مطالعات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می دهد، حس بویایی در هنگام ترس بشدت فعال می شود و به همین علت انسان می تواند خاطرات بد را با حس کردن بوی هر حادثه مجددا به خاطر بیاورد.

به گزارش افکارنیوز ، محققان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی نظریه جدیدی در خصوص حس بویایی ارائه کرده اند که می تواند بینش متخصصان اعصاب در خصوص بو را تغییر دهد.

زمانی که انسان حادثه ناخوشایند و ترسناکی را تجربه می کند، اغلب بویی را در هوا احساس می کند و مطالعه اخیر صحت این مسئله را تأیید می کند.

تحقیقات نشان می دهد، حس بویایی در هنگام ترس فعال تر می شود، بنابراین زمانی که فرد بویی مشابه بوی تجربه شده در هنگام ترس را حس می کند، همان حالت ترس در او زنده می شود.

محققان دانشگاه راتگرز با انجام آزمایش شوک الکتریکی و بررسی فعالیت مغزی موش ها موفق به توسعه نظریه جدید در خصوص بو شده اند.

در این آزمایش با استفاده از شوک الکتریکی و پخش یک رایحه خاص، خاطره ترسناکی در ذهن موش ها ثبت شدند؛ زمانیکه موش ها در معرض همان رایحه قرار گرفتند، گیرنده های بویایی آنها چهار برابر فعال تر شدند.

عصب شامه، پیام هایی را از بینی به مغز ارسال می کند؛ این اعصاب بسیار نزدیک به آمیگدال و هیپوکامپ – مناطق مرتبط با حافظه احساسی – هستند.

دکتر «جان مک گلان» نویسنده این مطالعه تأکید می کند: نتایج این تحقیق بینش موجود در خصوص حس بویایی را تغییر می دهد؛ در مدل قدیمی اندام حسی شامل چشم، بینی و گوش تنها گیرنده های بسیار ساده ای هستند و مغز وظیفه اصلی درک معنای هر پیام را برعهده دارد؛ در این صورت چشم یک دوربین، گوش یک میکروفن و بینی یک ازمایشگاه شیمیایی است که اطلاعات را جمع آوری کرده و برای آنالیز در اختیار مغز قرار می دهند.

اما مطالعه جدید نشان می دهد، حسگرهای بویایی مستقل از مغز هستند و فعالیت آنها با تشخیص بوهای ترس بشدت افزایش پیدا می کند.

بر این اساس، حس بویایی مانند سیگنال هشدار برای موقعیت خطرناک عمل می کند، پیش از اینکه این سیگنال به مغز برسد.

یافته های این تحقیق می تواند برای درمان اختلالات اضطراب مانند اختلال استرس پس از سانحه مورد استفاده قرار بگیرد.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات