سلامت>  عمومی- گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: با گذشت چند سال از مطرح شدن موضوع برنج های آلوده و تأیید و تکذیب های مکرر مسئولان، اخبار منتشره در روزهای اخیر نشان دهنده جدی بودن آلودگی برخی برندهای برنج های وارداتی به ایران است.

در همین زمینه بهادر کاظمی، معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی  به ایرنا اعلام کرد: «براساس بررسی های انجام شده روی برنج های وارداتی، مشخص شد که برخی برندهای برنج های وارداتی به مواد شیمیایی سرب و کادمیوم آلوده هستند. »

کادمیوم و سرب از فلزات سنگین هستند. فلزات سنگین سموم پرخطری هستند که در هوای تنفسی، آب آشامیدنی، مصالح ساختمانی، لوازم آشپزخانه و حتی البسه وجود دارند. ورود بیش از حد این فلزات به بدن خطرناک است و سبب مسمومیت و انواع بیماری ها و سرطان ها می شود. فلزات سنگین در بدن متابولیزه نمی شوند و پس از ورود به بدن دیگر از بدن دفع نشده و در بافت های بدن انباشته می شوند.

به گزارش همشهری، معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، حدمجاز آرسنیک و سرب را ۱۵صدم در مقیاس PDB و حدمجاز کادمیوم را ۶صدم در مقیاس PDB برای بدن ذکر کرده و گفته است که اگر میزان این مواد پایین تر از حدمجاز باشد، اشکالی برای سلامتی افراد به وجود نمی آورد اما اگر بالاتر از آن باشد، به عملکرد دستگاه های مختلف بدن آسیب هایی وارد می کند. اما سؤال اینجاست که آیا نظارتی انجام می شود که میزان فلزات سنگین در انواع برنج های آلوده، حد مجازاست یا خیر؟ و اگر میزان فلزات سنگین در مواد غذایی بیش از حد مجاز باشد، چه کسی پاسخگوست؟ آیا اصلا امکان به صفر رساندن میزان فلزات سنگین در مواد غذایی وجود دارد؟

هشدار یک فوق تخصص کبد و گوارش

دکتر عباسعلی محرابیان، فوق تخصص کبد، گوارش و صفرا و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی به همشهری گفت: فلزات سنگین می توانند خطرات جبران ناپذیری برای انسان داشته باشند و انسان را در معرض ابتلا به انواع بیماری ها و سرطان ها قرار دهند.

او افزود: آرسنیک در دراز مدت سبب ایجاد سرطان کبد، ریه، مثانه و پوست خواهد شد. کادمیوم علاوه بر اینکه سبب نارسایی کلیه می شود در موارد حاد نیز می تواند به دستگاه گوارش آسیب رساند و آفلاتوکسین به طور قطع عامل ایجاد سرطان کبد است.
محرابیان، میزان خطرناک و کشنده آرسنیک، برای فرد بالغ را ۲۰۰-۱۲۰ میلی گرم ذکر کرد و گفت: اگر بیش از ۵۰۰ نانو مول در لیتر کادمیوم وارد بدن انسان شود، سبب نارسایی های کلیه، کبد و دستگاه گوارش می شود.

هشدار یک متخصص تغذیه نسبت به جهش ژنی

دکتر منصور رضایی متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز به همشهری گفت: فلزات سنگین همچون کادمیوم، سرب و آرسنیک از طریق هوا، آب، محصولات کشاورزی و دامی وارد مواد غذایی و به دنبال آن وارد بدن انسان می شوند.
این فلزات سنگین در بدن جایگزین مواد باارزشی مثل مس، روی، منیزیم و کلسیم شده و این امر سبب ایجاد جهش ژنی می شود به این معنا که دیگر سلول های بدن نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند و مختل می شوند. وقتی این اتفاق افتاد انسان مستعد به ابتلای انواع بیماری ها و سرطان ها می شود.

کادمیوم، سرب و آرسنیک در برنج، سبوس برنج، غلات و سبزیجات غده دار وجود دارد. براساس اعلام معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، دانشگاه های علوم پزشکی و ادارات کل استاندارد استان ها در سراسر کشور آلوده بودن این برنج را اعلام کرده اند و دستور جمع آوری و ممنوعیت آنها به مراکز توزیع ابلاغ شده است اما آیا این برنج های آلوده که سلامت انسان ها را تهدید می کند، جمع آوری خواهد شد؟ و نظارت بر سلامت مواد غذایی جدی و مستمر صورت خواهد گرفت؟

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات