزش علاوه بر کاهش تدریجی و مطمئن وزن بدن، موجب بالا بردن توان و استقامت عضلات و سلامت بدن خواهد شد.

به علاوه ورزش های قلبی و عروقی، موجب خون رسانی بهتر و در نتیجه اکسیژن رسانی بیشتر در بدن و در نتیجه، افزایش طبیعی سوخت و ساز و متابولیسم بدن می شود. سوزاندن چربی اضافه و البته تناسب اندام از طریق ورزش، توصیه بسیاری از پزشکان و متخصصان ورزشی به افرادی است که می خواهند بدنی سالم و زیبا و با وزنی ایده ال داشته باشند و علاوه بر کاهش وزن، از دیگر مزایای مفید ورزش هم به نحو احسن استفاده نمایند. متخصصان، حداقل ۵-۴ روز در هفته و هر بار ۴۰-۳۰ دقیقه ورزش را برای کسب بهترین نتیجه، پیشنهاد می کنند.

فراموش نکنید رژیم غذای مبتنی بر سبزیجات؛ به علت داشتن فیبر بالا، حتی اگر غذای کمی هم خورده باشید، احساس سیری و پر بودن معده را ایجاد کرده و بدن در هنگام هضم، کالری بیش از آنچه از طریق انواعی از سبزیجات بسیار کم کالری وارد بدن شده است، می سوزاند.

برخی از سبزیجات هم به عنوان دیورتیک یا مدرعمل کرده و موجب شستن سموم مضر از بدن می شوند. سبزیجاتی مثل کرفس، مارچوبه، اسفناج، کلم، هویج و… انتخاب های بسیار خوبی هستند.

اضافه کردن میوه ها به رژیم غذایی، علاوه بر تامین ویتامین های ضروری بدن، مزایای آنتی اکسیدانی فراوانی را هم در خود دارند. میوه هایی مثل سیب، پرتقال، آناناس، هندوانه و… را در رژیم غذایی خود هرگز فراموش نکنید.

در ضمن چنانچه قصد کاهش وزن دارید، مصرف گوشت مرغ و ماهی را جایگرین گوشت گاو و خوک نمایید.

البته ناگفته نماند، مطالعاتی براساس تاثیربرخی قرص های تایید شده به همراه ورزش و رژیم غذایی انجام شده است و در یکی از این مطالعات، افرادی که همزمان با برنامه ریزی رژیم غذایی مناسب و ورزش، از این قرص ها استفاده می کردند، دو برابر آنهایی که فقط قرص مصرف می کردند، وزن کم کردند.

بنابراین متخصصان توصیه می کنند که اگر می خواهید از این قرص ها استفاده کنید، اینکار حتما باید در راستای داشتن رژیم غذایی مغذی و سالم، ورزش و تغییر نحوه زندگی در خصوص ترک سیگار، کاهش مصرف الکل و قهوه باشد.

فراموش نکنید قبل از هر اقدامی برای کاهش وزن، حتما با پزشک متخصص در اینباره مشورت نمایید.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات