گاهی اوقات برایمان مشکلات ساده فیزیکی و یا ذهنی پیش می آید که اهمیتی به آنها نمی دهیم و به سادگی از کنارشان می گذریم اما ممکن است موضوع فراتر از آنی باشد که فکر می کنیم

 دندان درد، کلفت شدن یا تیرگی پوست، جویدن یخ، کابوس دیدن و مواردی از این دست چه حسی را در شما ایجاد می کند؟

به احتمال زیاد هر چه هست حس ترس یا نگرانی نیست چون همه آنها مسائل پیش پا افتاده و روزمره ای هستند که هر لحظه ممکن است رخ دهند اما اگر بگوی ی م بعضی از آنها نشانه یک مشکل جدی هستند چه می کنید؟

گاهی علائم ساده بیانگر یک مشکل بزرگند. اگرچه قصد ما به هیچ وجه نگران کردن شما نیست و این موارد همیشه به مشکلات بزرگتر ختم نمی شوند اما از قدیم گفته اند احتیاط شرط عقل است؛ بنابراین اگر دچار این ۹ علامت شدید به همین راحتی از کنارشان نگذرید.

۱. دیدن توهم های عجیب
احتمال نابینایی
اگر نیمه های شب از خواب پریدید و دیدید مهره های شطرنج دوروبرتان پراکنده اند، ممکن است تصور کنید دارید یک کابوس وحشتناک می بینید اما نه صبر کنید؛ این وضعیت می تواند نشانه یک مشکل حاد و جدی تر باشد. وقتی فردی چیزهای عجیب و غریب می بیند، ممکن است او در حال از دست دادن بینایی اش باشد.

مهین، ۸۵ ساله شش سال پیش تا مرز نابینایی پیش رفت. او یک بار نیمه های شب از خواب بیدار شد و دید از سقف مهره های شطرنج به زمین می ریزند و عروسکی زیبا میان زمین و هوا معلق است. بدتر از همه چند مرد با صورت های تجزیه شده دید که حتی بعضی از آنها روی تخت تجزیه نشسته بودند. او می گوید: «از این کابوس بسیار وحشت کردم و فوراً پیش پزشک رفتم. او گفت بهتر است آزمایش زوال عقل دهم. » اما مهین مشکل ذهنی نداشت. او به سندروم «چارلزبونت» مبتلا شده بود؛ وضعیتی که موجب می شود افراد مبتلا به اختلال بینایی گرفتار توهم های پیچیده شوند و حتی در بیداری چیزهای عجیب ببینند.

مبتلایان به این سندروم، بیماری های حاد بینایی مانند تخریب شبکیه چشم و آب مروارید دارند. متخصصان می گویند: «دیدن تصاویر موهوم واکنش عادی مغز به فقدان ورودی اطلاعات از دریچه چشم است. » توهم ها معمولاً پس از مدتی محو می شوند و از انجا که این مشکل درمان دارد، نیازی نیست فرد مبتلا در سکوت عذاب بکشد. به دلیل اقدام فوری، مهین از نابینایی نجات پیدا کرد.

۲. ضخیم شدن پوست کف دست
احتمال سرطان تخمدان
پژوهش ها نشان داده اند کلفتی و سفتی پوست می تواند علامت سرطان تخمدان باشد. محققان می گویند: «هنوز مطمئن نیستیم آیا این وضعیت به دلیل ترشح ترکیبات زهردار از تومور است یا واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن علیه آن. » اما پزشکان می دانند این سفت شدگی و التهاب کف دست زمانی رخ می دهد که تومور در حالت کاملاً پیشرفته ای قرار دارد.

وقتی تومور درمان شود، سفت شدگی پوست نیز برطرف می شود. این وضعیت می تواند هنگام ابتلا به سرطان های دیگر مانند پروستات، شش، سینه و… و همچنین بیماری های خوش خیمی مانند نوعی پسوریازیس یا داءالصدف (یک بیماری پوستی که منجر به پوسته ریزی و تورم می شود و سلول های پوست در عمق پوست رشد کرده و به آهستگی از سطح پوست بلند می شوند) نیز به وجود آید اما علائم دیگر سرطان تخمدان مانند درد لگنی غالباً بسیار مبهم است و تشخیص بیماری وقتی صورت می گیرد که خیلی دیر شده است.

پژوهشی در سال ۲۰۱۲ نشان داد این بیماری ۹ ماه پس از اینکه فرد به سفت شدگی پوست روی کف دستش مبتلا شد خود را کاملاً نشان می دهد. بنابراین، این نشانه می تواند تشخیص زودهنگام سرطان، به ویژه تخمدان را امکان پذیر کند.

۳. دندان درد هنگام پیاده روی
احتمال بیماری قلبی
دندان درد می کند، پس باید پیش دندانپزشک بروید، البته نه همیشه. پرویز، ۴۵ ساله می گوید: «چند بار به دلیل درد شدید فک و دندان از خواب عمیق بیدار شدم. پس از گذشت مدت کوتاهی بی حسی در دست راستم و فشاری سبک در سینه ام نیز به آن اضافه شد. از آن موقع به بعد موقع پیاده روی هم دندان درد داشتم» .

همسرش با هوشمندی او را به بیمارستان تخصصی برد و متخصصان تایید کردند پرویز حمله ای قلبی را از سر گذرانده است. پرویز می گوید: «پس از آن روز دیگر فکم درد نگرفت. » پزشکان معتقدند قلب فاقد رشته های عصبی است که درد را حس می کنند؛ بنابراین مغز پیام های رشته های عصبی را که از سوی رشته های دیگر گسیل می شود، تفسیر می کند و احساس درد را از راه نخاع منتقل می کند؛ بنابراین بازو، شانه، گردن، ناحیه بالای شکم، صورت و دندان های فرد دردناک می شوند.

۴. گوش های پر چروک
احتمال بیماری قلبی
نتایج بعضی از پژوهش های اخیر محققان را به این نتیجه رسانده است که علامت دیگر بیماری های قلبی داشتن خطوط مورب در لاله گوش است. بعضی از متخصصان می گویند: «افراد مسن تر احتمالاً روی لاله گوش شان خطوط بیشتری دارند و ممکن است به دلیل سن بالا بیشتر از دیگران دچار بیماری قلبی شوند؛ بنابراین، این ارتباط ممکن است چندان قوی نباشد اما اگر لاله گوش تان بسیار شیاردار است، آن را به حال خود رها نکنید، چنانچه بالاتر از ۵۰ سال دارید، فشارخون و کلسترول تان را به طور مرتب بررسی کنید.

۵. ابروهای تیره و موهای خاکستری
احتمال دیابت نوع دوم
پژوهش های اخیر نشان داده است مردانی که موهایشان خاکستری است اما ابروهای تیره دارند، چهار برابر از افرادی که ابروهایشان نیز مانند موهایشان خاکستری شده است، احتمال دارد به دیابت نوع دو مبتلا شوند. البته درباره این مسئله پزشکان هنوز به یک توضیح و اثبات واقعی نرسیده اند و می گویند شاید ارتباط ژنتیکی تصادفی بین این دو وضعیت وجود داشته باشد.

۶. جویدن یخ
احتمال کمبود آهن
شما هم جزو افرادی هستید که فکر می کنند جویدن یخ بسیار لذت بخش است؟ شاید اشتباه می کنید چون چند مطالعه اخیر نشان داده اگر به طور مرتب از جویدن یخ لذت می برید، احتمالاً به کمبود آهن مبتلا هستید. دلیل این موضوع را می توان در تورمی دانست که در اثر کم خونی و به نوبه آن عدم انتقال اکسیژن به وسیله خون در دهان به وجود می آید. یخ یکی از محبوب ترین خوراکی های زنان باردار مبتلا به کمبود آهن است. در مطالعه ای که سال ۲۰۱۱ درباره کمبود آهن در بدن انجام شد، مورد عجیبی یافت شد؛ یکی از داوطلبان خانم، ۳۷ ساله و بیش از ۲۰ سال مبتلا به کم خونی، روزانه ۳۰ تکه یخ خورده بود.

۷. برآمدگی روی پاشنه پا
احتمال بالا بودن کلسترول خون
ممکن است فکر کنید که برآمدگی های روی پاشنه پا فقط وقتی می خواهید در تابستان صندل های بندی بپوشید کمی آزاردهنده اند اما پژوهش ها نشان داده اند ذخایر چربی روی تاندول آشیل می تواند علامت بالا بودن میزان کلسترول خون ارثی باشد که نوعی بیماری ژنتیکی است که ممکن است باعث شود سطح کلسترول خون از بدو تولد بالا و بیش از دو برابر حالت عادی باشد.

بیماری بسیاری از این مبتلایان تا مدت ها تشخیص داده نمی شود زیرا افراد جوان تمایل چندانی به بررسی سطح کلسترول خون شان ندارند و ممکن است در دهه های ۴۰ یا ۵۰ عمرشان و یا حتی جوان تر به بیماری های قلبی عروقی مبتلا شوند و حتی جان خود را نیز از دست بدهند. اگر شما هم برآمدگی روی پاشنه تان دارید و آزمایش ها مشخص کردند به این بیماری مبتلا هستید، اصلاً نگران نشوید چون درمان آن بسیار آسان است.

۸. برداشتن قدم های کوتاه
احتمال زوال عقل
پژوهش های اخیر نشان داده اند آهسته تر از گذشته گام برداشتن می تواند علائم اولیه زوال عقل باشد. دلیل این مسئله دقیقاً مشخص نیست اما بنابر نظر پزشکان، راه رفتن عملی پیچیده است که بخش های مختلفی از مغز را به کار می گیرد تا هماهنگی لازم برای حرکت را به وجود آورد.

بنابراین وقتی بخش هایی از مغز در حال تحلیل رفتن است، قرار دادن یک پا مقابل دیگر کمی سخت تر می شود. گام برداشتن لرزان علامت زوال عقل عروقی است که به دلیل بروز مشکلاتی در خونرسانی به مغز به وجود می آید اما وقتی این بیماری خود را نشان می دهد که علائم دیگری مانند کاهش حافظه و ارتباط فرد با دیگران به شدت ضعیف می شود.

۹. برنزه شدن اسرار آمیز
احتمال بیماری آدیسون
پوست پژمان، ۲۷ ساله در مدت کمتر از چهار ماه به شدت برنزه شده و روز به روز هم تیره تر می شد. علاوه بر آن، لثه ها، لب ها، ناخن ها و حتی خطوط کف دستش نیز شروع به تیره شدن کرده بودند. پژمان از اینکه پوستش برنزه می شد نگران نبود، به همین دلیل وقتی به دلیل ضعیف پیش پزشک رفت، از تیره شدن پوستش حرفی به میان نیاورد.

پزشک هم خستگی او را به حساب کار شیفتی در سوپرمارکت گذاشت. ولی وقتی صبح یک روز پسرش نتوانست او را از خواب بیدار کند و همسرش او را به سرعت به بیمارستان رساند، تازه پزشکان متوجه پوست قهوه ای پژمان شدند. پزشک پژمان متوجه شد او به بیماری آدیسون کمبود هورمون های قشر غده فوق کلیوی مبتلا شده است. این بیماری نوعی اختلال در غده فوق کلیوی است که تولید کورتیزول و دیگر هورمون ها را که برای تنظیم فشارخون حیاتی اند، به هم می ریزد.

در مورد پژمان این شرایط به پایین ترین حد خود و در واقع آستانه خطر رسیده بود. او به درمان پاسخ مثبت داد و پوستش به وضعیت عادی برگشت. بیماری آدیسون در ۷۰ درصد موارد باعث برنزه شدن پوست می شود زیرا بدن به جبران فقدان کورتیزول به تولید هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک می پردازد تا غده فوق کلیوی و سلول های رنگدانه موجود در پوست را تحریک کند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات