دانشمندان آمریکایی در تلاش برای دستیابی به روشی برای افزایش طول عمر انسان، با بهینه سازی دو مسیر ژنتیکی در کرمهای ریز آزمایشگاهی، توانسته اند طول عمر آنها را تا پنج برابر افزایش دهند.

به گزارش افکارنیوز ، پژوهش موسسه تحقیقات سن Buck در کالیفرنیا، چشم انداز جدیدی از درمانهای ضد پیری مبتنی بر تعاملات ژنتیکی را مطرح کرده است.

دکتر پانکاج کاپاهی، رهبر این پژوهش گفت: آنچه ما انجام دادیم، افزایش پنج برابری سینرژیک طول عمر است.

وی افزود: دو جهش ژنتیکی ایجاد شده، یک حلقه بازخوردی مثبت را در بافتهای خاص آغاز کرد که طول عمر را افزایش داد.

در اصل، کرمهای Caenorhabditis elegans که این آزمایش بر روی آنها انجام شد، طول عمری برابر با ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال دارند.

اگرچه ممکن است ارتقای چشمگیر در طول عمر انسان به سالها پژوهش نیاز داشته باشد اما این تحقیقات همچنین می توانند به درمانهای ضدپیری با استفاده از تعاملات ژنتیکی منجر شوند.

کرم Caenorhabditis elegans اولین حیوانی است که کل ژنوم آن نقشه برداری شده و بطور گسترده ای برای پژوهشهای پیری و طول عمر مورد استفاده است.

پژوهش جدید که در مجله Cell منتشر شده، شامل متوقف کردن مولکولهای مهمی است که بر فعالیت انسولین و یک مسیر سیگنال دهی مواد مغذی موسوم به «مورد راپامایسین» تاثیر می گذارند.

جهشهای تک در این مسیر به عنوان عاملی در افزایش ۳۰ درصدی طول عمر این کرم شناخته شده بود؛ این در حالیست که جهشهای سیگنال دهی انسولین می تواند طول عمر این موجودات را دو برابر کند.

انتظار می رفت که افزودن این دو مولفه به هم شاید بتواند طول عمر را تا ۱۳۰ درصد افزایش دهد اما این تاثیر ترکیبی بسیار بیشتر از حد انتظار بود.

این پژوهش شاید بتواند دلیل مشکل بودن شناسایی ژنهای مسئول طول عمر بیش از ۱۰۰ سال در انسان را توضیح دهد.

قرار است پژوهشهای بیشتری بر روی موشها انجام شود تا تاثیر مشابه این درمان ژنتیکی در پستانداران نیز مورد بررسی قرار بگیرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات