رییس پژوهشگاه مواد و انرژی از ساخت نخستین دستگاه یخ ساز خورشیدی ایران در این پژوهشگاه خبر داد.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر علی اصغر توفیق با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: دستگاه یخ ساز خورشیدی در نخستین روز از هفته پژوهش توسط معاون اول رییس جمهور رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تجهیزات استفاده شده در این دستگاه ساخت داخل کشور است، افزود: یکی از کاربردهای مهم یخ ساز خورشیدی، استفاده آن در مناطق دور از برق منطقه ای و همچنین در شرایط بحرانی است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

توفیق با اشاره به استفاده آسان این یخ ساز، تصریح کرد: یکی دیگر از مزایای این دستگاه یخ ساز آن است که هیچ گونه قطعه گردنده ای در آن وجود ندارد و به همین دلیل تعمیر و نگهداری آن ساده تر از سایر یخچال های خورشیدی است.

توفیق افزود: با توجه به عدم به کارگیری سلول های فتو ولتاییک، هزینه تمام شده آن نسبت به یخچال های فتو ولتاییک پایین تر است.

مجتبی اژئیان، مجری این طرح نیز گفت: این دستگاه با استفاده از سیکل ترمو دینامیکی و بدون استفاده از هیچ گونه انرژی دیگری همانند الکتریسیته و منحصرا با استفاده از انرژی خورشیدی اقدام به تولید برودت می کند.

وی افزود: پایه کار بر مبنای پدیده جذب سطحی است و در این دستگاه از کربن فعال به عنوان جاذب و از متانول به عنوان سیار عامل استفاده شده است.

این پژوهشگر درخصوص نحوه کار دستگاه یخ ساز خورشیدی گفت: سیکل این دستگاه یک شبانه روز به طول می انجامد و در طول روز انرژی خورشید را جذب کرده و در هنگام شب آن را به برودت تبدیل می کند.

اژئیان همچنین حذف صفحه جاذب انرژی خورشیدی و استفاده از کربن فعال به عنوان جاذب را مزیت برتر این نوع یخ ساز، نسبت به سایر نمونه های آن در جهان عنوان کرد.

گفتنی است، طراحی و ساخت اولین دستگاه یخ ساز خورشیدی در ایران توسط مجتبی اژئیان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته انرژی های نو و تجدید پذیر و با راهنمایی دکتر فریدون علی خانی حصاری و دکتر منصور کیان پور از یک سال قبل آغاز شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات