گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت بهداشت نشان می دهد، این وزارتخانه در مقایسه با سایر وزارتخانه های اجتماعی خیلی زودتر روی ریل اصلی فعالیت های خود قرار گرفت.

محمد حسین نجاتی:   در روزهایی که وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان با عدم رای اعتماد وزرای پیشنهادی خود مواجه شدند و با بلاتکلیفی سرپرستان مدیریت می شدند، حسن قاضی زاده هاشمی فعالیت برنامه ریزی شده ی خود را آغاز کرده بود. البته حضور نیروهای کمتر سیاسی و متخصص در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگ برنده ی مهمی برای وزارت بهداشت در دولت یازدهم بود. چرا که قاضی زاده هاشمی به واسطه حمایت اعضای این کمیسیون راه همواری را در مجلس داشت، در صورتی که دیگر هم تایان او همچون جعفر میلی منفرد، جعفر توفیقی، مسعود سلطانی فر و. . با اقبال طیفی سیاسی تر در میان نمایندگان روبرو نشدند و همین پاشنه آشیل باعث شد، وزارت خانه هایی همچون وزارت علوم و ورزش و جوانان خیلی دیر تر از وزارت بهداشت وارد ریل اصلی فعالیت های خود شوند. همچنین دلیل دیگر در خاص بودن شرایط وزارت بهداشت در ۱۰۰ روز ابتدایی کار خود در دولت یازدهم، توافق نانوشته میان مردم و مسئولین درباره ضرورت حل بحران دارویی در کشور بود. چرا که سایر وزارتخانه های اجتماعی با تعدد مشکلات مختلفی مواجه بودند و کمتر دیده شد یکی از مشکلات در این وزارت خانه ها، به اندازه مشکل دارو تا این اندازه ضرورتی برای حل آنها وجود داشته باشد. همه اینها باعث شد، همزمان با انتظار مردم و مسئولان، دارو اولویت اول وزارت بهداشت در ۱۰۰ روز فعالیت خود در دولت یازدهم باشد. بررسی این عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت بهداشت نشان می دهد، حسن قاضی زاده هاشمی، نسخه کوتاه مدتی را برای حل موقت بحران دارویی عرضه کرده است. چرا چه دامنه مشکلات بحران دارویی به شکلی است که در ۱۰۰ ابتدایی فعالیت وزارت بهداشت نمی توان توقع حل کامل این مشکل را داشت. همجنین مشکل بازار دارویی بیش از ان از تحریم نشئت بگیرد به گواه بسیاری از کارشناسان به دلیل سو مدیریت ها و عدم نیاز سنجی در کشور حاصل شده بود.
به طوری که تحریم های بین المللی، سوءمدیریت، عدم اختصاص ارز و مصرف نادرست دارو، متهمان بحران دارویی کشور از سوی مسوولان وزارت بهداشت بودند؛ مواردی که نشان دهنده بخشی از واقعیت بحران دارویی کشور بود، اما تمام حقیقت نبود. بررسی های میدانی نشان می دهد میزان واردات دارو از سال ۱۳۷۶ تا به امروز ۹۰۰ درصد افزایش داشته است و این در حالی است که تولید دارو رشد ۵۰۰ درصدی را به خود دیده است. به طوری که ایران در سال ۱۳۷۶ رقمی معادل هزارو۳۲۰میلیاردریال دارو وارد کرده که این رقم در سال ۱۳۹۰ به ۳۳هزارمیلیاردریال رسیده است.
ترمیم ستاد وزارتی
«ستاد وزارت بهداشت هیچ وقت به این قوت نبوده است» ؛ این آخرین اظهارنظر سیدحسن قاضی زاده هاشمی، درباره ستاد وزارت بهداشت است. او طی صدروز از آغاز فعالیت خود ۴۰انتصاب در ستاد وزارت بهداشت انجام داده است و حالا معتقد است ستاد وزارتی او هیچ وقت به این قدرت نبوده است. او در این باره می گوید: نه اینکه چون مسوولیت وزارت بهداشت متوجه من است، بخواهم این حرف ها را بزنم اما افرادی که در ستاد وزارت بهداشت مشغول شده اند، هیچ وقت به این قوت وتوان نبوده اند و این نشان می دهد که همه خطر را احساس کرده و به میدان آمده اند تا فداکاری کنند و با هماهنگی و تلاش مشکلات را کم کنند. قاضی زاده هاشمی افزود: ترکیب کابینه دولت هم به نفع جامعه پزشکی است و هیچ کس در دولت طرفدار پرخاشگری و برخوردهای سطحی و غیرمعقول با جامعه پزشکی نیست. از سوی دیگر نکته حایز اهمیت در رابطه با ستاد وزارتی سیدحسن قاضی زاده هاشمی حضور سه وزیر سابق در ستاد اوست. چهره هایی همچون ایرج فاضل، وزیر سابق بهداشت، دکتر داوود دانش جعفری، وزیر سابق اقتصاد و امور دارایی و دکتر رضا ملک زاده، وزیر سابق بهداشت و درمان که هرکدام به ترتیب به سمت هایی همچون، نماینده وزیر بهداشت در شورایعالی سازمان نظام پزشکی، مشاور عالی وزیر در امور زیربنایی و تحول در نظام سلامت و معاون تحقیقات و فناوری منصوب شده اند.
در جدول زیر برخی سرفصل های عملکرد وزارت بهداشت که از سوی این وزارتخانه ارائه شده است را بخوانید:

عنوان

توضیح اقدامات

تلاش کاهش هزینه های درمانی

مهمترین دغدغه مردم در امر درمان بالا بودن هزینه ها است. در حالی که در برنامه پنجم توسعه تاکید شده سهم مردم از پرداخت هزینه درمان باید به ۳۰ درصد برسد متاسفانه این سهم هم اکنون حدود ۷۰ درصد است از این رو مطالعه اجرای طرح بیمه همگانی واقتصاد سلامت با اهداف کاهش دغدغه ی مردم یکی از اقدامات زیربنایی دراین مدت بوده است. همچنین دربخش درمان نیز، برنامه ریز ی مدونی برای آموزش مدیریتی ۵۵۵ بیمارستان کشور صورت گرفته است. به منظور نظارت وکنترل تعرفه های غیرمتعارف پزشکی، دبیرخانه ای تاسیس شد وبرای تامین پزشک متخصص درمناطق محروم نیز اقدامات موثری صورت گرفته است.

تعامل سازنده و همکاری های بین بخشی

از آنجا که معضلات حوزه سلامت یک مسئله چند وجهی است حل آنها مشارکت همه دستگاههای مرتبط را می طلبد. لذا تعامل سازنده وجلب مشارکت با مجلس، شهرداری، نظام پزشکی، تامین اجتماعی، صداوسیما وسایر سازمانها وانجام سفرهای استانی بخشی از فعالیتهای مهم صورت گرفته دراین صد روز به شمار می رود.

تلاش برای نوسازی شبکه بهداشتی ودرمانی

در این مدت برنامه  نوسازی نظام شبکه بهداشتی ودرمانی با رویکرد تقویت مراقبتهای بهداشتی اولیه تدوین شدوهمچنین ایجاد زیرساخت هایی برای حمایت از طرح پزشک خانواده در دواستان مجری مورد آسیب شناسی قرار گرفت.

طرح پزشک خانواده، به عنوان یک پروژه ملی بهداشت و سلامت، طرحی کامل و راهبردی جهانی است که برای برطرف کردن مشکلات حوزه سلامت تعریف شده تا تبدیل سیستم درمان نگر فعلی کشور به یک نظام سلامت محور، به عدالت در سلامت منجر شود.

اصرار به اجرای الزامات قانونی مندرج در برنامه پنجم توسعه  بدون کار کارشناسی وتامین زیرساخت های لازم تنها دور باطلی خواهد بود که بودجه های سلامت را خواهد بلعید لذا اولویت بندی دراجرای وظایف قانونی با توجه به واقعیات موجود وپرهیز ازشتابزدگی می تواند نظام سلامت را به اهداف متعالی خود نزدیک کند.

باید توجه کرد که وقتی بحث سلامت مردم مطرح است و پای سلامت جامعه به میان کشیده می شود، شرایط ریسک پذیری باید به حداقل برسد و نمی توان سلامت جامعه را بازیچه طرح های ناپخته همراه با مشکل قرار داد و ابتدا باید بستر مناسب را فراهم کرد و بعد سعی در اجرای آن داشت تا نتایج مورد نظر حاصل شود.

برنامه پزشک خانواده نیاز به بازنگری مفاهیم پایه داردوضروری است با یک نگاه علمی مورد واکاوی وتحلیل آسیب شناسانه قراربگیردوابتدا زیرساخت های متناسب با این طرح تامین شوند وبا اطلاع رسانی وآگاه سازی مردم، اجرای آن کلید بخورد.

کنترل اپیدمی وبا، افزایش دسترسی به خدمات فوریت های مامایی وزایمان واطلاع رسانی رویدادهای ملی بهداشتی چون هفته دیابت نیز طی یکصد روز گذشته به نحو مقتضی انجام شد.

تلاش برای ارتقای کیفی و ایمنی مواد غذایی

به  منظور کاهش موازی کاری درنظارت برمواد بهداشتی وخوراکی تفاهم نامه هایی با موسسه استاندارد، سازمان دامپزشکی وانجمن صنایع فرآورده های لبنی منعقد شد ودرستورالعمل جدیدی نیز درخصوص فرآورده های گوشتی به سازمان دامپزشکی ابلاغ شد.

کاهش قیمت برخی تجهیزات پزشکی پرمصرف

با صدور مجوز واردات با قیمت پایه پایین تر به وارد کنندگان استنت های قلبی شاهد کاهش ۵۰ درصدی قیمت این محصول که درطیف وسیعی از ج ا معه مورد استفاده دارد را شاهد بودیم.

گام هایی برای دانشجویان علوم پزشکی

درحوزه آموزشی، در راستای نظام مند کردن فعالیتهای ارزشیابی آموزش پزشکی، راه اندازی سامانه جامع معاونت آموزشی  همچنین تدوین سیاست های کلی آموزش پزشکی کشور اقدامات عملی مناسبی صورت گرفته است. دربخش تحقیقات و فن آوری نیز با پرداخت بدهی این وزارتخانه، امکان برقرار مجدد دسترسی به منابع الکترونیک پزشکی برای دانشگاه ها مهیا شد واز نخبگان ومراکز تحقیقاتی برتر نیز حمایت مالی به عمل آمد. دربخش دانشجویی نیز آیین نامه تغذیه وخوابگاه های دانشجویان نهایی و ابلاغ شد و۲۷ ونیم درصد از متقاضیان وام دانشجویی دراین صد روز، تسهیلات  پرداخت گردید.

تدوین راه نقشه

به منظور ساماندهی تامین نیروی انسانی حوزه بهداشت و درمان، نقشه راهی تعریف وتعیین شد ومستندات لازم نیز برای طرح تحول درنحوه ارائه خدمات سلامت در دولت یازدهم نیز تهیه گردید. همچنین بودجه پیشنهادی سال ۹۳ نیز براساس روش بودجه ریزی افزایشی وبرمبنای صفر وپیگیری اقدامات درخصوص اصلاحیه بودجه ۹۲ وبرآورد کسری اعتبارات وتخصیص وتوزیع  به موقع آن تدوین شد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات