بر اساس ادعای جدید دانشمندان، سرخ کردن غذاها در گرانش صفر و در ایستگاه بین المللی فضایی غیرممکن است.

به گزارش افکارنیوز ، مطالعات دانشمندان یونانی با حمایت مالی آژانس فضایی اروپا، پیش تر نشان داده بود سرخ کردن سیب زمینی تحت نیروهایی با سه برابر نیروی گرانش معمول زمین ممکن است، با این حال آنها به تازگی اعلام کرده اند، سیب زمینی که در ایستگاه بین المللی فضایی سرخ می شود، بیش از اندازه نرم و خیس خواهد بود.

تودوریس کاراپانتسیوس، آزمایشاتش را با استفاده از یک سانتریفیوژ عظیم انجام داد.

وی از این سانتریفیوژ برای سرخ کردن سیب زمینی تحت شرایط ابرگرانش استفاده کرد؛ شرایطی که گرانش در آن، بیش از گرانش معمول زمین است.

در آزمایشات انجام شده توسط این دانشمند، سیب زمینی ها تحت نیروهای سه برابر نیروی گرانش زمین، پوسته کاملا ترد و ایده آلی را در نصف زمان معمول به خود گرفتند.

این استاد دانشگاه ارسطوی شهر تسالونیکی مدعی شد، همین اثر را می توان با خلق یک سرخ کن صنعتی ایجاد کرد که در هر ثانیه یک بار می چرخد، یا از یک سرخ کن خانگی استفاده کرد که دو بار در ثانیه می چرخد.

پروفسور کاراپانتسیوس بر این باور است که می توان به جای سرخ کردن سیب زمینی ها، آنها را پخت، اما برخی دیگر از دانشمندان معتقدند انجام این عمل در ایستگاه بین المللی فضایی دردسرساز خواهد بود، زیرا انتقال گرما بخش اساسی فرآیند سرخ کردن و پختن است.

شیوه ای که در آن مایعاتی مانند آب و روغن به گردش در می آیند، بر سرعت گرم شدن غذا اثر می گذارد.

بر روی زمین، مایع داغ در قاعده یک ماهی تابه بلند می شود، زیرا به اندازه مایع خنک تر احاطه کننده اش متراکم نیست.

این انتقال گرما در گرانش صفر و در ایستگاه بین المللی رخ نخواهد داد و این امر موجب می شود سیب زمینی های سرخ شده، خیس باقی بمانند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات