رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

سلامت>  عمومی- همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با هشدار نسبت به استفاده از سموم کشاورزی در تولید محصولات غذایی، گفت: کودهای شیمیایی و سمومی که در تولید محصولات کشاورزی بکار می رود به دلیل ماندگاری بالا از عوامل بروز سرطان بین افراد جامعه است.

دکتر حسینعلی شهریاری با بیان اینکه اعلام آمار و ارقام متناقض از تعداد مرگ و میری که در اثر آلودگی هوا رخ داده به نوعی بزرگنمایی معضل آلودگی است، گفت: آلودگی هوا در مرگ و میر افراد تاثیر بسزایی دارد اما عوامل بیشماری در کنار آلودگی در مرگ افراد دخیل هستند.

به گزارش خانه ملت، وی با یادآوری آمار ۴ سال قبل سازمان جهانی بهداشت درباره مرگ و میر افراد در اثر آلودگی هوا، افزود: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت به طور متوسط در سال، ۴ هزار مرگ و میر به طور غیرمستقیم به علت آلودگی هوا در کشور رخ می دهد.

شهریاری ادامه داد: در حال حاضر آماری که از سوی سازمان جهانی بهداشت در زمینه مرگ و میر افراد در اثر آلودگی هوا ارایه شده حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در سال است که این کاهش در مقایسه با سال های گذشته نتیجه اقدامات انجام شده در جهت بهبود معضل آلودگی هواست.

وی با بیان اینکه نمی توان تمامی مرگ و میرهای رخ داده در کلان شهرها را به آلودگی هوا مرتبط دانست، تصریح کرد: آلودگی ها و مشکلات دیگری که در سطح جامعه وجود دارد باعث انواع و اقسام بیماری از جمله سرطان می شود که در مرگ و میر افراد نیز تاثیر گذار است.

شهریاری با تاکید بر اینکه سونامی سرطان در سال های اخیر تنها نتیجه آلودگی هوا نیست، گفت: متاسفانه در بحث آلودگی هوا و تبعات آن بیش از آنکه اقدامی انجام شود بزرگنمایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا بیشتر در بیماران قلبی عروقی، کودکان و سالمندان موجب بروز بیماری و در برخی موارد سرطان می شود، افزود: در سایر موارد علل بروز بیماری ها تنها آلودگی هوا نیست.

شهریاری در تشریح عوامل افزایش بیماری ها و بروز سونامی سرطان در کشور، تاکید کرد: تغذیه نامناسب، چاقی و استفاده از محصولاتی که ماندگاری بالای سموم دارند و باقی مانده سموم در آن ها زیاد بوده از عواملی است که انواع و اقسام بیماری ها را موجب شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ما نمی توانیم مدعی شویم که بسیاری از محصولاتمان از جمله محصولات ارگانیک هستند که از سموم در تولید آن ها استفاده نمی شود و سالم هستند، تصریح کرد: کود شیمیایی و سمومی که در تولید محصولات کشاورزی بکار می رود زیاد است و این خود بیماری زا و در مواردی سرطان زاست.

شهریاری با تاکید بر اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه باید ۲۵ درصد محصولات کشور به صورت ارگانیک تولید شوند، گفت: متاسفانه تاکنون ۱۰ درصد محصولات کشاورزی نیز طبق برنامه مذکور به صورت ارگانیک در کشور تولید نمی شود این در حالی است که تنها یک سال دیگر قانون برنامه پنجم به پایان می رسد.

وی با بیان اینکه باید یک مجموعه کلانی را به عنوان عوامل موثر در مرگ و میر افراد ببینیم، تصریح کرد: غذاهای آماده، کم تحرکی و بیماری هایی غیر واگیر همچون قلبی عروقی، سرطان، دیابت و مهمتر از آن مرگ و میری که در اثر حوادث جاده ای در کشور رخ می دهد و معلولیت هایی که به وجود می آید عواملی هستند که به مرگ منجر می شوند.

شهریاری با یادآوری جلسات متعددی که کمیسیون بهداشت مجلس با مسئولان سازمان محیط زیست در خصوص آلودگی هوا داشته است، گفت: رفع آلودگی هوا نیازمند اراده جمعی است و در کوتاه مدت نیز امکان مرتفع شدن آن وجود ندارد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات