برگ های شلغم نیز خوراکی اند و به عنوان برگ شلغم (شلغم سبزی یا سبزی شلغم) خورده می شوند. به ارزش تغذیه ای و فواید سلامتی و غذایی خوردن شلغم توجه کنید.

به گزارش افکارنیوز ، شلغم یک گیاه ریشه ای است. این گیاه عموماً در مناطق دارای آب و هوای گرم رشد می کند. شلغم تقریباً به اندازه یک سیب است. گونه های کوچک و ظریف مناسب مصرف انسان است در حالی که شلغم های بزرگتر برای تغذیه دام استفاده می شوند. شلغم ها معمولاً از انتها تا نیمه بدنه سفید رنگ هستند و بعد از آن تا بالا به رنگ بنفش روشن، قرمز یا سبز در می آیند. برگ های شلغم نیز خوراکی اند و به عنوان برگ شلغم (شلغم سبزی یا سبزی شلغم) خورده می شوند. به ارزش تغذیه ای و فواید سلامتی و غذایی خوردن شلغم توجه کنید.

فواید مغذی و سلامتی شلغم


شلغم ها در نقاط مختلف جهان به طرق مختلف پخته و طبخ می گردند. برخی مردم ترجیح می دهند از آب شلغم که بدون فیبر فراوان و مواد مغذی زیاد است استفاده کنند. همچنین برخی افراد آن را پوست می کنند و به قطعات کوچکتر برش داده و آن را با حرارت کم با کمی روغن و چاشنی افزودنی طبخ می کنند.

واقعیات غذایی شلغم


شلغم ها سبزیجات ریشه ای مغذی هستند که احتمالاً به صورت مختلف در سراسر نواحی اروپا، آسیا و مناطق شرقی آمریکا طبخ می گردند. این گیاه در زمان یونان باستان و دوره رومیان به عنوان یک محصول عمده و اساسی کشت می شده است.

خوردن شلغم به شما فواید سلامت بسیاری می بخشد


شلغم کم کالری است. دارای مقادیر بالای ویتامین c و آنتی اکسیدان هاست که کمک می کند تا رادیکال های آزاد فرو بنشینند و همچنین از واکنش های اکسیداسیون مخرب جلوگیری شود. خطر چاقی، فشارخون بالا، دیابت و سرطان های معده، پانکراس، مثانه و بیماری های ریوی را کاهش می دهد. شلغم به دلیل میزان بالای مواد مغذی از بروز بسیاری از مشکلات سلامتی جلوگیری می کند یا آنها را درمان می نماید. شلغم منبع غنی کلسیم، فسفر، اسیدفولیک و منیزیم است. همچنین به جلوگیری از آب مروارید و بیماری های قلبی عروقی کمک می کند چون مقادیر زیادی لوتئین دارد.

شلغم ها سبزیجات بسیار کم کالری هستند و حاوی فقط ۲۸ کالری در هر ۱۰۰ گرم می باشند. به علاوه آنها منابع بسیار خوب آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی، ویتامین ها و فیبر رژیمی هستند. ریشه های تازه جزو سبزیجاتی قرار می گیرند که غنی از ویتامین C هستند و تقریباً ۲۱ میلی گرم یا ۳۵ c DRA ویتامین C را در هر ۱۰۰ گرم وعده غذایی تامین می کنند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان محلول در آب و قدرتمند است که در بدن برای سنتز کلاژن به آن نیاز است. همچنین به بدن کمک می کند تا رادیکال های آزاد زیان آفرین را جمع آوری کند. همچنین از سرطان ها و التهاب جلوگیری می کند و به ارتقای ایمنی بدن کمک می کند. برگ های شلغم انبار بسیاری از مواد غذایی حیاتی هستند و در واقع این مقدار چندین برابر موجود در ریشه آن است. برگ ها منابع غنی آنتی اکسیدان هایی مثل ویتامین A، ویتامین C، کاروتنوییدهای گزانتین و لوتئین است. به علاوه آنها منبع عالی ویتامین K نیز هستند. برگ های افراشته منابع بسیار خوب ویتامین های گروه B نیز هستند که شامل فولات، ریبوفلاوین، پیرودوکسین، اسید پانتوتنیک و تیامین می باشند. همچنین برگ های تازه شلغم منابع غنی مواد معدنی مهمی چون کلسیم، مس، آهن و منگنز نیز می باشند.

طریقه نگهداری


شلغم در طی سال در دسترس است. اما آنها از مهر ماه تا اسفند طریقه نگهداری تازه و فراوان یافت می شوند. شلغم رسیده معمولی ۲ یا ۳ اینچ قطر دارد و وزن آن بین ۶۰ تات ۲۵۰ گرم است. در بازار به دنبال شلغم هایی بگردید که کوچک، سفت، گرد و تا حدی دارای طعم شیرین باشند. از شلغم های بزرگتر و نیز خیلی بزرگ پرهیز کنید چون دارای بافت چوبی شده و دارای فیبر زیاد هستند که غذا را بدطعم می کنند. در منزل برگ های فوقانی را جدا کنید چون آنها مواد مغذی ریشه را می گیرند. ریشه ها برای هفته های کمی می توانند در دماهای پایین (۳۲ تا ۳۵ درجه فارنهایت) و رطوبت نسبی بالا (۹۵ درصد یا بیشتر) نگهداری گردند. از برگ های فوقانی ریشه هر چه سریع تر استفاده کنید چون آنها به سرعت خواص مغذی خود را از دست می دهند.

روش های آماده سازی و تهیه


هم ریشه و هم برگ شلغم در پخت و پز استفاده می شوند. ریشه ها را در آب سرد روان بشویید تا خاک و هر عامل قارچی دیگر از سطح آن برطرف شود. سر و دم سبزی را جدا کنید. اگر ریشه ها جوان اند ممکن است به پوست گرفتن نیازی نباشد. اما شلغم های بسیار بزرگ پوست سفتی دارند که باید جدا شود.

در اینجا برخی از موارد مصرف آمده است


شلغم های جوان (ریشه) به خاطر داشتن طعم شیرین در سالادهای خام بسیار طعم بخش هستند و به خوبی با کلم پیچ، هویج، لبو و… مکمل می شوند. قطعات مکعبی شکل آن به خوبی با دیگر سبزیجات مثل کلم قمری، سیب زمینی و هویج در بسیاری غذاها هماهنگ می شود. ریشه های خرد شده را می توان به ماکیان، گوشت بره و… اضافه کرد. ورقه هایی از شلغم خام را همراه با زیتون و گوجه فرنگی گیلاسی برای ایجاد اشتها (اشتها برانگیزتر کردن غذا) بیفزایید. برگ های سبز بالایی همراه با دیگر سبزیجات در تهیه سوپ ها و نیز در وعده های غذایی سبزیجات پخته استفاده می شوند. شلغم و برگ های آن معمولاً برای همه و نیز زنان باردار بی خطرند. ریشه ها و برگ حاوی اسیداگزالیکک هستند که ماده ای است که به طور طبیعی در برخی سبزیجات یافت می شود (سبزیجات متعلق به خانواده براسیکا) و ممکن است به شکل سنگ های اگزالات در مجاری ادراری برخی افراد تبلور یابد. بنابراین کسانی که سنگ های مشخص شده اگزالات در مجاری ادراری دارند ممکن است مجبور شوند از خوردن این سبزیجات اجتناب ورزند. بنابراین استفاده کافی از آب برای حفظ کردن خروج مقدار مناسب ادرار در این افراد توصیه می شود تا خطر تشکیل سنگ به حداقل برسد.

دنیای سلامت/ شماره ۹۸/ آذر ماه ۹۲/ به قلم: موژان زرگرزاده/ صفحه ۵۲
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات