بهتر است هندوانه را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

به گزارش افکارنیوز ، هندوانه، این میوه آبدار به راحتی رفع عطش می کند و انسان را بعد از تحمل گرما، سرحال می آورد. این میوه خوشرنگ، با وجود اینکه سرشار از ویتامین و ترکیبات انتی اکسیدانی فراوان است، کم کاری است. هندوانه فقط برای ایجاد خنکی و رفع عطش نیست بلکه شما را از ابتلا به بیماری های خطرناک نیز حفظ می کند. پس بهتر است هندوانه را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

ویتامین سرا


۹۲ درصد هندوانه را آب تشکیل می دهد. این میوه گلوسید (قند) زیادی ندارد و میزان لیپیدها و پروتئین موجود در آن کم است. گلوسید به هندوانه طعم شیرین می دهد. گلوسید هندوانه از ساکاروز و فروکتوز تشکیل شده است. هندوانه سرشار از ویتامین های گروه B است. به طوری که ۲۰۰ گرم هندوانه، ۵ درصد نیاز روزانه انسان به ویتامین ۱B و ۶B را تامین می کند. همچنین این میوه سرشار از ویتامین C است. مصرف ۲۰۰ گرم از این میوه، بیش از ۲۵ درصد نیاز روزانه فرد به این ویتامین را تامین خواهد کرد. هندوانه حاوی منیزیم، منگنز، مس، روی، اهن، فسفر، پتاسیم و مقدار کمی کلسیم است. این میوه کلیه ها را تمیز و سم زدایی می کند و باعث بالا رفتن دفع ادرار می شود. فیبر بالای هندوانه برای بچه ها و افرادی که روده های حساسی دارند، مفید است. هندوانه حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن و لیکوپن است. بتاکاروتن هندوانه، پوست را خوش آب و رنگ می کند.

خاصیت خاص


محققان آمریکایی می گویند: سیترولین موجود در هندوانه تاثیری مانند ویاگرا دارد. این ترکیب که در پوست هندوانه بیشتر وجود دارد، مانند ویاگرا، عمل و با مشکلات جنسی مقابله می کند. به طوری که بدون ایجاد عوارض جانبی دارو باعث خواهد شد خون در رگ ها به راحتی جریان پیدا کند. هندوانه این توانایی را دارد که روی روابط عاشقانه شما نیز تاثیر مثبت بگذارد اما اگر مشکل شما قابل توجه است، نمی تواند جایگزین خوبی برای دارو باشد.

ماسک هندوانه


برای اینکه پوستی خوشرنگ داشته باشید علاوه بر مصرف هندوانه، می توانید مقداری از گوشت هندوانه را روی پوست خود قرار دهید تا خشک شود. سپس پوست را شستشو دهید. با این روش پوست خوشرنگ و مرطوبی خواهید داشت.

منع مصرف


برخی افراد به بعضی پروتئین های گیاهی حساسیت دارند. این افراد احتمال دارد بعد از خوردن هندوانه دچار حساسیت دهانی شوند. افراد حساس بعد از مصرف هندوانه احساس خارش و سوزش در دهان و گلو خواهند داشت. این مشکل بعد از دقایقی برطرف خواهد شد.

پیشگیری از بیماری ها


لیکوپن، اصلی ترین کاروتنوئید موجود در هندوانه است. این آنتی اکسیدان با التهاب و کلسترول بالا مقابله می کند.

پژوهش ها نشان می دهد که اگر میزان لیکوپن خون بالا باشد، افراد کمتر در معرض بیماری های قلبی و عروقی و سرطان پروستات قرار می گیرند.
مصرف مواد غذایی سرشار از کاروتنوئیدها، خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهد.

پژوهش ها نشان می دهد که مصرف زیاد میوه و سبزی در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های مزمن و سرطان نقش دارد. هر ۱۰۰ گرم هندوانه حاوی ۲۴/۰ میلی گرم آهن، ۲ میلی گرم استرول های گیاهی، ۱۰ میلی گرم منیزیم، ۳۰ کیلوکالری انرژی، ۱۱ میلی گرم کلسیم، ۶۱/۰ گرم پروتئین، ۱۱۲ میلی گرم پتاسیم، ۱۵/۰ گرم لیپید یا چربی، ۱/۸ میلی گرم ویتامین C، ۵۵/۷ گرم گلوسیدها، ۴۰/۰ گرم فیبر و ۴۵/۹۱ گرم آب است.

کدبانو/ شماره دوم/ آذر ماه ۹۲/ نیلا راعینی/ صفحه ۲۱
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات