دکتر شاهین بهجو

کشیدن پوست صورت یا لیفتینگ نوعی جراحی زیبایی است که برای جوان تر ساختن صورت به کار می رود. در این جراحی ابتدا پوست قسمت های وسیعی از ناحیه دو سوم پایین صورت و همچنین گردن از بافت های زیر آن جدا شده و کشیده می شود تا چین و چروک آن برطرف شود.


 دکتر شاهین بهجو، متخصص جراحی ترمیمی، پلاستیک و زیبایی


دکتر شاهین بهجو دارای بوردتخصصی جراحی می گوید: چگونه فراز و نشیب های نامتناسب بدنتان را از بین ببرید…



در این مقاله به شما گفته می شود چگونه با چین و چروک های خود مقابله کنید.

سن و سال تنها یک عدد است!

کشیدن پوست صورت یا لیفتینگ نوعی جراحی زیبایی است که برای جوان تر ساختن صورت به کار می رود. در این جراحی ابتدا پوست قسمت های وسیعی از ناحیه دو سوم پایین صورت و همچنین گردن از بافت های زیر آن جدا شده و کشیده می شود تا چین و چروک آن برطرف شود. آن گاه پوست اضافی برداشته و بقیه آن دوخته می شود به نحوی که چین و چروک از بین برود. با افزایش تجربه جراحان دریافته اند کشیدن پوست به تنهایی کافی نیست چون پس از مدت کوتاهی چین ها به صورت اول برمی گردند بنابراین امروزه علاوه بر کشیدن پوست یک لایه از بافت های زیر آن به نام اختصاری SMAS نیز کشیده، کوتاه شده و سپس روی نقاط ثابت مثل استخوان فیکس می شود. دکتر شاهین بهجو، متخصص جراحی (پلاستیک و ترمیمی) در ادامه در خصوص جزئیات این روش و شایع ترین سوالات در این زمینه صحبت می کند.

•  علت به وجود آمدن چین و چروک چیست؟

به مرور زمان و با افزایش سن عوامل اجتناب ناپذیری در ایجاد چین و چروک پوست صورت موثرند. جاذبه زمین از عوامل اصلی است. به علاوه از بین رفتن بافت های کلاژن که نقش اصلی اساسی در استحکام پوست دارند با پیر شدن تسریع می شوند. نور آفتاب نیز از فاکتورهای مهمی است که باعث شل شدن پوست می شود. با بالاتر رفتن سن و به خصوص  بعد از ۵۰ سالگی عوامل دیگری همچون تحلیل چربی زیر پوست و استخوان ها نیز دخیل است. سرعت سیر این تحولات به عوامل دیگر مثل ژنتیک، مصرف دخانیات و الکل، جنس و نزاد بستگی دارد.

•  آیا این جراحی تنها راه از بین بردن چین و چروک صورت است؟

خیر، این جراحی برای از بین بردن چروک هایی با عمق متوسط و عمیق و همچنین افتادگی پوست مناسب تر است ولی برای چروک های کم عمق و افتادگی خفیف صورت، روش های غیر جراحی و تزریق فیلرها نظیر چربی، اسید هیالورونیک، بوتاکس و درمان های موضعی بیشتر توصیه می شود.

جراحی لیفت برای از بین بردن چروک هایی با عمق متوسط و عمیق و همچنین افتادگی پوست مناسب تر است ولی برای چروک های کم عمق از روش های دیگری همچون تزریق بوتاکس، ژل و چربی، لیزر، پیلینگ و درم ابریژن می توان استفاده کرد.

•  آیا با استفاده از این روش چین و چروک ها برای همیشه از بین می رود؟

خیر، هیچ کدام از این روش ها همیشگی نیست و پایداری آنها به عوامل گوناگونی بستگی دارد. در این میان تکنیک جراحی  و طبیعت بیمار و مراقبت های پس از جراحی از همه مهم تر است. به عنوان مثال در روش قدیمی که فقط پوست و نه بافت عمقی تر آن کشیده و کوتاه می شد، پس از یک تا ۳ سال چروک ها برمی گشتند ولی با روش های جدید ماندگاری بیش از ۱۰ سال را هم می توانیم انتظار داشته باشیم یا مثلا بیماری که پس از جراحی نکات پیشگیرانه همچون عدم استعمال دخانیات و در معرض نور خورشید قرار نگرفتن را رعایت می کند دیرتر با برگشت چین و چروک مواجه می شود. به هر حال افزایش سن و تاثیرات آن پدیده ای مداوم است که بالاخره چین و چروک را باز می گرداند.

•  آیا این جراحی عوارضی هم دارد؟

تورم یا کبودی مختصر معمولا تا چند روز بهبود می یابد. به ندرت هماتوم یا تجمع خون در زیر پوست به ویژه در افراد سیگاری یا با فشار خون بالا مشاهده می شود. از آنجا که در روش اینجانب اکثر بیماران تحت بی حسی موضعی و بدون نیاز به بیهوشی عمومی تحت این عمل قرار می گیرند، عوارض جدی اعمال جراحی بزرگ، مطرح نبوده و بیمار پس از چند ساعت ترخیص شده و به زودی فعالیت های معمول روزانه خود را از سر می گیرد.



• آیا می توان این جراحی را با دیگر جراحی های زیبایی صورت به طور همزمان انجام داد؟

در پاره ای از موارد برای از بین بردن کامل چروک ها باید اقدامات گوناگونی چون لیفتینگ، پیلینگ، تزریق بوتاکس یا گذاشتن پروتز انجام داد. جراحی هایی همچون جراحی پلک یا بینی نیز می توانند همزمان انجام شوند ولی با توجه به طولانی بودن آنها باید توانایی بیمار در تحمل چند جراحی مد نظر قرار گیرد.

• چه افرادی برای این جراحی مناسب هستند؟

فرد باید از نظر سلامت جسمی و روانی در وضعیت خوبی باشد. بهترین کاندیداها خانم های میانسال بین ۴۵ تا ۶۵ ساله ای هستند با چین و چروک و افتادگی متوسط پوست صورت که وزن متعادل و پوستی با ضخامت کم تا متوسط دارند. همان گونه که گفته شد افراد با چروک های کم عمق و افتادگی خفیف صورت، روش های غیرجراحی و تزریق فیلرها نظیر چربی، اسید هیالورونیک، بوتاکس و درمان های موضعی بیشتر توصیه می شود. افراد چاق با پوست ضخیم تر یا چروک های بسیار عمیق می توانند این عمل را انجام دهند ولی باید توجه داشته باشند نتیجه کار در آنها همچون  دیگر افراد نیست.


برای کسب اطلاعات بیشتر حتما از سایت www. drbehjoo. ir دیدن فرمائید


دکتر شاهین بهجو، متخصص جراحی

دارای بورد تخصصی جراحی ترمیمی، پلاستیک و زیبایی

عضو جامعه جراحان ایران : : عضو جامعه جراحان ISS



مطب مرکزی: سعادت آباد، بین سرو و بوستان، شماره ۱۰۴ مجتمع نگار، طبقه ۴، واحد ۷۵

تلفن: ۲۲۱۴۷۲۱۶

تلفن همراه: ۰۹۱۲۲۹۵۸۰۷۸



مطب۲: میدان تجریش، مرکز تجاری تندیس، طبقه اول اداری، واحد ۲۱۲ شرقی

تلفن: ۲۲۱۴۷۲۱۷

تلفن همراه: ۰۹۱۲۲۹۵۸۰۷۸




تعیین وقت اینترنتی دکتر شاهین بهجو

حتما از سایت www. drbehjoo. ir دیدن فرمائید





در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات