سلامت>  عمومی- گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: علی داوودیان مدیرعامل بنیاد بیماری های نادر با اشاره به مشکلات موجود پیش پای افراد مبتلا به بیماری های نادر در کشور اظهار داشت: محدودیت های ناشی از فشار تحریم ها، نبود بیمه مناسب سلامت و وضعیت اقتصادی موجود، باعث شده است که این دسته از بیماران دسترسی مناسبی به داروهای مورد نیاز خود نداشته و از لحاظ کیفیت و کمیت زندگی نسبت به افراد مبتلا در سایر کشورها در سطح پایین تری باشند.

طی سال های اخیر و با گسترش محدودیت های اقتصادی در کشور، بیماران نادر را که اغلب داروهای آنها از خارج وارد می شود و در کشور برای معالجه آنها به دستگاه ها و تجهیزاتی که اغلب خارجی هستند نیاز است، دچار مشکلات عدیده ای کرده. بسیاری از این بیماران و اعضای خانواده برای تهیه دارو در داروخانه ها به صف می ایستند تا بتوانند داروی مورد نیاز خود را به بهایی گزاف تهیه کنند. در برخی از موارد نیز برخی از داروهای بیماران نادر در داروخانه ها یافت نمی شوند و آنها ناگزیرند آن را به بهایی بیشتر از خارج از کشور ابتیاع کنند.

با روی کار آمدن دولت جدید و وزیر جدید بهداشت امیدواری ها در زمینه کاهش محدودیت های ورود داروها و تجهیزات پزشکی به کشور بیشتر شده است. به گفته داوودیان حرکت دولت درخصوص رفع مشکلات اشخاص مبتلا به بیماری های نادر وابسته به فعالیت های وزارت بهداشت و درمان است. بر این اساس وزارت بهداشت متولی سلامت جامعه است و سازمان هایی همچون بهزیستی و هلال احمر نیز با این وزارتخانه همکاری کرده و به نوعی به دولت وابسته اند، اما تاکنون سرویس دهی خوبی به این گروه از بیماران به ویژه در حوزه دارو ارائه نشده است. البته باید درنظر داشت که بخش عمده ای از مشکلات در حوزه دارو به تحریم های ظالمانه دارویی که طی سال های اخیر توسط قدرت ها علیه کشورمان اعمال شده است باز می گردد بنابراین این مشکلات ریشه در گذشته دارند.

با توجه به اینکه مشکلات در حوزه دارویی ریشه در گذشته دارد، باید این نکته را مد نظر قرار داد که در سال های اخیر به گفته کارشناسان بخش دارو بالا رفتن نرخ ارز در کشور و اعمال محدودیت های بین المللی دارو موجب شده است تا در واردات دارو اخلال ایجاد شود و حتی برخی از داروهای مورد نیاز بیماران خاص در بازار یافت نشود. در ۲ سال گذشته بیماران یا بستگان آنها بارها نسبت به نبود دارو یا بالابودن بهای داروهای مورد نیاز برای بیماران خاص شکوه کرده اند.

در سال های گذشته بنا بر اخبار انتشاریافته دولت ارز مورد نیاز برای واردات دارو به کشور را به طور کامل به وزارت بهداشت به بهانه مشکلات اقتصادی اختصاص نداده بود. حتی عنوان شده بود در ۲سال گذشته بسیاری از داروخانه ها به دلیل بدهی مراکز درمانی از ارائه دارو به این مراکز خودداری می کردند؛ امری که بیماران مورد معالجه در این مراکز را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده بود و بیماران ناگزیر بودند با صرف وقت و هزینه بسیار بالا داروی آ نها را از داروخانه های سطح شهر تهیه کنند.

پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم نیز اخباری انتشار یافته بود مبنی بر اینکه مقادیر زیادی دارو به دلیل عدم تخصیص منابع لازم در انبارهای گمرک دپو شده است و با گذشت زمانی نسبتا طولانی از انبارها ترخیص نشده است. البته اخبار انتشار یافته به نقل از مقامات مسئول دولت یازدهم حکایت از آن داشت که منابع مورد نیاز برای ترخیص این داروها از گمرک فراهم شده است. ولی مشکلات در حوزه تامین دارو و به ویژه داروی بیماران نادر محدود به معضلات اقتصادی نمی شود بلکه وزارت بهداشت با هماهنگی کامل با وزارت امورخارجه باید پیگیر رفع محدودیت واردات داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز از خارج از کشور باشند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات