ترش شدن دهان، سوزش انتهای قفسه سینه و… از مهمترین علائم ریفلاکس معده است.

یک فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد گفت: ۴۰ درصد افراد یک بار در هفته ریفلاکس معده را تجربه می کنند.

دکتر مهدی زبیری در گفت وگو با ایسنا، ریفلاکس معده را بازگشت ترشحات و محتویات معده به داخل مری عنوان کرد و افزود: اگر این بازگشت در شبانه روز بیشتر از چهار دقیقه طول بکشد غیرطبیعی است.

وی افزایش وزن را زمینه ساز بروز ریفلاکس معده دانست و ادامه داد: از زمانی که افراد جامعه به سمت اضافه وزن می روند، هفت درصد آنها هر روز و ۲۰ درصد هفته ای یک بار ریفلاکس معده را تجربه می کنند.

این پزشک متخصص، علاوه بر پرخوری و اضافه وزن، مصرف مواد غذایی که دریچه انتهایی مری را شل کند، مصرف چای غلیظ، نعناع، کاکائو، نوشابه، چربی، بستن کمربند محکم، فعالیت فیزیکی شدید بعد از غذا و غیره را از جمله دیگر دلایل بازگشت محتویات معده به مری عنوان کرد.

زبیری خاطرنشان کرد: ترش شدن دهان، سوزش انتهای قفسه سینه و… از مهمترین علائم ریفلاکس معده است.

وی معتقد است: بازگشت محتویات معده به مری اگر درمان نشود باعث آسیب انتهای مری خواهد شد و اگر محتویات معده بالاتر بیاید و وارد حنجره شود می تواند علائم تنفسی و سرفه های شبانه ایجاد کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، درباره راهکار درمان بازگشت محتویات معده، یادآوری کرد: توصیه می شود افراد وزن خود را کم کنند، بلافاصله بعد از غذا دراز نکشند و مصرف مواد غذایی چرب و همچنین خوراکی های ترش را محدود کنند.

زبیری تصریح کرد: اگر با راهکارهای ساده مشکل فرد برطرف نشد از داروهای کاهنده اسید معده استفاده می شود تا اگر موادی از معده به مری وارد شد کمتر ماهیت اسیدی داشته باشد.

وی تاکید کرد: مصرف دارو چنانچه با بکارگیری روش های صحیح زندگی باشد، بهتر جواب خواهد داد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات