با پنج لیتر آب، ۱۰ دقیقه دوش بگیرید!

ایده جالب مخترع جوانی ایرانی در ساخت دوش های کم مصرف با الهام از الگوی مصرف آب توسط فضانوردان، مورد توجه شهرداری ها و رسانه های سوئد قرار گرفته است.

به گزارش افکارنیوز ، شهرداری بندر مالمو، یکی از سه شهر بزرگ سوئد، نخستین مشتری دوش های کم مصرف طراحی شده توسط طراح صنعتی ۲۴ ساله ایرانی است که می تواند میزان آب مورد استفاده در هر دوش را از ۷۵ لیتر به پنج لیتر کاهش دهد. شهرداری مالمو امیدوار است با بهره گیری از این طرح پیشرفته در حمام های تاسیسات عمومی شهر، ضمن صرفه جویی ۹۰ درصدی در مصرف آب تا ۸۰ درصد هم در هزینه های مربوط به انرژی صرفه جویی کند.

طبق برآوردهای صورت گرفته، استفاده از این دوش ها که براساس بازیافت آب در یک سیستم مدار بسته طراحی شده، سالی هزار یورو (۱۳۵۱ دلار) به نفع مصرف کننده خواهد بود و علاوه بر این با استفاده از این طرح می توان به بهبود زندگی ساکنان مناطق کم آب جهان کمک کرد.

جرقه ساخت دوش های کم مصرف با این سوال در ذهن مهرداد محجوبی زده شد که در شرایطی که فضانوردان می توانند ماه ها بدون دسترسی به آب تازه با بازیافت آب در فضاپیمای خود نیاز خود به آب آشامیدنی و شست وشو را تامین کنند، چرا از این ایده در زمین استفاده نکنیم؟ در واقع ایده پشت این طرح، یک سیستم پیشرفته تصفیه است که آب مصرفی حین شست و شو را بازیافت می کند.


محجوبی معتقد است ما باید از همین حالا چنین سیستمی را برای مصرف بهینه آب به کار بگیریم، قبل از این که ناچار به کاربرد چنین شیوه هایی بشویم.

اما سیستم ابداعی محجوبی چگونه کار می کند؟ این سیستم، مشابه دوش های فضایی، یک سیستم مدار بسته است. آب گرمی که در دوش گرفتن مورد استفاده قرار گرفته پس از تخلیه در سوراخ فاضلاب، بلافاصله با استفاده از تکنیک های نانوفناوری به آب آشامیدنی کاملا پاک و استاندارد تصفیه می شود و در حالی که کماکان گرم است به دوش منتقل شده و پس از کمی گرم کردن مجدد دوباره استفاده می شود.

این طراح صنعتی می گوید: با استفاده از این دوش که چرخه آب دائما در آن جریان دارد می توانید با استفاده از تنها پنج لیتر آب، ۱۰ دقیقه دوش بگیرید… این در حالی است که در هر دوش گرفتن معمولی حدود ۱۵۰ لیتر یعنی ۳۰ برابر بیشتر آب مصرف می شود.


این میزان آب، البته براساس استانداردهای اروپاست و گرنه در ایران، میزان آب مصرفی در ۱۰ دقیقه دوش گرفتن بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ لیتر است.

آن طور که تلویزیون اس وی تی سوئد گزارش کرده، کشورهای دیگر از جمله استرالیا هم تلاش های مشابهی را جهت دستیابی به این فناوری صورت داده اند اما محجوبی پیش از همه به موفقیت رسیده است.

به گزارش ایسنا، محجوبی، طرح اولیه دوش های فضایی را زمانی که در حال تحصیل در رشته طراحی صنعتی در دانشگاه لوند سوئد بود مطرح کرد و در قالب بخشی از یک پروژه مشترک با مرکز فضایی جانسون ناسا دنبال شد که با هدف پیشبرد طرح های مفهومی کمک کننده به ماموریت های سرنشین دار ناسا در حال اجراست.

به گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) سالانه تنها در ایالات متحده بالغ بر ۱.۲ تریلیون گالن آب برای دوش گرفتن مردم استفاده می شود و این در حالی است که در کشورهای دیگر، جمعیتی بیش از سه برابر جمعیت آمریکا از دسترسی به آب سالم محرومند.

بنابر اعلام رییس تاسیسات عمومی شهرداری مالمو، شش عدد از این دوش ها در یک خانه ویژه توانخواهان که ساکنان آن نیاز به دوش گرفتن مرتب و بیشتری دارند نصب شده و در مرحله بعد قرار است تعداد بیشتری از این دوش ها خریداری شود.

به گفته وی با توجه به صرفه جویی عظیم این دوش ها در هزینه های آب و انرژی، هزینه خرید این دوش ها در مدت سه سال برمی گردد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات