معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به کاهش سن مبتلایان به بیماری ایدز گفت: ایدز در کودکان کشنده تر از بزرگسالان است.

رضا سعیدی ظهر دوشنبه در نشست خبری ایدز، در شهرک دانش و سلامت مشهد اظهار کرد: این ضرورت در جامعه وجود دارد که مردم آگاه شوند که راه انتقال بیماری اچ آی وی مشخص است و نباید با زدن انگ به بیماران آنها را از درمان و پیگیری بیماری منصرف کنیم.
وی یادآور شد: استفاده از سرنگ مشترک در اعتیاد تزریقی، روابط جنسی نامتعارف و ناایمن، انتقال از مادر آلوده به جنین و نوزاد شیرخوار از جمله راه های انتقال و انتشار این بیماری است.
وی با ابراز تاسف از اینکه سن ابتلا به بسیاری از بیماریها از جمله ایدز کاهش یافته است افزود: ابتلا به این بیماری در کودکان و نوجوانان در حالی رخ می دهد که بسیار سریع تر از بزرگسالان در آنها به مرگ می انجامد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: بدلیل تقویت سیستم بیماریابی، تعداد HIV+ بیشتری شناسایی شده اند.
وی همچنین در خصوص ابتلای ۱۰ درصدی زنان در سنین ۲۵ تا ۴۵ سال هشدار داد و یادآور شد: این افراد به علت اینکه در سن باروری بله سر می برندخطر انتقال بیماری ایدز را به نوزادان و جنین را نیز افزایش می دهند.
مادران مبتلا از شیردهی منع ش وند
سعیدی گفت: البته در خصوص شیردهی نوزادان شیرخوار توسط مادران مبتلا به اچ آی وی مثبت تفاوت عقیده وجود دارد اما اعتقاد من این است که با ریسک ۲۵ درصدی امکان انتقال بیماری به نوزاد بهتر است که مادران از این کار منع شوند.
وی همچنین یادآور شد: مرکز بهداشت استان شیر خشک رایگان در اختیار این گروه قرار می دهد و نگرانی از بابت سوء تغذیه این کودکان نداریم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص خطر فراگیر ابتلای معتادان به این بیماری نیز اظهار کرد: اعتیاد افراد را در گروه های با ریسک بالای ابتلا قرار می دهد و در این خصوص آنچه بیشتر نگران کننده است رواج اعتیاد روان گردانها در آرایشگاه های زنانه است.
به گفته سعیدی بانوان و جوانان باید برای استفاده از هرگونه دارو یا مکمل نظر پزشک متخصص را جویا شوند تا در صورت بروز مشکل امکان پیگیری را داشته باشند.
لزوم همکاری همه سازمان ها برای اطلاع رسانی و پیشگیری اچ آی وی
سعیدی با تأکید بر لزوم همکاری همه سازمان ها برای اطلاع رسانی و پیشگیری از این بیماری گفت: رسانه ها نقش موثری دارند و سیاستگذاران نیز باید سواد سلامتی شان را افزایش دهند تا پیشگیری نتیجه دهد.
همچنین در این نشست خبری مسئول برنامه پیشگیری از ایدز مرکز بهداشت خراسان رضوی اظهار کرد: موج سوم ایدز در راه است.
علی حسین پور تاکید کرد: باید تصویر ذهنی مردم از بیماری اچ آی وی مثبت تغییر کند تا اقدامات ما در مهار و کنترل آن موثر واقع شود.
مشکلات اجتماعی دلیل اصلی پنهان کردن ایدز
وی مشکلات اجتماعی را دلیل اصلی در پنهان کردن این بیماری برشمرد و گفت: با برملا شدن این بیماری فرد دچار مشکلات اجتماعی می شود و این ترس از برخوردهای نامناسب در اجتماع باعث مخفی کردن آن می شود که گسترش بیماری را به دنبالا دارد.
حسین پور آمار مبتلایان به ایدز در خراسان رضوی را ۵۷۲ نفر اعلام کرد و افزود: این بیماران در مراکز بهداشتی استان شناسایی شده اند.
وی همچنین یادآور شد که از این تعداد مبتلایان ایدز در استان ۲۶ نفر درمان بیماری را ژیگیری نکردهاند و ۴۶ نفر نیز شناسایی نشده اند.
همایش آموزشی در مراکز اقامت اجباری مشهد
مسئول برنامه پیشگیری از ایدز مرکز بهداشت خراسان رضوی ادامه داد: در هفته ایدز برنامه های مختلفی در راستای فرهنگ سازی و آموزش برگزار می شود که از آن جمله برگزاری همایش آموزشی در مراکز اقامت اجباری مشهد است.
حسین پور به اجرای طرح کفش قرمز توسط شش نفر از افراد مبتلا به ایدز به مدت شش روز و در شش نقطه شهر مشهد اشاره کرد و این اقدام را از فعالیت های موثردر آشنایی و آگاهی مردم از روبه رو شدن با این بیماری دانست.
مسئول برنامه پیشگیری از ایدز مرکز بهداشت استان خراسان رضوی گفت: موج سوم بیماری ایدز در راه است و می تواند بسیار تاسف بار باشد و ضرورت دارد تا تصور ذهنی شهروندان از بیماری ایدز را تغییر دهیم کند تا مهار و کنترل این بیماری عملی شود.
وی اطلاع رسانی در این زمینه را از مهم ترین و موثرین ترین راهکارهای پیشگیری ازاین بیماری و آموزش مردم در برخورد با این بیماران دانست و افزود: بسیاری هنوز ایدز و راههای انتقال را نمی شناسند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات