سلامت>  تحقیقات- همشهری آنلاین: دانشمندان ۱۴ ژن جدید شناسایی کردند که به صورت بالقوه در بیماری آلزایمر مشارکت دارند

به گزارش مهر، محققان نیویورک که موفق به تولید یک مدل سلول بنیادی از بیماری آلزایمر شده، اظهار داشتند که یک ژن به طور خاص نشان دهنده نقش مهمی است که تورم در مغز بیمار مبتلا به آلزایمر ایفا می کند.

یک گروه از دانشمندان موسسه سلول بنیادی نیویورک و دانشکده پزشکی" مونت سینای" ، سلولهای بنیادی و مواد تشکیل دهنده سلول های عصبی تولید کرده اند که نشان دهنده نمونه های اولیه سلول های عصبی است که در مغز بیماران مبتلا به مراحل اولیه آلزایمر با جهش در ژن Presenilin ۱ مشاهده می شود.

این مواد تشکیل دهنده سلول های عصبی (NPC) نسبت Abeta۴۲/Abeta۴۰ را ارتقا داده و تعیین کننده شکل آمیلوئیدی است که در مغز بیماران آلزایمری یافت می شود.

این نسبت های ارتقا یافته نشان می دهد که NPCهای رشد کرده در ظرف آزمایشگاهی، به طور دقیق منعکس کننده همان سلول ها در مغز بیماران آلزایمری است.

سم گاندی یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: پیشینه بیان ژنی سلول های بنیادی آلزایمر به التهاب اشاره می کند که به طور خاص هیجان انگیز است، چرا که ما معمولا التهاب را به این ژن خاص آلزایمر نسبت نمی دهیم.

پس از توصیف ویژگی های NPC ها از طریق تهیه پیشینه بیان ژنی و دیگر روش ها، محققان موفق به شناسایی ۱۴ ژنی شدند که در ژن Presenilin ۱ مواد متشکل عصبی سلول ها متفاوت عمل می کنند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات