این طرز فکر و باور بسیار غلط و خطرناک است. لاغر شدن بدن از نظر علمی زمانی اتفاق می افتد که فرد کالری کمتری از طریق غذا دریافت کند و مقدار انرژی بیشتری را از طریق فعالیت های فیزیکی به مصرف برساند.

به گزارش افکارنیوز ، شایعات بسیاری در مورد لاغری و روش های مربوط به آن در میان مردم پراکنده شده است. این شایعات تا جایی پیش می روند که حتی می توانند مانع افراد برای شروع سفر کاهش وزن شوند. مسلماً اگر روزی کسی به شما بگوید که به مدت یک سال نباید چیزی به جز سبزی و گیاهان بخورید و هر روز ۳ ساعت هم ورزش کنید، قید لاغری و کاهش وزن را خواهید زد.

همیشه باید احساس گرسنگی داشته باشید و سیر نشوید


بسیاری از مردم بر این باورند که رژیم غذایی مناسب و موثر برای لاغر شدن این است که هر روز را با یک عدد سیب و کمی ماست سپری کنید در حالی که کاهش فاحش کالری دریافتی بدن برای بلند مدت موثر نیست و نتیجه دلخواه را نخواهد داشت. در ضمن هر چه میزان کالری دریافتی روزانه بدن تان کاهش یابد و به حداقل برسد، احتمال آنکه زود خسته شوید و رژیم غذایی خود را کنار بگذارید، بیشتر می شود. پس چه باید کرد؟ چاره کار این است که از غذاهایی استفاده کنید که به شما احساس سیری بیشتری می دهند و هورمون های «من سیر هستم» بدن تان را ترشح می کنند؛ مثل پروتئین ها و چربی ها. برخی غذاهای غلط انداز مثل شکر و رژیم های پر کربوهیدرات به شما احساس سیری برای مدت طولانی نمی دهند و ۳۰ دقیقه بعد از خوردن، بلافاصله هوس خوردن چیز دیگری می کنید. اگر باور ندارید می توانید امتحان کنید. باید تا جایی که ممکن است از ایجاد احساس گرسنگی جلوگیری کنید.

باید از خوردن تمام غذاهای خوشمزه چرب پرهیز کنید


یکی از اشتباه ترین باورها که بسیاری از مردم به آن اعتقاد دارند این است که چربی بد است. مردم فکر می کنند چربی مضر است و اگر آن را مصرف کنند، چاق خواهند شد. چربی ها به شما احساس سیری می دهند و به رفع یبوست نیز کمک می کنند. پروتئین و چربی مهمترین عوامل تحریک کننده هورمون هایی هستند که پیام های سیری را می فرستند. در ضمن چربی ها انواع مختلف دارند. برخی از آنها چربی های بسیار خوب و سالم هستند و برای افزایش سلامت و تندرستی بدن لازمند. مثل چربی موجود در ماهی هایی که حاوی روغن امگا۳ هستند، روغن نارگیل، روغن زیتون و…

هر روز باید چند ساعت ورزش کنید


خیلی از مردم فکر می کنند که تنها راه لاغر شدن این است که زمان زیادی را در باشگاه های ورزشی و برای ورزش سپری کنند ولی حقیقت چیز دیگری است. در مورد بسیاری از ما درست غذا خوردن بسیار موثرتر از ورزش کردن است. در واقع رژیم غذایی اهمیت ویژه ای دارد. زمانی که عادت برنامه غذایی سالم را شروع کردید، می توانید به آن ورزش کردن را نیز بیفزایید.

استفاده از ترازو به عنوان وسیله ای برای پیشرفت و موفقیت بیشتر


ترازو به راحتی شما را فریب می دهد چرا که وقتی روی آن می روید، اینکه فرم بدن تان چاق و پر از چربی باشد یا عضلانی و محکم، برایش فرقی ندارد. شما می توانید چربی های بیشتری از دست بدهید ولی به دلیل عضلانی تر شدن وزن کم نکنید. گاهی اوقات وزن بدن تان به طرز چشمگیری کاهش می یابد و شما نیز از این مسئله بسیار خوشحال و راضی می شوید، حال آنکه در حال از دست دادن عضلات تان هستید. قضاوت شما در مورد خودتان بهتر است که از طریق نگاه کردن به آیینه یا حتی کمک گرفتن از مربی ورزشی باشد.

نوشیدن مقداری سرکه در صبح و هنگام بیدار شدن از خواب، باعث لاغری می شود


این طرز فکر و باور بسیار غلط و خطرناک است. لاغر شدن بدن از نظر علمی زمانی اتفاق می افتد که فرد کالری کمتری از طریق غذا دریافت کند و مقدار انرژی بیشتری را از طریق فعالیت های فیزیکی به مصرف برساند. برخی می گویند سرکه باعث کاهش قندخون می شود و فرآیند احساس گرسنگی را کاهش می دهد ولی تحقیقات نشان می دهد که سرکه اثر برعکس دارد و باعث ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی نمی شود و البته هیچ منفعتی هم برای معده و دستگاه گوارشی ندارد.

نوشیدن یک لیوان آب ولرم هر روز باعث کاهش وزن می شود


این حرف از نظر علمی ثابت نشده است و هیچ رابطه علمی بین کاهش وزن و نوشیدن آب ولرم وجود ندارد. آب یک عنصر حیاتی برای بدن است و برخی از ویتامین های D قابل حل در آب هستند بنابراین مصرف آب برای جذب آن ضروری است ولی نوشیدن آب ولرم بعد از بیدار شدن از خواب باعث لاغری نمی شود بلکه باعث افزایش متابولیسم بدن مخصوصاً برای ورزشکاران و بالا رفتن فعالیت فیزیکی آنها می شود. افرادی که از یبوست رنج می برند نیز بهتر است که صبح ها یک لیوان آب ولرم بنوشند ولی نوشیدن آب ولرم به تنهایی باعث لاغری نمی شود.

صبحانه نخوردن و هر روز یک وعده غذا خوردن باعث لاغری می شود

صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است و برای کسب انرژی بعد از چند ساعت خواب و عدم دریافت انرژی از طریق غذاها، لازم است. تحقیقات بسیاری نشان می دهند صبحانه نخوردن باعث سخت تر شدن کاهش وزن می شود چرا که چند ساعت بعد به علت گرسنگی زیاد اقدام به خوردن غذاهای پر کالری خواهند کرد و دیگر به سلامت خودشان اهمیت نمی دهند.

آرامش/ شماره ۱۸/ آذر ماه ۹۲/ مترجم: اعظم اسلامی مجد/ صفحه ۵۴
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات