کدام سبزی را این روزها به سبد غذایی خود اضافه کنید؟

به گزارش افکارنیوز ، اگر به تاریخ طب مردم مصر، یونان و رم نگاهی گذرا داشته باشید خواهید دید مصرف سبزیجات و میوه ها چقدر در زندگی این اقوام پر رنگ بوده است. آنها در تمامی وعده های غذایی خود از پیاز به صورت خام و پخته استفاده می کردند. در حقیقت آنها پیاز را به عنوان تنها طعم دهنده و چاشنی غذا می شناختند و قطعاً اگر از خواص و فواید درمانی پیاز باخبر بودند آن را به عنوان وعده غذای اصلی نیز انتخاب می کردند. پیاز علاوه بر ترکیبات گوگردی و قند به میزان قابل ملاحظه ای کلسیم، املاح سدیم و پتاسیم، ید، آهن و ویتامین های A، B و C دارد و جالب اینکه دانشمندان می گویند پیاز به عنوان یکی از بهترین و موثرترین داروهای طبیعی برای مقابله با آلودگی هوا کاربرد دارد. اگر شما همه در شهرهای بزرگ، صنعتی و آلوده زندگی می کنید و می خواهید از عوارض تنفس در هوای آلوده پیشگیری کنید، این مطلب را از دست ندهید.

در روزهای پیش رو پیاز بخورید


پیاز حاوی مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین C، فیبر، پتاسیم، ویتامین B۶ و مس است و به همین دلیل قابلیت زیادی به عنوان یک غذای طبیعی برای پیشگیری از جذب آلودگی های موجود در هوا و حتی آب دارد. ضمن آنکه گنجاندن پیاز در برنامه غذایی روزانه و مصرف آن در کنار وعده های غذایی می تواند فواید زیادی برای پوست، مو، کلیه ها و مثانه داشته باشد. در برخی از متون طب سنتی به این نکته اشاره شده که پیاز به دلیل خاصیت میکروب کشی که دارد می تواند یک سبزی مفید و اثربخش در پیشگیری از جذب برخی آلودگی ها باشد.

پیاز داروی ضدالتهابی دستگاه تنفسی


پیاز خواص درمانی متعددی دارد که از مهمترین آنها تسکین التهاب ها، تورم و بیماری ها و اختلال های احتقانی به ویژه در دستگاه تنفس است. بنابراین اگر در روزهای سرد زمستانی به سرماخوردگی مبتلا شدید و مجبورید در هوای آلوده شهر از بخشی به بخش دیگر بروید از شیوه ای مطمئن برای پیشگیری و درمان خود استفاده کنید؛ شیوه ای که در کنار روند درمانی مدرن شما بتواند استحکام و توانایی بدن را برای مبارزه با میکروب ها به ویژه آلودگی هوا افزایش دهد.

تقویت دندان و استخوان با پیاز


یکی دیگر از خواص پیاز که آن را از دیگر سبزیجات متمایز می کند، در تقویت دندان ها، استخوان ها و بهبود میزان کلسیم بدن است. این را تنها متخصصان طب سنتی نمی گویند؛ به تازگی در نشریه غذای ایالات متحده تحقیقی درباره فواید و اثرات مثبت پیاز بر افزایش استحکام سلول های استخوانی منتشر شد. در این تحقیق مشخص شد که مصرف پیاز فعالیت استئوکلاست ها که موجب تحلیل و از بین رفتن سلول های استخوانی می شوند را مهار کند بنابراین مصرف آن را بیش از هر کس دیگری به زنان که احتمال ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در دوران یائسگی در آنها زیاد است، توصیه می کنیم. خاصیت پیاز در مهار تحلیل سلول های استخوانی به حدی قابل ملاحظه است که اگر در وعده های غذایی به صورت مستمر مصرف شود می تواند بدون هیچ عارضه ای به استحکام سلول های استخوانی کمک کند.

این نکات را آویزه گوش تان کنید


به اعتقاد متخصصان طب سنتی هضم پوست های نازکی که ورق پیاز را می پوشاند خیلی دشوار است به همین دلیل باید مراقب بود هنگام مصرف پیاز این پوست نازک را از آن به خوبی جدا کرد.

پیاز یکی از بهترین سبزیجات طبیعی برای پیشگیری و تسکین دردهای شکمی ناشی از نفخ است.

افراد مبتلا به دیابت برای مصرف پیاز با پزشک خود مشورت کنند و در صورت اجازه پزشک آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

پیاز منبع خوبی از فنول ها و فلانوئیدهاست و مطالعات گسترده نشان داده است که بدن انسان را از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان محافظت می کند.

سیب سبز/ شماره ۱۰۵/ نیمه دوم دی ماه ۹۲/ صفحه ۲۶
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات