در اینجا به ذکر چند نمونه از ضررهای بی شمار نوشابه های گازدار و سس ها بسنده می کنیم.

به گزارش افکارنیوز ، نوشابه گازدار و سس ها پیوند عمیقی با فست فودها دارند؛ به طوری که بهترین فست فودها هم بدون نشابه و سس های خوشمزه اصلاً لطفی ندارند و البته این مسئله تا اندازه ای واضح است که توضیحی بیش از همین یکی، دو سطر لازم ندارد به همین دلیل در اینجا به ذکر چند نمونه از ضررهای بی شمار نوشابه های گازدار و سس ها بسنده می کنیم.

ضررهای نوشابه ها

فرسایش و تخریب دندان ها و آسیب به سیستم گوارش. تمامی نوشابه های گازدار، دارای ph بین دو و نیم الی سه و نیم هستند که این به معنای خاصیت اسیدی بسیار قوی است. به همین دلیل، مصرف آنها به سادگی باعث تخریب مینای دندان و صد البته خود دندان خواهد شد. همین خاصیت اسیدی قوی باعث می شود نوشابه در مسیر دستگاه گوارش، از هر قسمتی که عبور کند، آسیب هایی از خود به جا بگذارد و تنها معده قادر به تحمل چنین خاصیت اسیدی است و سایر قسمت ها تاب مقاومت در برابر آن را ندارند.

افزایش فشارخون

همان طور که گفتیم، نوشابه ها محتوی قند بالایی هستند. طبق مطالعات انجام شده همین امر باعث برهم خورده حالت رگ ها و همچنین تعادل نمکی در بدن می شود و فشارخون را نیز بالا می برد؛ البته در نوشابه های رژیمی که در آنها به جای شکر از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می شود، این امر کمتر به چشم می خورد.

تاثیر بر استخوان ها

اگر به قوطی نوشابه ها نگاهی بیندازید، حتماً در قسمت محتویات نام اسید فسفریک را خواهید دید. اسید فسفریک یک ماده ای بسیار سمی است که از آن در صنعت بهره گرفته می شود. اسید فسفریک در بدن، باعث زدودن یون کلسیم از استخوان ها و ورود آنها به خون می شود. این امر در دراز مدت نه تنها باعث پوکی استخوان شده بلکه در ایجاد سنگ های کلیوی هم نقش دارد.

چاقی


یکی از ضررهای اصلی نوشابه ها که تقریباً همه از آن آگاهی دارند ارتباط نوشابه های گازدار با چاقی و متعاقباً بیماری های قلب و عروقی و نیز حرکتی است. به دلیل اینکه یک قوطی نوشابه، کالری بسیار بالایی دارد و معمولاً هم در کنار غذاهای پرکالری مثل فست فودها مصرف می شود، حجم عظیمی از کالری به بدن شما سرازیر شده و طبیعتاً با فعالیت معمول روزانه نمی توانید از پس سوزاندن این همه کالری برآیید. به همین دلیل با مصرف مداوم نوشابه ها، خیلی زود متوجه افزایش وزن و سایز لباس های خود خواهید شد. مصرف نوشابه های گازدار به علت محتوای قند بالا، پوسیدگی دندان ها را نیز به همراه دارند.

سس ها


امروزه انواع و اقسام مختلفی از سس ها وجود دارد و تعدادشان آنقدر زیاد است که کمتر کسی است که همه آنها را تجربه کرده باشد. همین امر باعث می شود تعداد چاشنی ها و سس های سالم هم کم نباشد؛ اما در این میان، سس کچاپ و مایونز بیشترین مورد استفاده را در فست فودها دارند که با وجود مزه خوب و خاصیت طعم دهندگی، مصرف بیش از حد آنها مضراتی هم به دنبال دارد.

سس مایونز حاوی میزان بالایی از چربی است که دشمن شماره یک تمامی رژیم های غذایی است. هر قاشق سس مایونز حدوداً حاوی صد کیلوکالری و تقریباً ۱۰ الی ۱۱ گرم چربی است که از نظر متخصصان تغذیه، مصرف دراز مدت آن نوعی خودکشی تدریجی محسوب می شود. به همه این موارد، وجود سدیم را هم اضافه کنید که باعث افزایش فشارخون می شود. توصیه متخصصان این است که در صورت امکان، هنگام مصرف سس مایونز آن را با ماست رقیق تر و از لیموترش استفاده کنید. شاید بعضی از افراد فکر کنند کچاپ علاوه بر بی ضرر بودن، مفید هم هست. استدلال شان هم این است که کچاپ از عصاره گوجه فرنگی تهیه شده است. بله، درست است که کچاپ از عصاره گوجه فرنگی تهیه می شود، اما لیکوپن در کچاپ وجود ندارد. لیکوپن، موثرترین و البته مفیدترین ماده تشکیل دهنده گوجه فرنگی بوده که یک ماده آنتی اکسیدان و در واقع ضد سرطان است. کچاپ همچنین حاوی مقدار زیادی شکر و چربی است که نیاز به توضیح دوباره درباره مضرات آنها وجود ندارد.

اتاق سبز/ شماره دوم/ صفحه ۱۵
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات