بهتر است در اینجا برایتان یک تقسیم بندی خلاصه و کوچک اما بسیار مفید و طبقه بندی شده در مورد رژیم های غذایی میوه و سبزیجات و حبوبات ارائه دهیم.

به گزارش افکارنیوز ، به کارگیری یک رژیم کامل و خوب غذایی، نه تنها میزان انرژی و مواد مغذی لازم را برای بدن شما تامین می کند بلکه هدیه سلامتی را به گونه های مختلف برای شما به ارمغان می آورد. شاید برایتان جالب باشد که از خوردنی های بسیار ساده ای شروع کنیم که برای بدن تان سودمند هستند و اغلب همه ما در رژیم غذایی خود انها را نادیده می گیریم و از آن جالب تر اینکه سودمندی حقیقی این مواد مغذی چیست که نادیده گرفته شده است. بهتر است در اینجا برایتان یک تقسیم بندی خلاصه و کوچک اما بسیار مفید و طبقه بندی شده در مورد رژیم های غذایی میوه و سبزیجات و حبوبات ارائه دهیم.

رژیم کامل میوه و سبزیجات


خوردن غذاهای رژیمی که کاملاً منحصر به سبزیجات و میوه ها هستند، باعث:
کاهش ریسک سکته مغزی و بیماری های قلبی می شود.
کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود.
حفاظت بدن شما در مقابل سرطان های خاصی از جمله سرطان دهان، معده، روده و مقعد می شود.
کاهش ابتلا به بیماری های گرفتگی عروقی می شود.
و در نهایت باعث می شود بیماری پوکی استخوان هر چه بیشتر در بدن به تعویق بیفتد. همچنین ریسک ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.

مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات


هیچ گونه ای از سبزیجات و انواع میوه ها دارای کلسترول نیستند و اغلب آنها به صورت طبیعی چربی و کالری بسیار کمی دارند.
سبزیجات منبع بسیار غنی پتاسیم، فیبر، فولیک اسید، ویتامین A، ویتامین E و ویتامین C هستند.
میوه ها منابع سرشار پتاسیم، فیبرهای رژیمی، ویتامین C و آهن هستند.
نکته جالب توجه اینجاست که این نوع رژیم که مملو از پتاسیم است موجب کنترل فشارخون در افراد نیز می شود.
فیبرهای رژیمی میزان کلسترول خون را پایین آورده و از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کنند. یکی از عوامل بسیار مهم در عملکرد روده انسان، استفاده مداوم از فیبرها است. غذاهایی که حاوی انواع فیبرها هستند مانند سبزیجات، باعث می شوند در عین ورود کالری بسیار کم به بدن شما، احساس سیری کنید.
فولیک اسید نقش بسزایی در خون سازی و فرم دهی بدن دارد. خانم هایی که در حول و حوش سنین باروری قرار دارند، یا آنهایی که باردار هستند و یا در سه ماهه اول بارداری به سر می برند، باید به میزان لازم از فولیک اسید استفاده کنند، که البته واضح است به همراه استفاده کافی روزانه از فولیک اسید، باید غذاهای غنی شده و انواع ویتامین ها را نیز در رژیم غذایی خود قرار دهند.
ویتامین A مسئولیت سلامت نگاه داشتن چشمان و پوست شما را برعهده دارد و در مقابل انواع عفونت ها از بدن شما حمایت می کند.
ویتامین E، وظیفه حمایت از ویتامین A و در کنار آن حفاظت اسیدهای چرب بدن را برعهده دارد.
ویتامین C نقش بسیار مهمی در بهبود زخم ها و جراحات و نگهداری سلامت دندان ها دارد. باید اضافه کنم این ویتامین عزیز همچنین کار جذب آهن در بدن را نیز انجام می دهد. بعد از اتمام این، آیاها، اماها، شدها و نشدها آیا فکر می کردید با داشتن یک رژیم ساده سبزیجات و میوه در رژیم روزانه تان این میزان از فواید به سوی بدن شما سرازیر شده و از این همه مضرات گفته شده جلوگیری شود؟

رژیم حبوبات


حبوبات، خصوصاً حبوبات پوست نکنده کاملاً مواد مغذی مورد نیاز برای بدن را تامین می کنند و باعث کاهش ریسک بیماری های مزمن در بدن می شوند.
فواید حبوبات در رژیم غذایی:
داشتن یک رژیم غذایی حاوی حبوبات، مخصوصاً حبوبات پوست نکنده به عنوان یک رژیم مطلوب و خوب غذایی می تواند:
باعث کنترل وزن و تناسب اندام شود.
یبوست را از بین ببرد و ریسک بیماری های قلبی و عروقی را نیز کاهش دهد.

مواد مغذی موجود در حبوبات


حبوبات می توانند منبع فاکتورهای غذایی مهمی همچون فیبرهای رژیمی، ویتامین B و مواد معدنی برای بدن باشند.
فیبرهای رژیمی باعث کاهش میزان کلسترول خون شده و میزان خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.
برای بهینه شدن سوخت و ساز بدن باید میزان متناسبی از انرژی، پروتئین، چربی و کربوهیدرات های موجود در بدن آزاد شود و این وظیفه را ویتامین B در بدن برعهده دارد. حضور ساده یک ویتامین و چنین وظیفه خطیری؟ جالب است!
فولیک اسید موجود در حبوبات به تشکیل سلول های خونی بدن کمک می کند و همانطور که در بحث میوه ها و سبزیجات نیز گفته شد این ماده یکی از مواد بسیار مهم و لازم برای زنان در سن بارداری یا بانوان باردار است.
منیزیم موجود در حبوبات باعث رشد استخوان یا استخوان سازی در بدن شده و یکی از عوامل مهم آزادسازی انرژی موجود در ماهیچه های بدن است.
پس دانستیم که سبد غذایی خانه مان هیچ گاه نباید از حبوبات، میوه ها و سبزیجات تهی باشد.

زندگی ایرانی/ شماره ۵۱/ مترجم: پدیده باران لویی/ صفحه ۴۸
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات