تیمی مشترک از دانشمندان انگلیسی و آلمانی به مدت پنج هفته یک دره زیردریایی عظیم واقع در شمال غربی مراکش را مورد مطالعه قرار دادند.

به گزارش افکارنیوز ، سفر زیردریایی آنها بر روی کشتی تحقیقاتی «ماریا اس. مریان» صورت گفت.

دکتر «راسل واین» از مرکز اقیانوس نگاری ملی انگلیس، رهبری تیم انگلیسی و پروفسور «سباستیان کراستل» از دانشگاه کیل آلمان، رهبری تیم آلمانی را بر عهده داشتند.

واین گفت: اندازه «اگادیر کنیون» (Agadir Canyon) تقریبا به اندازه دره گرند کنیون آریزونا است، اما تاکنون این دره مطالعه نشده بود.

وی ادامه داد: ما دریافتیم این دره عظیم، منبع بزرگ ترین جریان رسوبی زیردریایی جهان در ۶۰ هزار سال پیش بوده است.

عمق «اگادیر کنیون» بیش از ۱۰۰۰ متر برآورد شده و طول آن نیز ۴۵۰ کیلومتر است که بزرگ ترین دره زیردریایی جهان به شمار می آید.

دانشمندان تصاویر زیردریایی و هسته های رسوبی را جمع آوری کرده اند؛ این هسته ها نشان دهنده وجود جریان های قدرتمندی است که از بخش فوقانی این دره ناشی شده اند.

این جریان ها، شن و ماسه ساحلی کوه های اطلس را به بسترهای عمیق آن سوی ساحل واقع در پنج کیلومتری زیر سطح دریا منتقل کرده اند.

جریان های مزبور، رسوبات را در یک ناحیه بستر دریایی عمیق به مساحت بیش از ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع و تقریبا به اندازه آلمان، انباشت کردند.

این نخستین بار است که جریان های منفرد رسوبی در این مقیاس در طول گذرگاه آنها رهگیری شده اند.

تیم تحقیقاتی همچنین یک زمین لغزش غول پیکر جدید را در جنوب اگادیر کنیون کشف کرد که این ناحیه، بستر دریایی به مساحت بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می دهد.

با این حال، داده های اولیه نشان می دهد این زمین لغزش یک ویژگی باستانی بوده و قدمت آن دست کم به ۱۳۰ هزار سال پیش بازمی گردد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات