معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران از پایان مرحله طراحی مفهومی سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت خبر داد و گفت: گزارش این مرحله آماده ارائه به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است و در صورت تایید نهایی وارد فاز مطالعات پایه و ساخت قطعات خواهیم شد.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر محمد حسن بازیار سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت را سامانه ای دانست که سرعت قطار در آن به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت برسد و افزود: طرح کلان پیاده سازی فناوری ملی سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مصوب و اجرای آن به دانشگاه علم و صنعت ایران واگذار شده است که با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مرکز تحقیقات و آموزش راه آهن در حال اجرا است.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به مراحل اجرای این پروژه اظهار داشت: فرآیند طراحی این سامانه شامل طراحی مفهومی، طراحی پایه، طراحی جزئیات، نمونه سازی، آزمایش، بهینه سازی و نهایی سازی می شود که در حال حاضر فاز طراحی مفهومی این سامانه نهایی شده و آماده ارائه گزارش به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) هستیم که در صورت تایید نهایی وارد فاز طراحی پایه و جزئیات و ساخت قطعات خواهیم شد.

وی فاز طراحی مفهومی را شامل طراحی سیستم های راه و ابنیه، سیستم انتقال انرژی، سیستم سیگنالینگ، سیستم مدیریت حمل و نقل و سیستم ناوگان دانست و یادآور شد: مدت زمان صرف شده برای این فاز ۹ ماه بوده و برای فاز مطالعات پایه نیز یک سال در نظر گرفته شده است.

بازیار با اشاره به زیر ساخت های لازم برای اجرای این طرح ادامه داد: ایجاد ارتباط با این سامانه از طریق الکترونیکی و کامپیوتری انجام می شود از این رو یکی از وظایف دانشگاه برای اجرا و پیاده سازی این پروژه مطالعه در زمینه زیر ساخت های این قطار است.

وی فناوری های مورد نیاز قطارهای سریع السیر را از جمله فناوری های پیچیده و پیشرفته دانست و اضافه کرد: زیر ساخت های کاربردی کردن چنین قطارهایی شامل مواردی چون ایجاد خطوط ریل، پل، تونل، ایستگاه، ناوگان و کارخانه ای که این ناوگان را تولید کند، تامین برق مورد نیاز و سیگنالینگ قطار است.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت، اولویت ایجاد خطوط قطارهای سریع السیر را شهرهای پر تردد دانست و یادآور شد: بر اساس نتایج مطالعات اقتصادی انجام شده به نظر می رسد که اولین مسیری که کاملا اقتصادی است مسیر تهران- مشهد به دلیل تعداد زیاد زوار خواهد بود. ایجاد این خط در مسیر تهران- مشهد می تواند ظرف ۲ سال هزینه های انجام شده را جبران کند.

وی با اقتصادی دانستن اجرای این پروژه اقتصادی، تاکید کرد: فناوری قطارهای سریع السیر از جمله فناوری هایی است که بسیاری از کشورها به آن دست ندارند و در صورت دست یافتن ایران به این فناوری جز ۱۰ تا ۱۵ کشوری خواهیم بود که به این فناوری دست یافته است.

وضعیت کشورهای آسیایی در زمینه ایجاد خطوط پرسرعت ریلی

به گزارش مهر، ژاپن اولین کشوری در دنیا است که در سال ۱۹۶۳ اقدام به ایجاد و توسعه خطوط سریع السیر ریلی کرد و پس از آن فرانسه در سال ۱۹۶۷ در این زمینه وارد شد و در حال حاضر چین دارای سریع ترین قطار جهان و رکورد ثبت شده از این قطار سرعتی بالغ بر ۵۰۱ کیلومتر در ساعت است.

وضعیت کشورهای دنیا در زمینه ایجاد خطوط پرسرعت ریلی تا سال ۲۰۱۲

بر اساس آمارهای موجود در میان کشورهای آسیایی بیشترین خط موجود مربوط به کشور ژاپن و بیشترین میزان سرمایه گذاری مربوط به کشور چین و در میان کشورهای اروپایی بیشترین خطوط پرسرعت ریلی از آن کشور فرانسه و بیشترین سرمایه گذاری از آن کشور اسپانیا است.

وضعیت کشورهای آسیایی به لحاظ ایجاد خطوط سریع السیر ریلی

نام کشور میزان خطوط در حال بهره برداری برنامه ساخت تا ۲۰۲۵
چین ۱۱۹۴ ۲۹۰۱
تایوان ۳۴۵ ۰
هند ۰ ۴۹۵
ایران ۰ ۴۷۵
ژاپن ۲۴۵۲ ۵۸۳
عربستان ۰ ۵۵۰
کره جنوبی ۳۳۰ ۰
ترکیه ۲۳۵ ۱۶۷۹

وضعیت کشورهای اروپایی به لحاظ راه اندازی قطار تندرو

نام کشور خطوط در حال بهره برداری برنامه ساخت تا ۲۰۲۵
بلژیک ۲۰۹ ۰
فرانسه ۱۹۶۱ ۲۶۱۶
آلمان ۱۲۸۵ ۶۷۰
ایتالیا ۸۷۶ ۰
هلند ۱۲۰ ۰
لهستان ۰ ۷۱۲
پرتغال ۰ ۱۰۰۶
روسیه ۶۵۰ ۰
اسپانیا ۱۵۹۹ ۱۷۰۲
سوئیس ۳۵ ۰
انگلستان ۱۱۳ ۰

با توجه به مزایای خطوط تندرو ریلی در کشورهای آسیایی و اروپایی برنامه هایی برای توسعه خطوط ریلی پرسرعت تا سال ۲۰۲۵ تدوین شده است به گونه ای که عربستان که در حال حاضر فاقد خطوط پرسرعت ریلی است تا سال ۲۰۲۵،۵۵۰ کیلومتر ایجاد کند و ژاپن با بیشترین خطوط پرسرعت ریلی قرار است ۵۸۳ کیلومتر به این خطوط اضافه کند.

پیش بینی ها نشان می دهد که ایجاد خطوط تندرو تا سال ۲۰۲۴ روند افزایشی خواهد داشت.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات