مجله سیب سبز:

رژیم گیاهخواری چیست؟ آیا با این روش لاغر می شوم؟

سلام من می خواهم با رژیم گیاهخواری و ورزش لاغر شوم من را راهنمایی کنید.

هانیه جباریان مشاوره تغذیه و رژیم درمانی، به سؤالات شما پاسخ می دهد

دوست عزیزم اگر برای اولین بار است که می خواهید سراغ گیاهخواری بروید باید بگویم که گیاهخواری انواع متعدد دارد. که در هر کدام محدودیت هایی وجود دارد. اولین نوع گیاهخواری، گیاهخواری تام است (Vegan Vegetarian) که فرد هیچ گونه ماده غذایی با منشا حیوانی را مصرف نمی کند. در انواع دیگر گیاهخواری، محدودیت ها به اندازه نوع گفته نشده نبوده و فرد مجاز به مصرف برخی از گروه ها است. انواع دیگر شامل Lacto Vegetarian است که فرد گروه لبنیات رادر کنار مواد غذایی گیاهی مصرف می کند. Ovo Vegetarian است که فرد تخم مرغ را هم به رژیم غذایی خود می افزاید. semi Vegetarian که فرد گوشت سفید (مرغ و ماهی) را هم در کنار مواد غذایی گیاهی مصرف می کند. حالا با توجه به اینکه شما قصد پیروی از کدام یک از این گروه هارا دارید، می توان رژیم  غذایی شما را تنظیم کرد. آنچه در این میان مهم است مصرف ویتامین B۱۲ به شکل مکمل است  زیرا این ویتامین در مواد غذایی گیاهی وجود ندارد و کمبود آن می تواند در فرد دیده شود. علاوه بر آن مصرف مکمل آهن و روی در افراد گیاهخوارتوصیه می شود. (کمبود این دو ماده معدنی در بین زنان ایرانی بسیار شایع است) .



سؤال از شماره۰۹۳۶۰۰۰۱۲۳

دختری ۲ ساله دارم، چرا دندان هایش سیاه شده است؟

دختری ۲سال و۳ماهه دارم که به دلیل قطره آهن دندان های پایینش در نزدیکی ریشه و البته ۳تا از دندان هایش دچار سیاهی شده است، برای از بین بردن این سیاهی چه کار کنم؟ می خواستم از متخصص محترم راهنمایی بگیرم.

دکتر سارا مجلل، دندانپزشک کودکان و نوجوانان  به این سؤال شما پاسخ می دهد

اگرچه بدون معاینه فرزند شما امکان تشخیص قطعی میسر نیست، با این حال با توجه به سن کودک و محل ظاهر شدن سیاهی روی دندان ها می توان گفت به احتمال فراوان این سیاهی در واقع پوسیدگی بوده و ربطی به قطره آهن ندارد. این مدل از پوسیدگی به واسطه خوردن شیر شبانه در دندان های شیری اتفاق افتاده و به سرعت تعداد زیادی از دندان ها را درگیر می کند. بهترین راه مراجعه هر چه سریع تر به یک دندانپزشک کودکان و اقدام به موقع برای درمان است. در ضمن اگر این سیاهی به دلیل مصرف قطره آهن باشد (که احتمال آن بسیار پایین است) جای نگرانی نبوده و نیاز به اقدام خاصی نیست.

سؤال از شماره۰۹۱۲۰۰۰۶۱۴

چرا به جای نوزادم، من چاق می شوم؟

خانمی ۲۴ ساله هستم و پسری ۷ ماهه دارم که از شیر مادر تغذیه می کند. از زمان زایمانم تا به حال نه تنها کاهش وزن نداشته ام بلکه ۵ کیلو هم افزایش وزن داشته ام. در واقع از وزن قبل بارداری یعنی  ۴۵ کیلو به ۵۹ کیلوگرم رسیده ام و برخلاف رسیدگی های زیادم پسرم لاغر است و وزن ایده آلی ندارد. چرا به جای بچه من چاق می شوم؟

دکتر تیرنگ رضا نیستانی، متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی، به این سؤال شما پاسخ می دهد

وزن ماحصل دخل و خرج انرژی است. درست است که می گوییم اگر مادری خودش بچه را شیر دهد به خاطر کالری ای که صرف تولید شیر می شود از ذخایر چربی که در دوران بارداری انبار شده برداشت می شود و کاهش وزنش راحت تر می شود اما این موضوع مشروط بر این است که دریافت کالری از یک حد بالاتر نرود، یعنی اگر مادری بچه اش را شیر دهد اما کالری اضافه دریافت کند، قطعا وزن اضافه می کند، پس قطعا شما کالری اضافه می گیرید. خیلی مواقع دیده می شود خانم ها به دلیل اینکه فکر می کنند برای مثال برنج چاق می کند ممکن است برنج کم بخورند اما دائم به خوراکی های دیگر که شاید کالری شان از برنج هم بالاتر باشد ناخنک بزنند. به این ترتیب به خیال خودشان مراعات غذایی می کنند اما عملا وزن اضافه می کنند. شما باید ارزیابی شوید. کودک تان ۷ ماه دارد یعنی باید یک ماه از زمان تغذیه کمکی اش گذشته باشد. این مرحله بسیار حساس است؛ زمانی است که بچه از وابستگی مطلق یک ماده غذایی (شیر) به یک رژیم غذایی مخلوط می رسد. خیلی مواقع اختلالات رشد به ویژه رشد قدی از این زمان شروع می شود. این مرحله دقیقا باید تحت نظر پزشک باشد و  البته اینها مشروط بر این است که هم مادر و هم بچه هیچ گونه بیماری متابولیک یا داخلی و ارگانیک خاصی نداشته باشند. بیماری های خیلی زیادی وجود دارند که می توانند روی تغذیه، اشتها، جذب، دفع و متابولیسم کودک و مادر اثر بگذارند و با اختلالات رشد تظاهر کنند، پس اول باید احتمال این بیماری ها رد شود و بعد اگر فقط بحث تغذیه بود برنامه غذایی کودک تحت نظر قرار بگیرد.

سؤال از شماره ۹۳۸۰۰۰۰۱۳۳

تا به حال دو بار سقط داشته ام! چه کار کنم فرزندم سقط نشود؟ !

خانمی ۲۹ ساله هستم. سال پیش شکم درد داشتم و از درد زیاد هر روز مرفین تزریق می کردم. این درد به خاطر بارداری بود اما تا ۲ ماه دکترتشخیص نداد که باردار هستم و چون دارو زیاد خورده بودم و تزریق زیاد انجام داده بودم تصمیم گرفتم با آمپول سقط کنم. بعد از یک سال دوباره باردار شدم. این دفعه چون تغذیه خوب ومصرف فولیک اسید نداشتم سر۲ ماه جنینم سقط شد. کار سنگین هم می کردم. باید چه کار کنم فرزندم سقط نشود؟

دکتر اشرف السادات جمال، متخصص زنان و زایمان، فوق تخصصی پریناتولوژی (بارداری پرخطر) ، به این سؤال شما پاسخ می دهد

اولین جنین را که خودتان با دارو سقط کرده اید و شاید کار مناسبی انجام نداده باشید. باید بدانید  هیچ دارویی آنقدر خطرناک نیست که با خوردنش مجبور شویم جنین را به صورت عمدی سقط کنیم. سقط بار دوم نیز ربطی به کار سنگین و… نداشته است. باید به متخصص زنان  مراجعه کنید تا معاینه شوید و آزمایش های مخصوص مثل تیروئید و… برای تان تجویز شده و علت سقط دوم مشخص شود.

پاهایم پرانتزی است، آیا  ایروبیک برای من ضرر دارد؟

آیا ورزش ایروبیک برای کسانی که مبتلا به مشکل پا پرانتزی هستند، حتی در نوع خفیف مضر است؟

دکتر محمدتقی حلی زاده، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و فیزیوتراپی، به این سؤال شما پاسخ می دهد

 به هیچ وجه انجام ورزش ایروبیک برای این افراد مضر نیست. زانوها بر اساس میزانی که انحراف پیدا می کنند شدت خود را نشان می دهند. انحراف زانوها در برخی از افراد گاهی خفیف و در برخی شدید است. در افرادی که میزان انحراف زانوها شدید است به این افراد توصیه می شود که برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند تا درمان خود را شروع کنند اما اگر انحراف زانوها خفیف است ورزش می تواند کمک کننده بسیار خوبی برای این افراد باشد و ما به این افراد انجام فعالیت های ورزشی را توصیه می کنیم.

سؤال از شماره ۹۱۹۰۰۰۷۴۷

چرا کک و مک پوستم را تیره کرده است؟

من از ١٠سالگی کک و مک دارم و الان ٢٩سالم است. حدود ۶ماه است که لیزر کرده ام و کک مک ها کم رنگ تر شده است ولی هنوز جایش هست. چند بار دیگر باید مراجعه کنم تا همه کک و مک ها از بین برود و پوستم روشن تر شود؟ وجود این کک ها پوستم را تیره کرده است.

دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو، به این سؤال شما پاسخ می دهد



 در مورد کک و مک ها باید گفت این ضایعات پوستی بر اثر تکثیر رنگ دانه های پوستی به وجودمی آیند و درمان قطعی آنها دشوار است و باید از مجموعه ای از کارهای لیزری به همراه مصرف ضدآفتاب ها و کرم های روشن کننده برای بهبود این ضایعات پوستی استفاده کرد. همچنین با توجه به ذات و نحوه ایجاد کک و مک ها، باید گفت احتمال عود آنها بعد از درمان وجود دارد و باید ضدآفتاب ها و روش های محافظت از پوست در طول عمر به کار بروند. احتمال می دهم درمان های قبلی لیزری شما با لیزر هموارساز (فراکشنال) انجام شده باشد که باوجود تأثیر بر رنگ کک و مک ها، نمی تواند تمامی رنگ دانه ها را از بین ببرد. در حال حاضر از تکنولوژی لیزر کیو سوئیچ می توان برای از بین بردن کک و مک ها بهره گرفت. این لیزر رنگ دانه های موجود در کک و مک ها را متلاشی و ظاهر بهتری در پوست ایجاد می کند ولی باز هم با توجه به سبزه بودن پوست تان باید درمان با احتیاطات خاصی صورت بگیرد. همچنین زمان از بین رفتن سوختگی بعد از لیزر با این روش طولانی تر است.

سؤال از شماره۰۹۳۷۵۰۰۰۸۴

چه رژیم غذایی به کار من می آید؟

سنم ۲۴ و وزنم ۸۷ کیلوگرم است و۳۰کیلوگرم اضافه وزن دارم، همچنین بچه شیرخواره دارم. خواستم من را در مورد یک برنامه غذایی خوب راهنمایی کنید، به علاوه شاغل هم هستم.

سولماز توکلی، مشاور تغذیه و رژیم درمانی، به این سؤال شما پاسخ می دهد

ارائه برنامه غذایی که مختص خود شما باشد نیاز به گرفتن شرح حال کامل و سابقه پزشکی از شماست بنابراین در اینجا به موارد کلی که می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند اشاره می کنم. در صورت نیاز به دریافت رژیم غذایی مخصوص خودتان باید به یک مشاور تغذیه مراجعه کنید. سعی کنید مصرف برنج را در شب حذف کرده و در وعده ناهار هم بیشتر از چهار بار در هفته برنج استفاده نکنید. طی روز حتما از میان وعده که شامل میوه و سبزیجات باشد استفاده کنید. حتما یک ورزش هوازی مانند اسپیلینگ، ایروبیک یا پیاده روی را در کنار رژیم غذایی خود انجام دهید تا روند کاهش وزن سریع تری در کنار فرم دهی به بدن تان داشته باشید. همچنین می توانید برای گرفتن نتیجه بهتر برای رفع چاقی های موضعی در کنار رژیم غذایی  و ورزش از دستگاه های لاغری موضعی مانند LPG و کویتیشن نیز استفاده کنید. استفاده از این دستگاه ها به شما کمک می کند تا کاهش سایز بهتری در مدت زمان مورد نظرتان داشته باشید.

سؤال از شماره۰۹۳۷۰۰۰۳۶۱

آیا همسرم  به من خیانت می کند؟

مردی ۲۸ ساله هستم و حس شک بی مورد به همسرم دارم و همیشه احساس می کنم به من دروغ می گوید. چه کار کنم تا این احساسم از بین برود؟

محمود هندی پور، فوق لیسانس روانشناسی و مشاوره، به این سؤال شما پاسخ می دهد

دوست خوبم در ابتدا باید بگویم همین که خود اذعان دارید شک بی مورد دارید و احساس می کنید به شما دروغ می گوید نشان از این دارد که با واقعیت زندگی می کنید و صرفا با باورهای خویش به زندگی نمی پردازید. اما پاسخ اینکه چه کنید که از بین برود در مجال این بخش نمی گنجد، فقط می توانم به این نکته اشاره کنم که احتمال اینکه شما ترس از دست دادن داشته باشید و این مورد به شکل شک و عدم باور طرف مقابل خودش را نشان دهد وجود دارد، احتمالات دیگری نیز مطرح است که طی جلسات درمانی می توان به وجود یا عدم آن پی برد، وقت را از دست ندهید و با یک روانشناس درمان خود را شروع کنید، حتما موفق می شوید.

سؤال از شماره ۰۹۱۹۰۰۰۶۳۳

آیا ارتودنسی برگشت ناپذیر است؟ !

تا چه اندازه امکان برگشت درمان های ارتودنسی وجود دارد و چه عواملی در آن دخالت دارند؟

 دکتر محمد بهناز، متخصص ارتودنسی، به این سؤال شما پاسخ می دهد

از آنجایی که لثه و بافت های نگهدارنده دندان ها مثل کش می ماند، بعد از درمان ثابت مدتی زمان نیاز است تا این بافت ها خود را در وضعیت جدید بازسازی کرده و جلوی برگشت نتایج گرفته شود. در این مرحله بسته به نوع مشکل اولیه بیمار، همکاری و خواست بیمار، نوع نگهدارنده (یا اصطلاحا ریتینر) انتخاب می شود. نوع معمول نگهدارنده، پلاک های متحرک است که برای فک بالا و پایین به صورت جداگانه تهیه می شود. نوع دیگر نگهدارنده که اصطلاحا نگهدارنده ثابت نامیده می شود در واقع سیم نازکی است که از سطح داخلی دندان ها با مواد همرنگ دندان چسبانده می شود که در اکثر مواقع برای دندان های جلو و برای فک پایین استفاده می شود. نوع آخر و جدید نگهدارنده ها استفاده از پوسته های شفاف نازکی است که تنها روی دندان ها قرار می گیرد و فاقد بخش های اضافی روی سقف دهان و کناره های زبان است. در صورت استفاده دقیق و کامل از این پلاک ها در مرحله بعد از پایان درمان ارتودنسی ثابت، نتایج درمان حفظ خواهد شد.

 سؤال از شماره۰۹۱۰۰۰۰۵۴۴

چراشش ماه است، این مشکل را دارم؟

سلام. من به مدت ۶ ماه است که عادت ماهانه ام به تأخیر افتاده است، چه کار باید انجام دهم؟

دکتر لیلا خلیلی، متخصص جراحی زنان و زایمان و نازایی به این سؤال شما پاسخ می دهد

دلایل مختلفی در این خصوص وجود دارد از جمله بارداری، کیست تخمدان، کم کاری تیروئید و چاقی مفرط. در اولین قدم تست بارداری و در صورت منفی بودن انجام سونوگرافی برای بررسی رحم، بررسی تخمدان و همچنین انجام آزمایشات هورمونی مانند بررسی عملکرد تیروئید، پرولاکتین، FSH و LH و در نهایت مصرف پروژسترون برای تنظیم عادت ماهانه. ویزیت حضوری متخصص زنان نیز توصیه می شود.

 سؤال از شماره۰۹۳۹۰۰۰۷۲۴

ارتودنسی دندان ها را لق می کند؟

دختری ۱۶ساله هستم و قصد ارتودنسی دارم اما مادرم چنین اجازه ای به من نمی دهد زیرا معتقد است که دندان هایم لق می شود. به عقیده شما من چه کار باید انجام دهم؟ آیا این موضوع (لق شدن دندان ها) صحت دارد؟

دکتر علیرضا آشوری، دندانپزشک، به این سؤال شما پاسخ می دهد

اندکی لق شدن دندان ها و درد ناشی از آن به واسطه حرکات ارتودنسی مسئله ای طبیعی بوده ولی خیلی سریع برطرف خواهد شد. یک توصیه اینکه اگر شما واقعا نیاز به درمان ارتودنسی دارید و برای انجام این کار مصمم هستید، بیش از هر چیز باید کیفیت بهداشت دهان خود را تا حد امکان ارتقا دهید.

سؤال از شماره۰۹۳۰۰۰۰۸۴۲

لیزر کمکم می کند؟

پوست صورتم کک و مک دارد، پنج سال پیش پلینگ انجام دادم ولی بعد از یکی،   دو ماه دوباره کک و مک هایم بیشتر هم شد. می خواهم بدانم با لیزر می شود این کک و مک ها را از بین برد؟

دکتر پرویز آریان، متخصص  پوست و مو، به سؤالات شما پاسخ می دهد



چند نوع لیزر در کاهش کک و مک ها موثر هستند ولی کاملا رفع نمی شوند و حتما مراقبت از پوست با ضدآفتاب مناسب لازم است و اگرنه باز هم قابل برگشت هستند. از لیزر فرکشنال یا IPL می توان استفاده کرد.

سؤال از شماره ۰۹۳۵۰۰۰۳۶

چرا عادت ماهانه نمی شوم؟ ! نکند یائسه شده ام!

خانمی ۳۰ ساله هستم. برای جلوگیری از بارداری آمپول مدرروکسی پروژسترون استات را در ۲ دوره سه ماهه تزریق کرده ام. الان ۲ماه است که آن را قطع کرده ام اما عادت ماهانه نمی شوم. می ترسم به یائسگی زودرس دچار شوم. لطفا راهنمایی ام کنید.

دکتر نیره خادم، متخصص زنان و مامایی، استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد به این سؤال شما پاسخ می دهد

خیر. این دارو یائسگی زودرس نمی دهد اما ممکن است برای مدتی حتی تا ۶ ماه طول بکشد تا تخمک گذاری و قاعدگی  بازگردد و مرتب شود. اگر نمی خواهید بچه دار شوید در این مدت باید از یک روش پیشگیری دیگر نیز استفاده کنید؛ ازجمله کاندوم زیرا ممکن است تخمک آزاد شود. درکل وقتی عادت ماهانه نمی شوید باردار هم نخواهید شد اما این موضوع قطعی نیست چون مشخص نیست چه زمانی تخمک گذاری تان شروع می شود. بالاخره عادت ماهانه تان راه می افتد؛ مشکلی نیست.

سؤال از شماره۰۹۱۲۰۰۰۰۱۸۱

چرا دارو مشکلم را حل نمی کند؟ !

قبلا با توصیه پزشک مبنی بر خوردن قرص ویاگرا ۵۰ میلی گرمی مشکلی نداشتم اما به تازگی حتی با  افزایش دوز این دارو (۱۰۰ میلی گرمی) ،    در روابط زناشویی ام  اتفاقی رخ نمی دهد و تاثیری ندارد. علت چه می تواند باشد؟

دکتر ناهید حمزه ای اصفهانی، متخصص اورولوژی و مجاری ادراری

مردانی که به ویاگرا جواب نمی دهند باید آزمایش قند خون، چربی خون و برخی آزمایش های هورمونی انجام دهند. بعد براساس آن، داروهای نوبت بعد تجویز می شود. معمولا داروها به صورت ترکیبی هستند یعنی چند دارو با هم تجویز می شود.

سؤال از شماره ۹۱۹۰۰۰۰۶۱۶
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات