وی با بیان اینکه برخی افراد از سنگ نمک برای خیس کردن برنج استفاده می کنند، گفت: این مواد به مرور زمان در اعضای مختلف بدن انسان مانند کلیه رسوب و تجمع می کند.

مسوول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه نمک دریا و سنگ نمک به دلیل داشتن املاح مضر و رسوب آن در بدن انسان، سرطانزاست، گفت: عده ای سودجو از بحث طب سنتی در این زمینه سوء استفاده می کنند.

سکینه جعفری در گفت و گو با ایرنا افزود: این روزها در برخی تبلیغات، نمک دریا و سنگ نمک بعنوان طب سنتی یا اسلامی معرفی می شود در حالی که مصرف این نمک ها برای انسان خطر دارد.

وی تاکید کرد: این نوع نمک، تصفیه نشده، فاقد ید و دارای انواع ناخالصی از جمله فلزات سنگین است و خطر سرطانزایی آنها اثبات شده است.

وی با بیان اینکه برخی افراد از سنگ نمک برای خیس کردن برنج استفاده می کنند، گفت: این مواد به مرور زمان در اعضای مختلف بدن انسان مانند کلیه رسوب و تجمع می کند.

این کارشناس تصریح کرد: انواع نمک دریا و سنگ نمک های موجود در بازار غیراستاندارد است و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، در صورت مشاهده آنها را جمع آوری می کند.

جعفری با تاکید بر اهمیت میزان و نوع مصرف نمک گفت: هر فرد در روز باید به اندازه یک قاشق چایخوری معادل پنج گرم نمک مصرف کند در حالی که میزان مصرف نمک در بین ایرانیان ۱۲ گرم در روز است.

وی نمک مناسب برای مصرف را نمک تصفیه شده ید دار عنوان و اظهار کرد: پرفشاری خون و تشدید پوکی استخوان از عوارض رایج مصرف بیش از اندازه نمک است که از مشکلات عمده جامعه امروز ما به شمار می آید.

مسوول واحد بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در باره مصرف روغن نیز گفت: در مصرف این ماده غذایی نیز باید به دو بعد کمیت و کیفیت آن دقت کرد.

جعفری افزود: بیشینه مصرف روغن در روز برای افراد بزرگسال دو قاشق چایخوری است و باید از روغن مایع برای پخت و پز استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه ارجحیت با غذاهای بخارپز و آبپز است، تصریح کرد: خانواده ها تا جایی که می شود باید از مصرف روغن جامد گیاهی و حیوانی بپرهیزند زیرا آنها نیز اسید چرب اشباع دارند و در بدن رسوب می کنند.

وی بیان کرد: مصرف زیاد روغن موجب بیماریهای قلبی عروقی، انواع سرطان، سکته مغزی و همچنین چاقی می شود.

این کارشناس با اشاره به برنامه بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه گفت: امسال اجرای این برنامه با محوریت «اصلاح الگوی مصرف نمک و روغن» از روز گذشته (۱۴ دی) آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه این برنامه تا بیست و یکم همین ماه ادامه دارد، اضافه کرد: این برنامه در قالب برنامه ارتقای فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه در برنامه پنج سال پنجم توسعه کشور برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این آموزشهای همگانی در راستای بهبود شیوه زندگی اجرا می شود، گفت: این برنامه امسال برای چهارمین سال پیاپی در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

۱۴ تا ۲۱ دی ماه بعنوان ˈهفته ملی تغذیه و سلامتˈ نامگذاری شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات