یک دندانپزشک گفت: دهان شویه اغلب به عنوان روش های کمکی محسوب می شود و جایگزین مسواک، خمیردندان و نخ دندان نیست اما در بعضی از افراد برای کاهش بار میکروبی یا مهار پوسیدگی کاربرد دارد.

به گزارش افکارنیوز ، مصطفی فاطمی اظهار داشت: حفظ بهداشت جهان در استفاده درست و منظم است مسواک، خمیردندان و نخ دندان است و روش های دیگری همانند استفاده از دهان شویه اغلب به عنوان روش های کمکی محسوب می شود.

این دندانپزشک گفت: افرادی که بهداشت دهان مناسبی دارند و وضعیت سلامت دهانشان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اغلب نیازی به استفاده از دهان شویه ندارند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: خود دهان شویه ها به چند گروه تقسیم می شوند؛ دهان شویه ها با اثر ضد میکروبی قوی مانند کلروهگزیدین هستند که با هدف کاهش بار میکروبی دهان بعد از جراحی و کشیدن دهان یا با هدف کمک به درمان التهاب لثه کاربرد دارند.

فاطمی ادامه داد: مصرف بی رویه این نوع دهان شویه ها می تواند منجر به تغییرات فلور نرمال و ترکیب میکرواورگانیزم های دهان شده و موجب عوارضی چون بیماری های قارچی شود.

این دندانپزشک افزود: کلروهگزیدین، علاوه بر این موارد خود توانایی تغییر رنگ و ایجاد استین بر روی دندان ها را دارد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، دسته دیگر از دهان شویه ها را دهان شویه های با غلظت بالای فلوراید عنوان کرد و گفت: در بیمارانی که با پوسیدگی وسیع دندانی مواجه هستند، با هدف مهار پوسیدگی و جلوگیری از گسترش آنها در طی درمان این نوع دهان شویه ها کاربرد دارند.

فاطمی تصریح کرد: این دهان شویه ها برای بیمارانی که دچار خشکی دهان هستند یا توانایی کنترل پوسیدگی در آنها کم است، مورد استفاده قرار می گیرند.

وی ادامه داد: اغلب دهان شویه های رایج در بازار حاوی درصد کمی از مواد ضد میکروبی (آنتی باکتریال) ، میزان کم فلوراید و عواملی مثل خوشبوکننده های دهان هستند که استفاده روزانه از آنها را مجاز می کند.

این دندانپزشک تاکید کرد: دهان شویه های نوع اول و دوم که ذکر شد، جایگزین رعایت بهداشت دندان و دهان نیستند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: در مورد کودکان چون احتمال بلعیدن دهان شویه در آنها وجود دارد باید در مصرف ژل و یا دهان شویه های مخصوص کودکان دقت و احتیاط بیشتری صورت پذیرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات