سلامت>  عمومی- همشهری آنلاین: عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: تحمل استرس در افراد مختلف متفاوت است اما بطور میانگین هر فرد قدرت تحمل ۳۰۰ واحد استرس را در سال دارد.

به گزارش ایرنا، دکتر" ایرج وثوق" گفت: به عقیده روانشناسان اتفاقات زندگی معنایی در ذهن افراد ایجاد می کند که بر اساس شدت و حدت آن، استرس وارد شده به فرد سنجیده می شود.

برای مثال اگر بگو مگو با یک همکار حدود ۱۰ درصد استرس به فرد وارد می کند اما بر اثر مرگ عزیزان بحران های مالی و یا از دست دادن کار استرس های زیادی به فرد تحمیل می شود.

این روانپزشک گفت: ظرف روانی یک انسان گنجایش بیشتر از ۳۰۰ واحد استرس در سال را ندارد لذا بیش تر از این میزان استرس باعث واکنش نشان بدن می شود که به آن واکنش های استرسی گویند که هشداردهنده است.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در گذشته جنگ و گریز راهکارهای برخورد با استرس و فشارهای زندگی بود اما اکنون شرایط زندگی متفاوت و پیچیده شده و مواجه با استرس ها اجتناب ناپذیر است.

استرس های مداوم اگر مدیریت نشوند، باعث فرسودگی فرد شده و به دلیل این که برای فرد عادی می شود متوجه تاثیرات فیزیولوژیکی تدریجی آن بر بدن خود نمی شود.

برخی از استرس ها مانند جواب دادن به معلم در سر کلاس درس همانجا اثرشان را می گذارند اما برخی از استرس ها به مرور زمان عواقب مختلف و علائم جسمی و روحی متفاوتی برای فرد ایجاد می کنند.

او کاهش ایمنی بدن، سردردهای مزمن، بی نظمی در دستگاه گوارش، ضعیف شدن بدن، کاهش تمرکز، پایین آمدن آستانه تحمل، ایجاد دردهای روان تنی، بی خوابی و ایجاد بیماری های مختلف را از علائم و عوارض استرس عنوان کرد.

عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران در ادامه افزود: علائم استرس گسترده است به گونه ای که برخی از آنها مانند قرمزی پوست و لرزش صدا قابل مشاهده می باشد که به آنها علائم عینی می گوییم اما برخی مانند اختلال در خواب، در طول شبانه روز خود را نشان می دهد.

استرس طیف وسیعی از اختلالات شامل اختلالات شناختی، فکری، جسمی، ذهنی و هیجانی را در فرد ایجاد می کند.

این روانپزشک در خصوص راهکارهای مقابله با استرس اظهارداشت: ایجاد تعادل در کار و زندگی مانند تعادل در کار، تفریحات، استراحت و خواب از مهم ترین راهکارها مقابله با استرس است به طوری که زندگی را نباید سخت گرفت.

آموزش و تمرین مهارتهای زندگی مانند" مهارت ابراز وجود، یادگیری مهارت های ارتباطی، مهارت حل مساله، کنترل هیجان و مهارت نه گفتن" همه و همه راهکارهای مقابله با استرس هستند.

او با بیان این که مهارت حل مساله نکته مهم در مقابله با استرس است گفت: نحوه برخورد با مشکلات از اهمیت بسزایی برخوردار است در حالی که در بسیاری از مواقع ما شیوه هایی را برای حل مشکلات انتخاب می کنیم که در حقیقت برای خنک کردن دل و سرکوب هیجان است.

دکتر وثوق افزود: برخی از افراد به سبب ویژگی های شخصیتی استرس گزین بوده و استرس را انتخاب می کنند بطوری که فرد عجول و فردی که چند کار را با هم انجام می دهد و بالاتر از ظرفیت خود فعالیت می کند، فردی استرس گزین تلقی می شود.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از داروهای کنترل استرس در صورتی که استرس ها برای فرد ناتوان کننده و فلج کننده باشند و بر عملکرد او تاثیر بگذارند توصیه می شود وگرنه هیچ دارویی نیاز نیست زیرا با تمرین مهارت های زندگی می توان فشارهای روانی را مدیریت کرد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات