رژیمی مناسب به حساب می آید که حاوی تمام گروه های غذایی باشد و به طور متعادل از همه مواد استفاده کند.

آنهایی که اضافه وزن دارند و چاق هستند فقط به کاهش وزن و لاغر شدن فکر می کنند. برای بعضی هم خیلی مهم نیست، این کاهش وزن چطور ایجاد می شود. برای همین بارها دیده ایم و می بینیم که افراد از روش های متفاوت و البته نامناسبی برای رسیدن به این هدف کمک می گیرند.

در صورتی که هر یک از این شیوه ها، عوارض و مشکلات خاص خودش را برجا خواهد گذاشت و می تواند دردسرساز باشد.

طی یک شب لاغر نمی شویم

ماه ها و سال ها هر طور دوست داشته باشد، می خورد و کاری هم به کار ورزش و فعالیت بدنی ندارد، اما می خواهد در عرض یک هفته به وزن طبیعی و ایده آل برسد.

برای همین هم از روش های عجیب و غریبی کمک می گیرد که ادعا می کند طی یک ماه وزن فرد را ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم کاهش می دهد.

اینها همه در حالی است که متخصصان می گویند حداکثر کاهش وزنی که برای افراد در طول مشاوره های تغذیه توصیه می شود، چهار تا پنج کیلوگرم در ماه است.

متأسفانه بسیاری از کسانی که با مشکل اضافه وزن و چاقی روبه رو هستند به هر شیوه ای می خواهند، خودشان را لاغر کنند و خیلی با عوارضی ناشی از این رژیم ها و شیوه های غلط لاغری کاری ندارند. در صورتی که نباید فراموش کنیم راهی که خیلی سریع شما را به این هدف می رساند، ممکن است راه درستی نباشد.

بسیاری از این روش ها از نظر علمی به هیچ وجه تائید شده و صحیح نیست.

حذف وعده های غذایی لاغرتان نمی کند

یکی از روش های نادرستی که مردم برای کاهش وزن انتخاب می کنند و از آن کمک می گیرند، حذف وعده های غذایی است. بعضی صبحانه را کنار می گذارند و تعداد کمی هم ناهار نمی خورند. خیلی هم با حذف شام می خواهند به این هدف برسند. در صورتی که حذف وعده های اصلی و کاهش تعداد آنها به یک یا دو وعده در طول روز به هیچ عنوان نمی تواند شما را به این هدف برساند.

با خوردن هر وعده غذایی، بدن برای هضم و جذب آن انرژی صرف می کند که همین مساله باعث می شود ذخایر انرژی در بدن که به صورت چربی وجود دارد، بسوزد. در نتیجه همین مساله نمی گذارد، وزن فرد افزایش پیدا کند. در حالی که اگر شخص فقط یک بار در طول روز غذایی با حجم زیاد مصرف کند، چنین اتفاقی برایش نخواهد افتاد.

توصیه می شود در طول روز نه تنها سه وعده که شش وعده غذای کم حجم مصرف کنید تا وزن تان کاهش یابد.

مراقب رژیم های اینترنتی باشید

این روزها تعداد زیادی از افراد با مراجعه به اینترنت، از رژیم های متعدد و متفاوتی که برای کاهش وزن وجود دارد، استفاده می کنند.

علاوه بر این که چنین رژیم هایی در کاهش وزن موثر نیست، عوارض و مشکلاتی نیز می تواند برای فرد ایجاد کند.

برنامه های غذایی که بدون مشاوره فردی و بدون نظر متخصص تنظیم می شود، پایه و اساس علمی ندارد و نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد.

لاغر شدن به شیوه گیاهی!

وقتی می گویند خودسرانه از قرص های لاغری استفاده نکنید یا سراغ رژیم های اینترنتی نروید، خیلی با تصور این که گیاهان و عصاره های گیاهی ضرری ندارد، سراغ آنها می روند و برای کاهش وزن از انواع جوشانده ها و پودرهای گیاهی کمک می گیرند.

این روزها افراد زیادی بدون مشورت با متخصص تغذیه یا پزشک از محصولات گیاهی استفاده می کنند تا لاغر شوند. البته شاید مواد گیاهی خاصی وجود داشته باشد که بتواند به روند کاهش وزن کمک کند؛ ولی این طور نیست که با مراجعه به عطاری، محصولی گیاهی را تهیه کرده و از آن استفاده کنید.

ممکن است فردی که چنین محصولاتی را در اختیارتان قرار می دهد از نظر علمی صلاحیت و شایستگی لازم را نداشته باشد و در نتیجه مشکلاتی را برای شما ایجاد کند؛ چراکه مصرف چنین فرآورده هایی بدون نظر متخصص می تواند موجب بروز مشکلاتی مانند نوسانات فشار خون، ضعف و خستگی، افت قند خون و حتی عوارضی شدیدتر از این موارد شود.

این داروها لاغرتان نمی کند

این روزها بسیاری از افراد به فکر مصرف داروهای ملین هستند تا به کمک آنها وزن شان کاهش یابد، غافل از این که چنین داروهایی عوارض متعددی نیز برجامی گذارد.

بسیاری از افراد به کمک داروهای ملین می خواهند وزن شان را کاهش دهند و لاغر شوند. در حالی که این داروها در علم پزشکی برای موارد دیگری مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف چنین داروهایی به طور خودسرانه می تواند فرد را دچار اسهال های متناوب کرده و در نتیجه مواد مغذی از دست رفته و روده نیز تنبل می شود. با قطع مصرف داروها، به دلیل تنبل شدن روده ها افراد دچار یبوست های مزمن می شوند.

گروهی هم هستند که از داروهای هورمونی مانند «لووتیروکسین» استفاده می کنند تا لاغر شوند. لووتیروکسین دارویی است که پزشک برای کم کاری تیروئید تجویز می کند تا مشکل بیمار برطرف شود، اما برخی افراد با این که تیروئید شان مشکلی ندارد و به طور طبیعی عمل می کند، فقط برای کاهش وزن از این دارو استفاده می کنند.

این گروه بدون نظر پزشک و بدون این که دچار اختلالات تیروئید باشند فقط با شنیدن حرف مردم برای کاهش وزن، این دارو را مصرف می کنند که به گفته متخصصان تغذیه چنین روشی می تواند مشکلات متعددی مانند نوسانات فشار خون و به هم خوردن متابولیسم را برای آنها ایجاد کند.

به هیچ عنوان نباید از قرص ها، داروها و پودرهایی که ادعا می شود برای کاهش وزن مناسب است، استفاده کنید چون مصرف چنین داروهایی می تواند عوارض و مشکلات زیادی مانند کبد چرب، نارسایی کبد و کلیه و حتی اختلال در قدرت تمرکز و یادگیری ایجاد کند.

به هیچ عنوان داروهایی را که مورد تائید وزارت بهداشت نیست، استفاده نکنید و فریب تبلیغات را نخورید.

رژیم های تک خوری ممنوع!

رژیمی مناسب به حساب می آید که حاوی تمام گروه های غذایی باشد و به طور متعادل از همه مواد استفاده کند. بنابراین پیروی از رژیم های تک خوری به هیچ عنوان توصیه نمی شود چراکه یک رژیم غذایی متعادل و مناسب حتما باید حاوی پروتئین، کربوهیدارت و چربی باشد، یعنی در آن باید نان یا برنج، گوشت یا حبوبات، میوه، سبزی، لبنیات و روغن ها در حد مورد نیاز وجود داشته باشد تا نی ا زهای بدن تامین شود.

ورزش کنید، اما آهسته و پیوسته

کم نیستند کسانی که برای کاهش وزن یا افزایش قدرت جسمی به ورزش روی می آورند و از فعالیت های شدید شروع می کنند تا زودتر به نتیجه دلخواه برسند؛ البته کاملا درست است که رژیم غذایی همراه با فعالیت بدنی، نتیجه بهتری دارد، ولی آن طور که متخصصین می گویند شدت و مدت ورزش هم نکته مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت.

متأسفانه افراد زیادی از ورزش های شدید و سنگین کمک می گیرند تا زودتر لاغر شوند و ناگهان مدت زمانی طولانی مشغول ورزش می شوند.

فراموش نکنیم یکی از پیامدهای ورزش های سنگین و ناگهانی به دلیل فشاری که بر استخوان ها وارد می شود، پوکی استخوان و خروج کلسیم از استخوان هاست بنابراین بسیار مهم است که آرام آرام و بتدریج مشغول انجام فعالیت ورزشی شوید و حتما برای انتخاب برنامه ورزشی مناسب از متخصصان و کارشناسان کمک بگیرید.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات