اگر قول می دهید که قلب تان ضعیف نیست و خدای نکرده بعد از خواندن این توصیه از کار نمی افتد، جسارتاً عرض می کنم در این یک ساعت موبایل تان را هم خاموش کنید.

به گزارش افکارنیوز ، چطور است برای شب یلدای امسال واقعاً یک کار متفاوت بکنیم؟ توصیه های من هم خیلی ساده اند و هم خیلی سخت. ساده اند چون قرار نیست هیچ پولی خرج کنید یا به جای خاصی بروید و سختند چون… این را خودتان آخر یادداشت می فهمید.

در کنار هم نه، در کنار همه!
محمدرضا رجبی شکیب


مناسبت ها بهانه اند؛ یلدا هم. شب دراز است و قلندر بیدار. می شود به شبانه های همیشگی پرداخت، با فراغ بیشتر اما این یک شب، هزار شب نمی شود. پس یلدا را باید متفاوت برگزار کرد. مگر یلدا بهانه ای نیست برای جور دیگر بودن؟ برای جور دیگر دیدن؟

۱. یلدا را خرج بهترین ها کنیم: کاری که اجداد ما کردند. آنها یلدا و خیلی دیگر از مناسبت ها را بهانه کردند برای کنار هم بودن. بهترین کار در این دنیا برای ما آدم ها، همین کنار هم بودن است؛ برای همدیگر مهم بودن، برای همدیگر بودن. اجداد ما درازترین شب سال، دور هم نشستند و به داستان های بزرگترهایشان گوش کردند که یک عمر تجربه شان را شربت می کردند، نوش جان فرزندان شان. هنوز و همیشه هم، این دورهمی ها، روی چشم سیاه بهترین کارهای یلدایی جا دارد؛ اما کنار هم بودن ها در دنیای امروز، فقط در ضیافت های خانه پدری خلاصه نمی شود. شب یلدا، خیلی ها تنها می مانند. آنها که کسی را ندارند کنارشان باشد یا حسرت مهربانی کسان شان به دل شان مانده. بلندترین شب تنهایی این آدم ها را می شود با مهربانی حضورمان کوتاه کنیم. می شود سری بزنیم به آسایشگاه ها؛ از جانبازان گرفته تا معلولان ذهنی، از شیرخوارگاه گرفته تا خانه سالمندان، از کهریزک بزرگ و معروف گرفته تا همه آن کوچکترها و گمنام ترها. یلدا را می شود روشن ترین شب آدم هایی کرد که روزهایشان هم گاهی مثل شب سیاه است. با آنها هم باور کنید می شود خوش گذراند. با آنها حتی بهتر می شود یلدا را ماندنی کرد. چه خوشی ای از این خوش تر که لبخند بیاوری به لبی که مدت هاست فراموش کرده معنای این واژه را. شب یلدا خیلی ها تنها می مانند؛ تنهایی ای که ما نمی فهمیم. خانواده آبرومندی که شب یلدا پول آجیل و انار و هندوانه خریدن ندارد هم تنهاست. آن بچه های گل فروش و فال فروش را به یاد بیاورید، حتی در شلوغ ترین چهارراه های شهر… از انها تنهاتر کسی هست؟ کدام تنهایی از این دردناک تر که همه در چشمت نگاه کنند و نبینندت؟ شب یلدا، می شود کنار هم بودن را با آنها تمرین کرد. یادمان نرفته که بزرگوارترین آدم ها، تاریکی شب را انتخاب می کرده اند برای اتفاق. طولانی ترین شب سال، می تواند بهترین فرصت باشد برای رساندن کمک به خانواده های نیازمند. جمعیت های خیریه زیادی هستند که در این مسیر به ما کمک می کنند. کافی است کمی جستجو کنیم. می خواهیم خرج کنیم برای مهمانی و شیرین و شام یلدا که خوش بگذرد. عیبی هم ندارد. اصل خوش گذشتن اما مگر به آن کنار هم بودن نیست؟ حداقل نمی شود خرج را کم کرد و هزینه صرفه جویی شده را به خیریه ها داد برای کمک به همان آدم های تنها؟ نمی شود یلدا مهمترین بهانه سال باشد برای «کنار همه بودن» ، نه فقط کنار هم بودن؟ شاید سال ها بعد، نوادگان ما یلدا را به همین رسم شناختند. شاید بلندترین شب سال، شد شب نیکوکاری های مخفیانه. شبی که هیچ کس در آن جار نمی زند و شو اجرا نمی کند برای دعوت دیگران به کار خیر. هر کس کار خودش را می کند. کار خیر خودش را و همین کار است در سکوت که بهترین الگو می شود برای دیگران و این طور، شاید رسم نیکوکاری در یلدا ماندگار شود.

خاموش کنید تا روشن شوید
سارا هاشمی نیک


چطور است برای شب یلدای امسال واقعاً یک کار متفاوت بکنیم؟ توصیه های من هم خیلی ساده اند و هم خیلی سخت. ساده اند چون قرار نیست هیچ پولی خرج کنید یا به جای خاصی بروید و سختند چون… این را خودتان آخر یادداشت می فهمید.

۲. تلویزیون خاموش: همین یک امشب، اصلاً همین چند ساعت، یا اگر خیلی سخت است، فقط یک ساعت تلویزیون را خاموش کنید. اگر قرار است دور هم بنشینید و گل بگویید و گل بشنوید، چه نیازی به قیل و قال تلویزیون است؟ فقط یک ساعت به جعبه جادو که بیست و چهار ساعته در خدمت خانواده است استراحت بدهید و ببینید در واقع به گوش و چشم و اعصاب خودتان یک استراحت واقعی داده اید. به جای همهمه این مجری و آن هنرپیشه، کمی به موسیقی سکوت گوش کنید و بعد به صدای دلنشین کسانی که دوست شان دارید و این شب را با آنها سهیم شده اید.

۳. موبایل همه خاموش: اگر قول می دهید که قلب تان ضعیف نیست و خدای نکرده بعد از خواندن این توصیه از کار نمی افتد، جسارتاً عرض می کنم در این یک ساعت موبایل تان را هم خاموش کنید. عصبانی نشوید! یادداشت را نیمه کاره رها نکنید. یادتان بیاید که شما قبل از اختراع موبایل یا قبل از اینکه گوشی دار شوید هم زندگی می کردید و روزتان به شب می رسید. چه بسا با آرامش و احساس رهایی بیشتری هم زندگی می کردید و روزتان به شب می رسید. چه بسا با آرامش و احساس رهایی بیشتری هم روی این کره خاکی قدم بر می داشتید. اگرچه یادآوری آن روزها برای همه ما سخت و عجیب است ولی این یک حقیقت است؛ ادامه حیات ما به موبایل وابسته نیست! پس همین یک ساعت را طاقت بیاورید و با کل جهان دیس کانکت شوید. فقط چشم بدوزید به همین چند نفری که با شما سر سفره یلدا نشسته اند. حواس تان به حرف هایشان، نگاه هایشان و برق چشم هایشان وقت حافظ خوانی باشد. فکر کنید در این یک ساعت فقط شما وجود دارید و این چند جفت چشم عزیز که روبرویتان می درخشند. حالا برای اینکه این درخشش زیبا، تماشایی تر شود و همین طور جشنواره خاموشی شما تکمیل شود، بلند شوید و چراغ ها را هم خاموش کنید، البته قبلش چند عدد شمع یا فانوس یا چراغ گردسوز در گوشه و کنار خانه و به خصوص دور و بر سفره یلدا روشن کنید و ببینید شب نشینی کنار پرپر زدن های زیبای شعله های آتش چقدر آرامش بخش تر است تا زیر نورهای مصنوعی و اعصاب خردکن لامپ و مهتابی. تازه چشم های عزیزان تان هم زیر نور شمع زباتر می شود و پرتلالوتر! فارغ از همه دغدغه ها و مشغله های گذشته و آینده، در سکوت و آرامش به این چشم ها نگاه کنید. قدر این شب و قدر این لحظه را بدانید چون همه آنچه که در حقیقت دارید، همین شب، همین لحظه و همین چشم هاست. کسی چه می داند از پس امشب و یلدای امسال، شب دیگری، یلدای دیگری یا فرصت کنار هم نشستن دیگری باشد.

پیام های تبریک متفاوت
سوادا مارکاریان


معمولاً در مناسب هایی مانند شب یلدا سیل پیامک ها به تلفن همراه آدم سرازیر می شود. اما یک نکته مهم جلب توجه می کند؛ تکراری و کلیشه ای بودن بیشتر آنها. در این شرایط چند پیامک که گاهی خیلی هم آبکی هستند، به عنوان پیام تبریک دست به دست می شوند. ماجرا وقتی ناراحت کننده تر می شود که بدانید فردی که این پیامک را برایتان فرستاده احتمالاً اصلاً به یاد شما نبوده و تنها با انتخاب گزینه «send to all» این پیامک را برایتان ارسال کرده چون شماره تلفن همراه تان در گوشی اش ذخیره بوده است. به نظر می رسد دریافت تنها یک پیامک که فقط برای شما نوشته شده، شادی بخش تر از دریافت صد پیامک تکراری از طرف افرادی است که به یادتان نیستند. حالا چه کار باید بکنیم؟ پیشنهادهای زیر مخصوص شماست.

۴. در تبریک گفتن خلاقیت به خرج دهید: حتماً اسم هر فرد را جداگانه در پیامک هایتان ذکر کنید تا فرد بداند مستقیم خود او را خطاب قرار داده اید. پیامک هایتان باید مخصوص خودتان باشند. یعنی همان لحن، تکیه کلام ها و اصطلاحات تا یادآور شخصیت خودتان باشند. در این حالت شخص گیرنده بلافاصله حس خوبی خواهد داشت چون می داند پیامک را خودتان نوشته اید.

فال بگیرید. به جای اینکه صبر کنید تا پیامک های پرمغز برایتان بفرستند، خودتان دست به کار شوید و برای مثال فال حافظ بگیرید یا یک بیت شعر مناسب حال و هوای شب یلدا را انتخاب کنید و به مخاطبان بگویید که این فال را مخصوص آنها گرفته اید.

اگر قوه طنز دارید، از آن برای نوشتن پیام های خلاقانه و بامزه استفاده کنید. اگر پایه باشید می توانید از استعدادتان برای کنایه زدن به پیامک های رایج این مناسب ها استفاده کنید.

از احساسات گرایی بی مورد بپرهیزید. اصلاً قرار نیست پیامک های تبریک شب یلدا لحنی حماسیف احساسی و فلسفی بی مورد داشته باشند. هر جمله قصاری مناسب این شب نیست. در عوض پیامک های هوشمندانه ولی ساده بهتر جواب می دهند.

پیامک ها را برای شماره همه افرادی که در فهرست شماره های تلفن همراه تان ذخیره شده اند نفرستید. برای مثال ارسال یک پیام پر از صلح و دوستی و صفا و صمیمیت به کسی که تازه دیروز با او دعوایتان شده یا حسابی دلخورید و فعلاً هم قصد آشتی با او را ندارید، شرایط نامناسبی ایجاد می کند و به سوءتفاهم ها دامن می زند. اگر می خواهید از این مناسبت ها استفاده کرده و با کسی آشتی کنید، پیامک های عمومی و بی نام و نشان برایش نفرستید. منظورتان را کاملاً واضح توضیح دهید و ذکر کنید که مایل به آشتی و از سر گرفتن روابط هستید و اگر این دلخوری و اختلاف تقصیر خودتان بوده است از او عذرخواهی کنید.

خوشمزه بگذرانید
مهتاب خسروشاهی


سنت ها، یادگار گذشتگان ما هستند و به همین دلیل عزیز و محترمند. اما گاهی با بعضی تغییرات می توان ضمن احترام به سنت ها و حفظ احساس آنها، تغییراتی در آنها ایجاد کرد و اصطلاحاً آنها را به روز کرد.

۵. بی خیال هندوانه: می دانید چرا شب یلدا هندوانه می خورند؟ چون معتقدند با خوردن هندوانه در تمام طول چله کوچک و بزرگ، تشنه نمی شوند و از شر بیماری ها هم در امان خواهند بود. به دلیل گران بودن بی دلیل هندوانه از یک هفته مانده به یلدا و ترش و پوک بودن بیشتر آنها می توانید این رسم را کنار بگذارید. مطمئن باشید اسمان به زمین نمی آید. پیشنهاد بهتری داریم. کوکتل بستنی و میوه پیشنهاد ویژه شب یلدای امسال به جای هندوانه است. بستنی وانیلی یا هر طعم دیگری که دوست دارید، بخرید. با توجه به تعداد مهمان ها و نزدیک بودن طعم میوه ها به هم مقداری میوه از میوه هایی که در منزل دارید انتخاب کنید. برای مثال موز و سیب از نظر طعم با هم همخوانی دارند. می توانید کمی هم انار برای خوشرنگ شدن کوکتل بستنی میوه تان آماده کنید. میوه ها را به هر شکلی که دوست دارید، خرد کنید. بهتر است قطعات میوه بزرگ باشد تا کوکتل دست سازتان خوش قیافه تر باشد. میوه ها را داخل ظرف دربسته بگذارید. بعد از آمدن مهمان ها، میوه را با بستنی مخلوط کرده و سرو کنید. نگران کالری آن نباشید. چون نسبت میوه شما به بستنی زیاد است.

۶. برف و شیره را احیا کنید: یکی دیگر از سنت های خاص شب یلدا، خوردن برف و شیره است. اما حالا که نه برفی می بارد و اگر هم ببارد، برای خوردن تمیز نیست، بهتر است این سنت را به خوردن کمی بستنی با مربا احیا کنید. کافی است کمی بستنی وانیلی را با مربا یا عسل مخلوط کرده و نوش جان کنید.

۷. آجیل سالم: اصلاً مگر می شود یلدا باشد و در آن شب بلند و دورهمی، آجیل نخورند؟ اما برای آنکه آجیل یلدای امسال سالم تر باشد، بهتر است به جای آجیل مرسوم شب یلدا، دانه هایی مثل انجیر، برگه، توت و بادام خام را جایگزین کنید. این خوراکی ها سالم تر از آجیل مرسوم شب یلدا هستند. مضافاً بر اینکه اگر بمانند مثل آجیل یلدا که «جوزقند» آن همه پرکالری است و هم ممکن است خراب شود، این آجیل سال می ماند. امسال آجیل تان را کاملاً سالم انتخاب کنید. می توانید به جای پیشنهادهای ما هر آجیل سالم دیگری را که دوست دارید انتخاب کنید.

۸. خشک به جای تر: در اینکه تفاوت فاحشی بین قیمت هر کیلو میوه تازه با یک کیلو میوه خشک وجود دارد، شکی نیست. اما بعضی از میوه ها در مهمانی خورده نمی شوند. یکی از این میوه ها سیب است. بنابراین برای آنکه پول تان به هدر نرود، از خرید بعضی میوه ها مثل سیب، خیارا و بعضی دیگر از میوه هایی که خورده نمی شوند، صرف نظر کنید و هزینه آن را صرف خرید میوه خشک کنید. هم پول تان هدر نرفته و هم با خوراکی های خاص از مهمانان پذیرایی کرده اید.

یلدای خانه ما
پریسا اصولی


۹. دور هم جمع شوید؛ حتی بدون بزرگترها: شاید تا سال های نه چندان دور، شب یلدا یک شب نشینی بزرگ خانوادگی بود اما این روزها سنت بلندترین شب سال هم مثل خیلی از سنت ها تغییر کرده و برای خیلی ها با آن شوق و ذوق دوران کودکی قابل مقایسه نیست. انگار همین دیروز بود که شب یلدا در خانه قدیمی مادربزرگم که مامانی صدایش می کردیم، جمع می شدیم و منتظر بودیم تا به قسمت خوشمزه شب برسیم؛ شام، آجیل، میوه و مهمتر از همه انار و گلپر! هر سال این موضوع تکرار می شد تا اینکه دو سال پیش در کمال ناباوری مامانی از بین ما رفت و بهانه شب نشینی یلدایی ما برای همیشه به خاطره ها پیوست. درست از همان سال بود که من و همسرم و تعدادی از دوستان مان تصمیم گرفتیم مراسم یلدا را به روش دیگری برگزار کنیم؛ اینکه هزینه خرید آجیل و میوه و تنقلاب شب یلدا را صرف خرید سیب زمینی، مرغ و اسکلت مرغ، نان و ماکارونی کنیم و روز ۳۰ آذر پیش از تاریک شدن هوا به یکی از پناهگاه های نگهداری از حیوانات بی سرپرست برویم و با این خوراکی ها که از قبل پخته و با هم مخلوط شده اند، این مخلوقات معصوم و بی گناه را خوشحال کنیم. البته بعد از رفتن مامانی بقیه اعضای خانواده هم تصمیم گرفتند شب یلدا را در یکی از مراکز نگهداری از سالمندان بگذرانند و پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی را خوشحال کنند که عاشق مراسم شب یلدا هستند راستش به همین سادگی مراسم شب یلدای ما تغییر کرد و به یک شب نشینی کوچک خانوادگی آن هم بعد از انجام کارهایمان تبدیل شد که در آن نه خبری از شام مفصل، آجیل، میوه و… است و نه به رسم دیرینه ایرانی ها از عصر شروع می شود و تا پاسی از شب ادامه دارد. به قول مادرم، شب یلدا فرصت مناسبی برای انجام کارهایی است که با انجام دادن شان احساس خوبی پیدا می کنیم؛ چه وقت گذراندن با عزیزان مان باشد چه کمک به حیوانات و چه سر زدن به سالمندان. البته بعید نیست که در سال های آینده دوباره دور هم جمع شویم و خاطرات یلدای بچگی را با بچه های خودمان تکرار کنیم اما تا آن روز از یلدایی لذت می بریم که یک اختراع خانوادگی است و کاملاً اورجینال!

از سفره رنگین تا قابلمه پارتی
الهه سالاری


این روزها دل خیلی از ما هوس می کند مهمانی راه بیندازیم و چند ساعتی را کنار دوست و فامیل خوش باشیم. اما با یک حساب سرانگشتی پشیمان می شویم. چرا که بخش قابل توجهی از حقوق ماهانه مان را باید صرف یک شب کنیم و بعد کاسه چه کنم، چه کنم دست بگیریم. همین می شود که ماه ها از پی هم می گذرند و نه مهمانی از در خانه مان می آید و نه از در خانه کسی وارد می شویم.

اما یلدا که می رسد دیگر نمی شود از آن گذشت. دیگر تورم نقطه به نقطه ۳۵ درصدی و رشد منفی ۸/۵ درصد اقتصادی هم نمی تواند جلوی ما را بگیرد. واقعیت این است که اگر بخواهیم همچون سال هایی که قیمت دلار که نه همین برنج، گوشت و مرغ دغدغه مان نبود مهمانی بگیریم کفگیر حسابی ته دیگ می خورد. تقصیر هم از خودمان است. باید سفره رنگین بچینیم؛ از این سر تا آن سر و میز یلدایی داشته باشیم که بشر تا به حال ندیده. نه عزیزم آمده اند خودتان را ببینند! اگر می خواهیم به دل مان گوش دهیم و هی مهمانی راه بیندازیم تا حال مان خوب شود باید کمی تغییرات در سبک مهمانی دادن مان ایجاد کنیم. من چند تا پیشنهاد دارم؛ اجرایش با خودت.

۱۰. قابلمه پارتی: بله درست خواندی. در بیشتر کشورهای جهان و در فرهنگ های مختلف وقتی به خانه کسی دعوت می شوند یک ظرف غذا دست شان می گیرند و به خانه میزبان می روند. مثلاً ۴ خانواده دعوت هستند و ۴ ظرف غذا می رسد. میزبان هم مقدار کمی غذا درست می کند ولی میزش رنگارنگ می شود. این کار دو تا حسن بزرگ دارد: اول غذاهای متنوع سر میز است و به میزبان هم فشار اقتصادی نمی اید. بنابراین فاصله مهمانی گرفتن ها کمتر می شود و بیشتر دور هم جمع می شوند. دوم میزبان به ویژه خانم خانه کمتر وقتش را در آشپزخانه می گذراند و در زمان مهمانی کنار مهمانان است آن هم بدون کمر درد.

۱۱. هندوانه بازی ارزان! شب یلدا بدون هندوانه مثل سفره هفت سین بدون سین است. متاسفانه هر چه به پایان آذر نزدیک می شویم قیمت هندوانه ساعتی تغییر می کند. برای اینکه هندوانه برایت گران تمام نشود پیشنهادی دارم؛ به جای اینکه همچون فرم معمول هندوانه ها را برش بزنی آن را از طول به چهار قسمت تقسیم کن. هر یک از این برش ها را برش های کوچک افقی بزن و از پوست جدا نکن. برش ها نباید خیلی بزرگ باشد و قرص هر کدام حدود دو سانتی متر کافی است. حالا یک عالمه برش های مثلثی شکل از هندوانه داری که هم ظرف را زیبا می کنند و هم نسبت به برش معمولی به هندوانه کمتری نیاز داری.

۱۲. آجیل بدون پسته! دو خشکبار بسیار خوشمزه را که کمتر کسی سراغ شان می رود پیشنهاد می کنم به آجیل این شب اضافه کنی: برگ زردآلو و عناب. خوشمزه هستند و ظرف آجیل را غیرمتعارف می کنند و از طرفی نیازی نیست ظرف را با پسته کیلویی ۴۰ هزار تومان پر کنی!

۱۳. تجملات ممنوع: اگر فکر می کنی با این کارها برچسب خسیس بودن می خوری بهتر است کسانی را که چنین تفکری را درباره ات دارند به خانه ات دعوت نکنی و با کسانی معاشرت داشته باشی که فقط بیایند و تو را ببینند. و اگر دور هم کوکو سیب زمینی بخورید هم بهشان خوش بگذرد.

با تخمه و فیلم؛ در دل طبیعت
لیلا حسین زاده


چیزی به شب یلدا نمانده و حتماً کلی برنامه ریزی کرده اید تا حسابی بهتان خوش بگذرد. یا شاید هم برنامه ای ندارید و به روال سال های قبل می خواهید با خاله و عمه و دایی یک دورهمی برگزار کنید و چند ساعتی بیدار بمانید و بعد هم بخوابید! اگر این طور است، چند پیشنهاد برایتان داریم.

۱۴. جشنواره فیلم: بدون اینکه نگران کارهای تلنبار شده و چشم غره های رئیس تان باشید، به ویدئو کلوب بروید و چند سی دی فیلم به روز ایرانی و خارجی بگیرید. به خانه که رسیدید، اول بساط تخمه و چایی و هندوانه و تنقلات و اگر خانم هستید، لواشک (البته از نوع بهداشتی اش) را آماده کنید. بعد فیلم را در دستگاه بگذارید و با خیال راحت روی زمین یا کاناپه دراز بکشید و فیلم ها را تماشا کنید. انگار نه انگار که فردا کلی کار روی هم تلنبار شده و حتی ممکن است رئیس بزرگ عذرتان را محترمانه بخواهد. تخمه بشکنید و فیلم تان را تماشا کنید.

۱۵. یلدا در پارک: کمی از سرما به خودتان بلرزید، به جایی بر نمی خورد. به جای اینکه به شومینه بچسبید، بلند شوید بساط شب یلدا را بار ماشین کنید و بعد دست اهل و عیال یا خانواده را بگیرید و با آنها به فضای سبز مثلاً پارک ها بروید. خیلی خوش ذوق باشید و از قبل برنامه ریزی کرده باشید. از شب قبل نخود و لوبیا خیس کنید تا وقتی به فضای سبز و پارک رفتید، دیگ آش را بار بگذارید و یک کاسه اش گرم و خوشمزه هم نوش جان کنید. انصافاً خیلی می چسبد. اگر می پرسید کدام پارک؛ پیشنهاد ما به شما بوستان نهج البلاغه، گفتگو و جمشیدیه است. دریاچه مصنوعی ای که به تازگی ساخته شده هم عالی است. اگر خیلی ذوق دارید و سرمایی نیستید، طالقان هم بد نیست. فقط حواس تان باشد بعد از گذراندن شب یلدا، زباله هایتان را روی زمین نریزید تا چشم و دماغ اهالی منطقه و مسافران بینوا را نوازش نکند.

پیشنهادهای متفاوت برای هدیه یلدا
تارا ذکائی

یلدا را بهانه کنید، انارش را، سرمایش را، طولانی بودنش را. بهانه کنید و بزنید بیرون. بروید سراغ چیزهای کوچکی که هدیه های خوبی هستند. آنهایی که می شود همه جا به همراه شان داشت. لازم نیست خیلی گران باشند، خیلی بزرگ باشند. گاهی کوچک هم زیباست. بهانه جو باشید، فرصت طلب باشید اما این بار نه فقط برای خاطر خودتان؛ برای شاد کردن دل اطرافیانی که دوست شان دارید! دل شان گرفته؟ تنها مانده اند؟ چه بهانه ای بهتر از یلدا! بهترین وقت است که به آنها ثابت کنید به فکرشان هستید، دوست شان دارید و عاشق این هستید که بخندند! نه اینکه یک شاخه گل بد باشد، نه اینکه یک کارت تبریک ساده بد باشد. اتفاقاً خیلی هم خوب هستند! اما اگر دل تان می خواهد شاید شب یلدای امسال هر روز جلوی چشم شان باشد و هر وقت خسته شدند یادشان بیفتد که یک نفر به هر بهانه ای شادی آنها را می خواهد خوب است به این پیشنهادها نگاهی کنید. همه کوچک هستند و «توی جیب جا می شوند! » امیدوارم توی دل افرادی که دوست دارید هم جا شوید. یلدا مبارک!

۱۶. کیف آویزها: اعضای جدید بازار زیورالات را به شما معرفی می کنم: کیف آویز و کلید یاب! کیف آویزها زیورآلات کوچک و بامزه ای هستند که در انواع و اقسام و اشکال زیبا ساخته شده اند. کارشان هم این است که هر وقت نیاز به آویزان کردن کیف باشد به کمک خانم ها بیایند. برای این یلدا یک کیف آویز زیبا و پر زرق و برق برای فرد مورد علاقه تان تهیه کنید تا هر وقت با دوستان یا خانواده اش به رستوران یا کافی شاپ رفت با دیدن کیف آویزش یاد شما بیفتد. جمله محبت آمیز فراموش نشود لطفاً!

۱۷. روی لیوانش هم ماندگار شوید: اولین یلدای زندگی مشترک تان است؟ یکی از عکس های خوبی را که با همسر یا نامزدتان دارید انتخاب کنید. ترجیحاً عکسی باشد که پر از انرژی و خنده و عشق است و هر دویتان هم عالی به نظر می رسید! یک جمله بامزه هم انتخاب کنید. می تواند یکی از جملات رمزی بین تان باشد که به یک خاطره مشترک بر می گردد. حالا اینها را به یکی از فروشگاه هایی ببرید که کارشان چاپ عکس روی لیوان است. بعد از اینکه جمله و عکس روی لیوان همسرتان چاپ شد، آن را در یک بسته بندی خوشگل بگذارید و رویش یک جمله جالب بنویسید. هدیه یلدایش آماده شده و هر روز در اداره وقتی بخواهد چایی بخورد یاد این محبت شما خواهد افتاد.

۱۸. زیورآلات سفالی: کدام خانمی را می شود پیدا کرد که از زیورآلات خوشش نیاید! تعدادشان خیلی کم است. تازگی ها زیورآلات سفالی دل خیلی از خانم ها را ربوده. می توانید یک ست یلدایی سفالی برایش تهیه ببینید. سفال هایی با ترکیب رنگ های قرمز یا با طرح هایی مثل انار برای این شب طولانی سال هدیه های خوبی هستند! روی جعبه یک کارت کوچک بچسبانید؛ ضرر نمی کنید!

۱۹. چرم های همیشگی: بستگی به روحیه اش دارد! اگر هنوز کودک درونش زنده است برایش یک جا کلیدی چرمی تهیه کنید. جدیداً مدل هایی وارد بازار شده که طرح های حیوانات را دارند و تمام چرم هستند. شکل هایشان هم خیلی بامزه اند! اما اگر روحیه اش مغرور و مردانه است یک کیف پول جیبی یا مخصوص کت، بسته به اینکه تیپ متداولش چطور است، برایش تهیه کنید. چرم هدیه نفیسی است که دوامش هم خیلی بالاست. توی یکی از جیب های کیف، تبریک یلدا فراموش نشود!

۸ پیشنهاد برای یک شب خوشحال
لی لی اسلامی


۲۰. سفره یلدا را از خیریه بخرید: ظرف هایی که می خواهید در سفره یلدا بگذارید و حتی خوراکی های شب چله را از خیریه بخرید. کافی است گشتی در فضای مجازی بزنید تا از نمایشگاه های خیریه ای که قرار است برگزار شود با خبر شوید. شما با خرید مایحتاج تان از این بازارچه، تنها به دیگران کمک نمی کنید، بلکه حال خودتان را هم بهتر می کنید.

۲۱. موسیقی یلدایی را فراموش نکنید: شادی شب یلدایتان را با موسیقی هایی که می دانید با سلیقه مهمان هایتان جور در می آید کامل کنید. در فهرستی که از قبل آماده کرده اید، چند موسیقی شاد و آشنا برای همخوانی را انتخاب کنید و چند موسیقی بی کلام و آرام برای لحظات حافظ خوانی. البته بچه ها را هم از این فهرست بیرون نگذارید.

۲۲. بگویید متشکرم: قدردانی را از همین شب شروع کنید. از همسرتان که در چیدن سفره کمک کرده، از یکی از مهمان ها که برایتان هدیه آورده و از کسانی که در آوردن غذا، به شما کمک کرده اند یکی یکی تشکر کنید. به رفتارهای همه دقت کنید و ببینید دیگران برای شادی و رضایت شما چه می کنند. روانشناسان می گویند قدردانی فقط در دیگران احساس خوبی ایجاد نمی کند، بلکه شما را هم شادتر می کند.

۲۳. هوشیار باشید: تکنیک های هوشیاری را به خدمت بگیرید. وقتی در خانه ای که برای تمیز کردنش زحمت کشیده اید قدم بر می دارید، تمیزی را هوشیارانه احساس کنید. وقتی غذا می چشید، هوشیارانه طعم و عطرش را حس کنید. وقتی در جمع نشسته اید، به آنچه در اطراف تان می گذرد هوشیار باشید و از خاطره ها گرفته تا خنده ها، همه را در ذهن تان ثبت کنید. از کنار هیچ لحظه ای آسان نگذرید.

۲۴. به همدیگر ببازید: یک بازی جذاب اما راحت را انتخاب کنید که همه افراد حاضر بتوانند در آن حضور داشته باشند. بچه ها را جا نگذارید و پیرها را فراموش نکنید. پانتومیم یا بازی با کارت های «دبرنا» پیشنهاد ماست اما قطعاً بازی های آسانی که یلدای شما را لذت بخش تر کنند، کم نیستند.

۲۵. یک آرزو را برآورده کنید: نیازی نیست خودتان را ورشکسته کنید. کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید و با برآورده کردن یک آرزوی کوچک، همه حاضران جمع را شگفت زده کنید. مادرتان دلتنگ یک دوست است؟ فرزندتان چند روز پیش به یک کلاه پشت ویترین مغازه خیره شده بود؟ همسرتان به کارت حافظه برای تلفن همراهش نیاز دارد یا دوست تان در گوشه دیگری از دنیا یلدا را تنها می گذراند و با یک تلفن حالش زیر و رو می شود؟ کمی به آدم های اطراف تان فکر کنید و یک راه تازه را برای آوردن هیجان به این شب بلند پیدا کنید. قرار نیست آرزوی همه اهالی جمع را برآورده کنید. مطمئن باشید ذوق زده شدن یک نفر می تواند حال همه را خوب کند.

۲۶. همه را در این سفره سهیم کنید: برای چیدن سفره شام، خودتان را خسته نکنید. شما بیشتر از آنکه در این شب به یک سفره رنگارنگ نیاز داشته باشید، به آرامش و لب خندان نیاز دارید. پس به جای بی وقفه در آشپزخانه بودن، از همه اعضای خانواده بخواهید در دیدن تدارکات این شب سهیم باشند. بچه ها می توانند اتاق شان را مرتب کنند و میوه ها را برق بیندازند و همسرتان می تواند دسر را از دستور ساده ای که در یک سایت اینترنتی پیدا کرده اید درست کند. مشارکت همه تنها خستگی شما را کمتر نمی کند، بلکه مهمانی این شب را به اتفاقی لذت بخش تر تبدیل می کند. اگر هم در این میان یکی از اعضای خانواده خراب کاری به بار آورد عبوس نشوید. بگذارید به جای بی عیب و نقص بودن سفره شما، خنده ها و خاطرات خوشایند و ناخوشایند حاصل این شب باشد.

۲۷. دوربین بان شوید: به جای عکس یادگاری، یک دوربین به گردن تان بیندازید و لحظه های ناب این شب را ثبت کنید. از شیطنت بچه ها گرفته تا ناخنک زدن های سر میز و خنده های لحظه بازی، همه را ثبت کنید و قبل از رفتن مهمان ها، عکس های این شب را روی سی دی کپی کنید و به آنها هدیه دهید. ماندگار بودن خاطره ها می تواند به اندازه اتفاق افتادن شان خوشایند باشد.

مهمان ایده آل با شعر و موسقی و مشارکت!
آناهیتا درودیان

۲۸. شعر حفظ کنید: یکی از رسوم سرگرم کننده شب یلدا، فال حافظ و شعرخوانی است. اگر می خواهید امسال در این زمینه یک کار متفاوت انجام دهید، از چند روز قبل یکی از اشعار حافظ را انتخاب کرده و آن را حفظ کنید. فرقی نمی کند که مهمانی شما دوستانه باشد یا فامیلی، به هر حال می توانید این شعر را قبل از شروع مراسم فال حافظ، با لحن زیبایی برای سایرین بخوانید. حتی می توانید از قبل کمی بیشتر تمرین کنید و موسیقی متنی را هم برای شعرتان در نظر بگیرید. ایده متفاوت و جالبی است که سبب می شود در جمع مهمان ها حسابی تشویق شوید. گذشته از این، حفظ کردن یک شعر به شما کمک می کند تا حافظه تان را تقویت کنید و شاید دل تان بخواهد این کار را هر چنتد هفته یک بار تکرار کنید.

۲۹. همه را مشارکت دهید: به دوستان و فامیل پیشنهاد دهید مهمانی شب یلدا را در خانه برگزار کنید اما با احترام درخواست کنید هر یک از آنها بخشی از کارهای مهمانی را برعهده بگیرند. برای مثال یکی غذا درست کند. یکی دسر بیاورد و دیگری در تهیه شیرینی داوطلب شود و… در این صورت هزینه زیادی به یک خانواده تحمیل نمی شود و یک ضیافت خانوادگی به یاد ماندنی با مشارکت همه برگزار می شود. مطمئن باشید خیلی ها از این ایده استقبال می کنند.

تندرستی/ شماره ۱۳۶/ آذر ماه ۹۲/ صفحه ۲۸

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات