در ابتدا غذاهای تشدید کننده بیش فعالی را شرح می دهیم و بعد به سراغ غذاهای آرام بخش می رویم.

به گزارش افکارنیوز ، این اختلال در نوزادان نارس یا نوزادانی که در ماه های اول زندگی مشکلات تغذیه ای دارند بیشتر بروز می کند. حتی مادرانی که در دوران بارداری سیگار استفاده می کنند احتمال ابتلای نوزادشان به این اختلال بیشتر خواهد بود. این اختلال اغلب با افزایش سن بهبود می یابد یا کاهش پیدا می کند ولی تبعات آن ممکن است آینده کودک را نیز تحت تاثیر قرار دهد، چرا که این کودکان به دلیل عدم تمرکز مشکلات درسی فراوانی پیدا می کنند. کودکان بیش فعال علائمی مثل کم توجهی، فعالیت بیش از حد و پرتحرکی (فعالیت بدنی زیادی دارند حتی وقتی مشغول بازی نیستند) ، نداشتن تمرکز و دقت در انجام کارها، گم کردن پی در پی وسایل شخصی و اختلالات یادگیری خصوصاً اختلال در خواندن و نوشتن را از خود نشان می دهند. این کودکان در برقراری رابطه با سایر کودکان دارای مشکل هستند و مدام با دیگر کودکان درگیر می شوند بنابراین اغلب آنها دوست صمیمی ندارند. این اختلال به دو روش روان درمانی و دارو درمانی یا تلفیقی از این دو روش قابل کنترل و درمان است. همچنین والدین کودکان می توانند با رعایت یکسری نکات در مورد رژیم غذایی کودک شان بیش فعالی آنها را کنترل و درمان کنند. گروهی از مواد غذایی، تشدید کننده بیش فعالی کودکان هستند و گروهی از مواد غذایی به عنوان غذاهای آرام بخش اختلال بیش فعالی یاد می شوند. در ابتدا غذاهای تشدید کننده بیش فعالی را شرح می دهیم و بعد به سراغ غذاهای آرام بخش می رویم.

۱. افزودنی های غذایی، رنگ ها و شیرین کننده های مصنوعی: همه موارد نام برده شده باعث فعالت شدن بیش از حد سیستم عصبی می شوند و وضعیت کودکان بیش فعال را بدتر خواهند کرد بنابراین حدالامکان باید از دادن مواد غذایی که شامل افزودنی ها و رنگ های غذایی هستند به کودکان اجتناب نمود. برای مثال غذاهای آماده بسته بندی شده، کمپوت ها، کنسرو نخودفرنگی، آدامس، آبلیمو، شکلات، سس ها، کیک و دسرها و نوشابه های گازدار از جمله این موارد هستند که از مصرف آنها توسط کودکان باید خودداری نمود.

۲. نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای.

۳. نگهدارنده های غذایی از جمله اسید بنزوئیک: این نگهدارنده در محصولاتی مثل مربا، آبمیوه ها، ترشی و سس های سالاد پیدا می شود.

۴. آلرژی غذایی: از مواد غذایی حساسیت زا هستند که گاهاً در کودکان بیش فعال باعث تحریک رفتار آنها می گردند.
والدین این کودکان می توانند با کاهش یا حذف این دسته از مواد غذایی متوجه شوند که کودک شان به این مواد حساسیت دارد یا خیر و در صورت داشتن حساسیت به آن ماده خاص، آن را از رژیم غذایی کودک حذف کنند.
گروهی از این مواد حساسیت زا عبارتند از: بادام زمینی، سویا، گندم، گیلاس، آلبالو، توت فرنگی، هلو، آلو، گوجه، توت، کشمش، شکر و نشاسته.

۵. فلزات سمی: تجمع فلزات سمی مثل سرب، آرسنیک و جیوه در بدن می تواند باعث اختلال در یادگیری و رفتار کودکان گردد.

غذاهای آرام بخش…
۱. اسیدهای چرب ضروری: تحقیقات ثابت کرده است که کمبود اسیدهای چرب ضروری در بدن کودکان بیش فعال باعث تشدید اختلال آنها می گردد. بنابراین شما می توانید با دادن اسیدهای چرب ضروری به کنترل و درمان کودک بیش فعال تان کمک کنید، اسیدهای چرب ضروری شامل امگا۳ و امگا۶ هستند.
منابع خوب امگا۶ عبارتند از: کنجد، تخم کدو تنبل، و تخم گل آفتابگردان و منابع خوب امگا۳ عبارتند از: ماهی تن، ساردین، قزل آلا، ماهی کولی و تخم کتان.

۲. کلسیم: کمبود کلسیم باعث افزایش علائم بیش فعالیت می گردد بنابراین سعی کنید از منابع خوب کلسیم از جمله شیر، ماست و پنیر (البته از نوع کم چرب آن) کلم بروکلی و… استفاده کنید.

۳. منیزیم: منیزیم نیز مانند کلسیم اگر مقدارش در بدن کاهش یابد باعث تشدید علائم بیش فعالی می گردد. منابع منیزیم عبارتند از: مغزها، حبوبات، شیر، سبزیجات با برگ سبز تیره.

۴. روی: کمبود روی باعث کج خلقی، خشونت، گریه زیاد و ناتوانی در تمرکز می شود.

۵. میوه های تازه و خشک.

۶. انواع سبزیجات مثل کرفس، هویج، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی و گل کلم.

۷. مغزها و تخمه ها: مثل بادام، بادام زمینی، بادام هندی، گردو، تخم آفتابگردان و تخم کدو.

به این پیشنهادها توجه کنید:

۱. مواد غذایی طبیعی را جایگزین غذاهای آماده کنید.
۲. مصرف شکر و نشاسته را به حداقل برسانید.
۳. هر روز سالادهای مختلف را از انواع سبزیجات درست کنید و مصرف نمایید.
۴. کودکان نباید قبل و نزدیک به ساعت خواب شان کافئین، شکلات، نوشیدنی های با قند بالا و بستنی مصرف کنند. به جای آن برای داشتن خوابی راحتی می توانند از شیر کم چرب، پنیر و فرآورده های سویا استفاده کنند.
۵. ماست کم چرب با مخلوط میوه یا آبمیوه وعده مناسبی برای این کودکان می تواند باشد.
۶. در صورت تمایل به کیک و شیرینی سعی کنید آنها را به صورت خانگی تهیه کنید.
۷. سعی کنید حداقل هفته ای ۲ بار ماهی مصرف کنید.
۸. آب زیاد بنوشید.
۹. پروتئین بیشتری مصرف کنید مثل مرغ، تخم مرغ و گوشت.
۱۰. از مواد غذایی دارای رنگ، افزودگی و مواد نگهدارنده پرهیز کنید.
۱۱. هر روز میوه های خشک و تازه مصرف کنید.
۱۲. استفاده از نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید.
۱۳. نوشابه های گازدار را به طور کامل حذف کنید.

آرامش/ شماره ۱۹/ دی ماه ۹۲/ لیدا محبی/ صفحه ۷۶
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات