مجله سیب سبز:

دکتر لیلا مهرنوش، پوست و مو و زیبایی، به این سؤال شما پاسخ می دهد

چرا موهای صورتم کم است؟

پسر ۲۲ ساله ای هستم. برای کم بودن موهای صورتم راهنمایی می خواستم.

حتما به پزشک مراجعه کنید و بعد از انجام یکسری آزمایشات خاص و بعد از اطمینان از عدم وجود علت داخلی (که اکثرا علت خاصی یافت نمی شود) می توانید از مکمل هایی نظیر اکوفن یا سیستین۶ B استفاده کنید. مصرف منظم لوسیون گیاهی رزماری یک تا ۲ بار روزانه به مدت۵ ماه خیلی موثر است. ضمنا می توان از مزوتراپی که عبارت است از تزریق های سطحی و نزدیک هم و ویتامین های مورد نیاز فولیکول مو در ناحیه صورت استفاده کرد که تعداد جلسات و فواصل آن توسط پزشک مشخص می شود. اما اگر ریزش موی شما الگوی سکه ای دارد معمولا به دنبال استرس شدید ایجاد می شود و باید در ابتدا اقدام به رفع استرس های روحی -روانی کرد و بعد با مراجعه به پزشک و تزریق سطحی آمپول تریامسینولون یک تا ۳ جلسه با فواصل ماهیانه این مشکل را برطرف کرد.



سؤال از شماره۰۹۳۹۰۰۰۹۰۳۲

دکتر محمدظفرقندی، پوست و مو،   به این سؤال شما پاسخ می دهد

کدام روش را  انتخاب کنم؟ موهای زاید را چگونه از بین ببرم؟

می خواستم فرق بین الکترولیز برای موهای زاید را با لیزر درمانی بدانم

 الکترولیز، روشی برای از بین بردن موهای زاید است که در آن ریشه مو به وسیله جریان الکتریکی تخریب می شود. این روش کند، کسل کننده و پر خرج است که باید برای هر مو جداگانه انجام گیرد. در لیزر موهای زاید باوجود تنوع دستگاه ها مکانیسم همگی آنها آسیب به پیاز مو است، بدون اینکه بافت سالم اطراف دچار تغییرات چندانی شود. گیرنده اصلی نور لیزر سلول های زنده و دارای رنگدانه است بنابراین موهایی که در مرحله رشد قرار دارند و رنگدانه کافی دارند، نور لیزر را جذب کرده و از بین می روند. از آنجا که موهای بدن انسان از نظر مرحله رشد همزمان نیستند یک جلسه درمان لیزر برای از بین بردن کامل موهای زاید کافی نیست و کلا نیاز به ۴-۶ جلسه درمان است. همچنین لیزر بر موهای سفید (بدون رنگدانه) اثر نمی کند. در نهایت اینکه لیزر بهترین روش برای از بین بردن موهای زاید است.   در مورد موهای سفید از الکترولیز به طور محدود می توان استفاده کرد.

سؤال از شماره۰۹۳۰۰۰۶۴۰۲

دکتر محمد بهناز، متخصص ارتودنسی، به این سؤال شما پاسخ می دهد

در چه سنی باید ارتودنسی کرد؟

آیا در هر سنی می توان ارتودنسی انجام داد؟ در چه سنی ارتودنسی انجام شود دیگر تاثیر گذار نیست؟ پس از ارتودنسی دندان، درمان آن تا چه مدت طول می کشد؟

اگر مشکل نامرتبی دندان ها باشد امکان صاف و منظم کردن دندان ها با ارتودنسی ثابت در هر سنی وجود دارد، البته شرط آن سلامت لثه و بافت های نگهدارنده دندان است؛ اما اگر مشکل فکی وجود داشته باشد یعنی کوچکی فک یا رشد نامناسب فک ها صورت گرفته باشد باید حتما پیش از بلوغ با پلاک های متحرک اصلاح شود و در غیر این صورت اگر مشکل فکی شدید باشد در سنین بالاتر در کنار درمان ارتودنسی نیاز به جراحی فک نیز است. درمان ارتودنسی ثابت بسته به میزان مشکل بیمار بین ۱۲تا ۲۴ ماه طول می کشد.

سؤال از شماره ۰۹۱۶۰۰۰۶۷۸۹

دکتر لیلا خلیلی، متخصص جراحی زنان و زایمان و نازایی، به این سؤال شما پاسخ می دهد

چرا فرزند دومم سقط شد؟

برای دومین بار باردار شدم اما در هفته پنجم بارداری بچه سقط شد. برای اقدام دوباره بارداری چه کار باید بکنم؟

اکثر سقط های ۳ ماهه اول بارداری علت ژنتیک دارد، البته در مواقعی علت سقط، بارداری پوچ است که به علت اسپرم یا تخمک غیر طبیعی است. اصولا پس از ۳ بار سقط پی در پی بیمار باید مورد بررسی های خاص قرار گیرد بنابراین در این مورد فعلا نیازی به بررسی خاصی نیست و فقط مصرف قرص فولیک اسید از ۳ ماه قبل از بارداری توصیه می شود.

سؤال از شماره ۰۹۳۵۰۰۰۳۸۳۰

دکتر فرشاد اکبرپور، متخصص مغز و اعصاب، به این سؤال شما پاسخ می دهد

از نظر جسمی مشکلی ندارم، اما چرا از غریبه ها خجالت می کشم؟

پسری ۱۵ساله هستم، از نظر جسمی مشکلی ندارم اما از نظر روحی کمی به مشکل برخورده ام و دچار افسردگی شدم. وقتی در جمعی هستم تا می خواهم صحبت کنم دچار تپش قلب زیاد و سرخی پوست می شوم و اصلا اعتماد به نفس ندارم و همیشه کنترل خودم را از دست می دهم. این موضوع ۲سال است هرروز برای من تکرار می شود. به همین علت تمام اطرافیانم از من فاصله می گیرند چون با خود فکر می کنند من دچار مشکل روحی- روانی هستم. لطفا کمکم کنید.

به این حالت ترس اجتماعی (social Phobia) می گویند. همان طور که اشاره کردید، در محیط های اجتماعی خصوصا مکان هایی که غریبه ها هم حضور دارند دچار حالت های روانشناسی اضطرابی می شوید، این خود منجر به کاهش اعتماد به نفس و ترس بیشتر از موقعیت مشابه خواهد شد که این مسئله در طولانی مدت باعث افسردگی می شود، لذا می توان به کمک درمان های روانشناسی یا داروها یا نوروفیدبک این چرخه معیوب را متوقف و از عمیق تر شدن مشکل جلوگیری کرد و فرد را به حالت سلامتی کامل رساند.

سؤال از شماره۰۹۳۸۰۰۰۱۹۸۰

دکترمهرشاد مهاجر، متخصص جراحی، به سؤالات شما پاسخ می دهد

این مادر پرسیده است، با افتادگی شکم چه کنم؟

سلام، من دو بار زایمان کردم و شکمم بزرگ و افتاده شده است. می خواستم بدانم با لیپولیز این مشکلم حل می شود و بعد از لیپو لیز به حالت اولیه بر نمی گردد؟ !

سلام بر شما. مشکلی که اشاره فرمودید یکی از مشکلات شایع در میان مادران است. افتادگی شدید پوست و ضعف عضلات دیواره شکم که به دنبال زایمان و عدم ورزش های مناسب ایجاد می شوند نیاز به جراحی دارند، هر چند استفاده از لیزر درموارد جراحی نیز کمک کننده است. اما لیزر لیپولیز به تنهایی در موارد فوق نتایج خوبی به همراه ندارد و حتی گاهی باعث بدتر شدن وضعیت شکم می شود.

سؤال از شماره ۰۹۱۹۰۰۰۴۷۴۰

دکتر هاشمی، کارشناس تغذیه و متخصص بهداشت و سلامت جامعه، به این سؤال شما پاسخ می دهد

به دنبال راه حلی برای چاقی هستم، چرا چاق نمی شوم؟

من پسری ۱۷ساله باقد۱۸۰سانتی مترو وزن۷۰کیلوگرم هستم. هرچه قدر تلاش می کنم چاق نمی شوم، حتی از پروتئین هم استفاده کرده ام ولی وزن اضافه نمی کنم، می خواستم بدانم دلیل این مشکل چیست؟

خوشبختانه شما در وضعیت مناسبی از نظر نسبت وزن به قد قرار دارید و اساسا توصیه می شود وضعیت فعلی خود را حفظ کرده و به فکر اضافه کردن وزن نباشید. انجام ورزش های منظم غیر هوازی تحت نظر مربی ورزشی و تبعیت از یک رژیم غذایی اصولی و درست تحت نظر کارشناس تغذیه اصلی ترین و صحیح ترین روش برای افزایش وزن به شمار می رود. استفاده کردن از برخی مکمل ها فقط تحت نظارت پزشک آن هم اندکی کمک کننده است. اگر کسی باوجود رعایت این اصول موفق به افزایش وزن نشود، باید از نظر اختلالات جذب، مشکلات گوارشی و نیز مسائل متابولیکی و هورمونی توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

سؤال از شماره ۰۹۱۲۰۰۰۸۹۴۲

سولماز توکلی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی ، به این سؤال شما پاسخ می دهد

مشکل پرخوری عصبی دارم، چه کار کنم؟

من ۳۲ ساله هستم و قدم ۱۵۸ سانتی متر و وزنم ۷۰کیلوگرم است. خیلی سعی می کنم با پرخوری عصبی مبارزه و مقابله کنم ولی تاحالا موفق نشده ام. بدون این که از قبل تصمیم بگیرم به طور ناگهانی برای خودم خوراکی های متفاوت آماده می کنم و به قدری می خورم که دل درد می گیرم و بعد با تحریک های فراوان بالا می آورم. از وقتی یادم می آید دچارمشکل «پرخوری عصبی» بودم. این مشکل بسیار آزارم می دهد.

 اگر شما بعد از هر پرخوری که انجام می دهید به طور عمد دستگاه گوارش را تحریک کرده و استفراغ می کنید، باید بگویم که درست متوجه شدید، این یک بیماری است به نام بولیمیا. درمان این بیماری معمولا شامل رفتار درمانی شناختی یا مشاوره روانشناسی می شود که برای دستیابی به ریشه های پیدایش این بیماری به کار می رود. پس توصیه من به شما در مرحله اول مراجعه به یک مشاور روانشناس است و در مرحله بعد پیشنهاد من این است که مواقعی که کنترل خود را از دست می دهید و به پرخوری روی می آورید سعی کنید از میوه و سبزیجات یا میوه خشک که کالری بسیار پایین تری نسبت به تنقلات دیگر دارند مثل خیار، کرفس، کلم بروکلی و… استفاده کنید. این یک راهکار ساده است برای رهایی از دریافت هزاران کالری اضافه!



محمود هندی پور، فوق لیسانس روانشناسی و مشاوره

دوست بزرگوارم درک می کنم که شما دور باطلی را طی می کنید و احساس خوبی را تجربه نمی کنید. ذکر یک نکته بسیار حائز اهمیت است: آگاه شدن از وجود یک مسئله به معنای حل شدن آن نیست، برای حل مسئله باید اقداماتی آغاز شود. تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که برای کسب لذت یا تولید آرامش چه می کنید؟ مدارهای لذت ذهن شما روی خوردن متمرکز شده و به این موضوع عادت کرده اند. در واقع کار راحتی پیش رو ندارید اما اگر بخواهید می توانید خود را نجات دهید. با شروع جلسات منظم مشاوره و سپس یک برنامه خوب غذایی از یک متخصص تغذیه کمک شایانی به شما خواهد شد، اگر بدانید چه بخورید و به چه میزان، کمک به لحظاتی است که آگاهانه، خوردن را انتخاب کرده اید.

سؤال از شماره  ۰۹۱۲۰۰۰۹۵۳۸

دکتر تهمینه  رحیمی، پوست و مو  به این سؤال شما پاسخ می دهد

من از دوشاخه شدن موهایم رنج می برم، چرا موهایم این گونه شده؟

دختری ۲۳ساله هستم که موهایم خشک است وقسمت نوک آن دوشاخه می شود، اگر موهایم را کوتاه کنم بعد از اینکه بلند می شود باز به همان گونه است. ازشانه چوبی هم استفاده می کنم و از سشوارم استفاده نمی کنم. لطفا راهنمایی ام کنید.

به شکنندگی موها موخوره گفته می شود. موخوره در موهای خشک و نازک بیشتر دیده می شود. شست وشوی موها، استفاده زیاد از سشوار و بیگودی برقی، استفاده زیاد در فواصل کوتاه از رنگ مو و دکلره، برس زدن خشن و ممتد موها، فرکردن، استفاده از شامپوهای نامرغوب و بلند نگه داشتن طولانی موها باعث خشک شدن مو و ابتلا به موخوره می شود. توصیه ما به این افراد این است که در مورد موارد بالا دقت کنند و به علاوه شست وشوی موها را کاهش دهند و در حمام به طور ملایم موها را بشویند و حتما از نرم کننده استفاده کنند و همچنین در حمام موها را شانه نکنند. به علاوه قبل از خشک شدن ساقه، موها را با یک روغن طبیعی مانند روغن زیتون یا بادام یا کرم های مخصوص مو چرب کنند. همچنین از شانه های دانه درشت استفاده کنید. هر چندوقت یک بار موهای تان را ۳ سانتی متر بالاتر از محل موخوره کوتاه کنید و همچنین موهای تان را ببافید زیرا این عمل از موهای شما حفاظت می کند.

سؤال از شماره ۰۹۳۵۰۰۰۳۶۹۷

دکتر محمود راد، متخصص جراحی، به این سؤال شما پاسخ می دهد

جراحی کنم یا خیر؟

آیا می شود افتادگی پوست شکم را که بر اثر بارداری به وجود آمده است را بدون جراحی از بین برد؟ اگر نمی توان انجام داد با چه روش جراحی ای می توان افتادگی را از بین برد، لطفا توضیح دهید.

افزایش وزن در بارداری وکاهش وزن بعد از زایمان و فشار بچه از داخل شکم باعث شلی و افتادگی جدار شکم می شود. یک عامل مهم تغییرات هورمونی است که باعث شل شدن عناصر لگن و جدارشکم برای تسهیل زایمان است. فاصله گرفتن عضلات جدار شکم حالتی شبیه فتق به وجود می آوردکه از نظر زیبایی اهمیت دارد. این مشکل درمان جراحی دارد و با دارو و درمان های غیرجراحی تصحیح نمی شود. معمولا عمل جراحی وقتی انجام می شود که قصد بارداری مجدد نداشته باشند. تا آن زمان گن پوشیدن، موقتا کمک می کند اما درمان اساسی نیست.

سؤال از شماره ۰۹۱۶۰۰۰۳۰۴۵

دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و فوق تخصص نازایی و لاپاراسکوپی، به این سؤال شما پاسخ می دهد

آیا جلوگیری از بارداری خطرناک است؟

لطفا در مورد روش های تزریقی جلوگیری از بارداری توضیح دهید.

در روش های تزریقی معمولا از نوعی هورمون پروژسترون با اثر طولانی مدت (دپوپروورا) استفاده می شود. این پروژسترون بیشتر از طریق خراب کردن محل لانه گزینی یعنی نازک کردن لایه داخلی رحم (آندومتر) مانع از نشستن جنین بر دیواره رحم می شود. این آمپول ها معمولا در ۲ نوع یک ماهه و سه ماهه موجود هستند. نوع سه ماهه آن معمولا تا ۳ ماه می تواند جلوی بارداری را بگیرد. البته این روش مثل سایر روش های جلوگیری، عارضه های خاص خود را دارد. برای مثال ممکن است موجب  لکه بینی و سردردشود  بنابراین مثل هر روش دیگری فرد باید سازگاری آن با بدن خود را امتحان کند. لازم به ذکر است که این روش ها باید با تشخیص پزشک و زیر نظر پزشک به کار گرفته شود.

سؤال از شماره ۰۹۱۲۰۰۰۰۱۸۱

دکتر فرهاد ملک زاد، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص پوست، مو و زیبایی

دنبال راه درمان هستم، چرادور چشمانم گود، کبود  و چروک است؟

دختری ۲۱ ساله هستم. دور چشمانم کبود، گود و چروک است. بهترین راه درمان چیست؟ آیا تزریق چربی تاثیرگذار است؟

باید بدانیم آیا مادرزادی اینگونه بوده اید یا اخیرا دچار این مشکلات شده اید. ممکن است این مشکل به صورت ارثی در خانواده تان باشد. تزریق چربی، تیرگی پوست را تغییر نمی دهد. گاهی اوقات کرم های دور چشم تا حدودی کمک کننده هستند. می توانید روی ناحیه مورد نظر را آرایش کنید تا مشکلات آن کمتر به چشم بیاید. افزایش وزن نیز یک مقدار این حالت را بهتر می کند. در مقابل آن، انجام فعالیت با چشم و بی خوابی، تیرگی را بیشتر می کند، پس اگر یک مقدار وزن بگیرید و خواب و استراحت تان را افزایش دهید، مسلما بهتر خواهید شد. به هر حال چون این مسائل می توانند ارثی باشند تغییر زیادی نخواهید کرد. گاهی اوقات در پرکاری تیروئید نیز این تیرگی ها دیده می شود بنابراین اگر به این مشکلات مبتلا هستید باید آنها را پیگیری و برطرف کنید.

سؤال از شماره  ۰۹۱۲۰۰۰۷۰۲۸

دکتر آتوسا مصطفوی، متخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

فردی ۳۲ساله پرسیده اند، چرا  احساس خفگی می کنم؟

فردی ۳۲ ساله هستم. قدم ۱۶۴ و وزنم ۶۰ کیلوگرم است. در ناحیه قفسه سینه احساس خفگی می کنم. سابقه عمل آپاندیس هم دارم. مشکلم چیست؟

باید حتما مراجعه پزشکی داشته باشید و معاینه شوید. باید از شما نوار قلب گرفته شود و اگر پزشک تان صلاح بداند، اکوی قلب هم انجام دهید. اگر عمل آپاندیس تان در همین چند هفته اخیر بوده است و دچار تنگی نفس حاد شده اید باید به صورت اورژانسی مراجعه کنید اما اگر سابقه عمل آپاندیس تان در گذشته است، می توانید هر موقع که وقت کردید یک بررسی سرپایی انجام دهید.



سؤال از شماره  ۰۹۳۵۰۰۰۱۴۵۱

دکتر حسین فراهینی، فوق تخصص ارتوپدی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران  به این سؤال شما پاسخ می دهد

با قوز پشتم چه کنم؟

٣٣ سال دارم وازکودکی پشتم قوزدارد. آیاراهی برای درمان آن وجود دارد؟

قوز پشتی ممکن است فقط به علت ضعف و شلی عضلات اطراف ستون فقرات باشد. در این صورت معمولا با فیزیوتراپی، شنا و آب درمانی زیر نظر پزشک و با استفاده از قوزبند یا بریس های مخصوص درمان می شوید اما اگر قوز پشتی مربوط به اختلال ساختمانی در مهره های پشتی باشد، درمانش جدی تر است و براساس زاویه ای که مهره های پشتی تشکیل می دهد، برنامه درمانی مشخص می شود. اگر زاویه قوز پشتی کم باشد آن هم درمانش فیزیوتراپی و استفاده از بریس است اما اگر زاویه اش زیاد باشد براساس محل ضایعه و سن و شرایط بدنی بیمار ممکن است نیاز به عمل جراحی و اصلاح زاویه وجود داشته باشد.

سؤال از شماره  ۰۹۱۶۰۰۰۹۲۳۰

دکتر محسن خوش نیت نیکو، فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

راهی برای افزایش قد دارم؟

دختری ۱۶ساله هستم و اصلا به شیر و لبنیات علاقه ای ندارم. آیا رشد قدم متوقف شده است؟ چه راهی برای رشد قدم وجود دارد؟

پس از بلوغ و شروع دوره عادت های ماهانه رشد قد به تدریج متوقف می شود. طی ۲سال بعد از شروع عادت ماهانه نیز حداکثر حدود ۷ سانتی متر افزایش قد پیدا می کنید. بعد از آن دیگر صفحات رشد بسته می شود و کاری نمی توان کرد.

سؤال از شماره  ۰۹۳۸۰۰۰۰۸۲۹

دکتر داوود مقامی، پوست و مو، عضو انجمن جراحان  عمومی، به این سؤال شما پاسخ می دهد

با جای جوش هایم  چه کار کنم؟

۳۵ سال دارم روی صورتم جای جوش و لکه های قهوه ای متعددی وجود دارد لطفا برای درمان آنها مرا راهنمایی کنید؟

برای درمان لک ها، ابتدا باید جوش های صورت کاملا درمان  شده و از دستکاری جوش ها به طور جدی پرهیز شود. کرم های لایه بردار راه اول درمان هستند. راه دوم در صورت پاسخ نگرفتن از روش اول پیلینگ است. برای درمان فرو رفتگی سطح پوست تان راه اول درمان، مصرف آکوتان است. آکوتان جوش ها را ریشه کن و از به وجود آمدن فرو رفتگی جدید پیشگیری می کند. آکوتان در بهبود فرورفتگی کمی موثر است. یک سال پس از مصرف آخرین آکوتان اگر همچنان جاهای فرو رفته باقی مانده بود، بهترین درمان لیزر فراکشنال ۲ CO است. البته فرورفتگی های ناشی از جوش انواع مختلفی دارد، برخی مثل دیواره های دهانه چاه تیزی دارند که در این موارد لیزر بهترین درمان است و برخی مثل دره دیواره های شیب دار دارند که در این صورت بهترین راه، ابتدا عمل بازسازی سا ب سیژن و سپس لیزر خواهد بود و با وجود لیزر فراکشنال (درم ابریژن) و پانچ منسوخ شده است.

سوال از شماره  ۰۹۳۸۰۰۰۹۵۶۳
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات