یک شال و این همه فایده!

به گزارش افکارنیوز ، شال گردن یکی از مهمترین پوشاکی است که سلامت شما را در فصل زمستان تضمین می کند. شاید فکر کنید که این یک توصیه قدیمی و مربوط به عهد مادربزرگ هاست. اما دلایل پزشکی زیادی وجود دارد که نشان می دهند داشتن یک شال گردن در فصل زمستان از واجبات است.

طب کلاسیک چه می گوید؟


شال گردن علاوه بر اینکه شما را از هوای سرد مصون نگه می دارد، تیپ شما را هم آراسته تر نشان می دهد؛ البته به شرط اینکه رنگ و مدل آن را درست و با دقت انتخاب کنید. شال گردن ها قیمت بالایی ندارند و به راحتی با لباس های مختلف هماهنگ می شوند. تنوع رنگی خوبی دارند و در بافت ها و طرح های مختلف پشت ویترین مغازه ها یا حتی در بساط دست فروش ها به شما چشمک می زنند تا به سراغ شان بروید و تیپ زمستانی تان را تغییر دهید.

بهتر است آقایان به دنبال شال گردن های ساده یا راه راه باشند که فقط شامل یک رنگ است و طرح های ساده ای دارد. برای خانم ها تنوع رنگی زیادی وجود دارد که می توانند شال ها را با لباس های مختلف هماهنگ کنند. توصیه می شود افرادی که گردن بلندی دارند به دنبال شال های پهن تر باشند و افراد چاق و کوتاه قد که گردن کوتاهی دارند، شال گردن های ظریف تری را انتخاب کنند.

شالی برای محافظت از گردن و شانه


گردن یکی از آسیب پذیرترین نقاط بدن شناخته شده است. بستن ماهیچه های گردن و پشت می تواند بدن را از آسیب های ناشی از باد و سوز و سرمای زمستان مصون نگه دارد. وقتی شانه ها به طور مداوم در معرض هوای سرد قرار داشته باشند دردهایی در این بخش از بدن به وجود می آید و البته گردن درد و سردرد هم در کمین هستند. باد سرد می تواند سبب بروز سرماخوردگی شود. فشار باد در ناحیه گردن، مقاومت ما را نسبت به بیماری ها کاهش می دهد و در معرض دردهای عضلانی قرار می گیریم؛ حتی بدن ما هم آمادگی ابتلا به انواع ویروس های آنفلوآنزا را پیدا می کند. بنابراین بهتر است این بخش از بدن به خوبی پوشیده و از سرما حفظ شود.

در مجموع به این نکته دقت کنید که شال گردن یا سایر پوشاکی که این بخش از بدن را می پوشانند، بدن را گرم نگه داشته و از بروز بعضی بیماری ها پیشگیری می کنند. وقتی قسمت های بالایی بدن تان گرم باشد، احساس امنیت و آرامش بیشتری پیدا می کنید و راحت تر می توانید در هوای سرد قدم بردارید و از پیاده روی تان لذت ببرید.

شال گردن برای پیشگیری از سکته قلبی


وقتی در هوای سرد قبل از اینکه از خانه بیرون بروید شال گردن را دور صورت و گردن تان می پیچید خودتان را در برابر لرزش در هوای سرد مصون نگه می دارید. به گفته محققان حمله های قلبی در فصل زمستان بیشتر اتفاق می افتد و یک دلیل این موضوع می تواند به دلیل تنفس هوای سرد باشد. نتایج بررسی های اخیر پژوهشگران نشان می دهد افرادی که در هوای سرد و دمای زیر صفر درجه فعالیت شدید انجام می دهند جریان خون در رگ هایشان دچار مشکل شده و ممکن است در معرض حمله قلبی قرار بگیرند. محققان بر این باورند که رگ های خونی در پاسخ به هوای سرد منقبض می شود. در نتیجه حجم اکسیژن کاهش پیدا می کند.

در افراد سالم بدن می تواند این کمبود را به سرعت جبران کند اما افرادی که دچار بیماری قلبی هستند این انقباض ها می تواند برایشان خطرناک باشد و سبب ایجاد درد قفسه سینه یا در بدترین شرایط سبب حمله قلبی شود. اما فرقی نمی کند که به بیماری قلبی مبتلا هستند یا نه، در هر صورت قبل از اینکه در هوای سرد از خانه بیرون بروید بهتر است دهان و بینی تان را با شال گردن گرمی بپوشانید تا هوای گرمی را تنفس کنید. ضمن اینکه توصیه می شود هر نوع فعالیت بدنی شدید را که ضربان قلب شما را بالا می برد به روزهایی موکول کنید که هوا کمی گرم تر باشد.

شال گردن و انتقال بیماری ها


شال گردن هم مانند حوله وسیله ای شخصی است که اگر توجه نکنید، می تواند عاملی برای انتقال ویروس ها و بیماری ها باشد. در روزهای سرد و آلوده احتمال بروز سرماخوردگی و ابتلا به ویروس آنفلوآنزا افزایش می یابد. در چنین شرایطی توصیه می شود افراد بیمار برای حفاظت از دستگاه تنفسی و پیشگیری از وخیم شدن بیماری از شال استفاده کنند. به همین دلیل این شال ها هم می توانند ناقل ویروس ها باشند و اگر چند نفر از یک شال استفاده کنند، احتمال انتقال بیماری به دیگران هم وجود دارد. به همین دلیل توصیه می شود که شال گردن را به عنوان یک پوشاک شخصی در نظر بگیرید.

طب سنتی چه می گوید؟


یکی از نکاتی که طب سنتی به آن توجه دارد «تقویت» اعضای مختلف بدن است. بدین معنی که باید از قسمت های مختلف بدن مان به خوبی مراقبت کنیم و اجازه ندهیم که بیماری ها به بدن نفوذ کنند. تقویت اعضای مختلف بدن به شیوه های مختلفی انجام می شود. استفاده از روغن، برخی از رنگ ها مانند حنا و بعضی از آب زن ها در زمره این تقویت کننده قرار می گیرند. از راه ماساژهای مختلف هم بدن تقویت می شود. در یک کلام باید گفت که روش های تقویت متفاوت هستند اما یکی از بهترین روش ها «بستن» است. بستن تکنیکی است که در طب سنتی اسامی مختلف دارد. به آن «ربط» هم می گویند. ربط یعنی بستن اندام ها. در گذشته وقتی می خواستند خون گیری انجام دهند گاهی اوقات بدن را ربط می کردند. به هر حال بستن به شیوه های مختلف انجام می شود که بهتر است با این روش ها بیشتر آشنا شوید.

شال پا


در مورد پاها باید گفت که در قدیم افراد پاهایشان را با شال هایی می بستند که به آنها «شال پا» گفته می شد. افرادی که مجبور به سفرهای طولانی بودند با بستن پاهایشان خستگی را دیرتر تجربه می کردند. ضمن اینکه از ابتلا به واریس دور می ماندند.

شال دست


در گذشته رایج بود که برخی از افراد دست هایشان را با شال هایی می بستند که به این شال ها «شال دست» می گفتند. این شال ها نواری از جنس پنبه یا پشم بودند که به دو طرف دست بسته می شدند. کسانی که می خواستند بار سنگین بلند کنند از این شال دست ها استفاده می کردند. این شال ها به آنها کمک می کرد رگ ها و تاندون های دست شان هنگام جابجایی بارهای سنگین از جای خود منحرف نشوند.

شال کمر


بیشتر افراد در قدیم «شال کمر» داشتند. این شال از کمر، کلیه، ستون فقرات و شکم محافظت می کرد. شال کمر باعث گرم نگه داشتن کمر می شد تا عضلات دچار گرفتگی نشوند. علاوه بر این فشاری که به کمر و شکم وارد می کرد عامل خوبی برای پیشگیری از چاقی بود. مزیت دیگر شال کمر در این بود که از کلیه ها هم محافظت می کرد.

دستار


گروهی از شال ها برای محافظت از ناحیه سر مورد استفاده قرار می گرفتند و مردم برای پوشاندن سرشان از کلاه و دستار استفاده می کردند. به این ترتیب ناحیه سینوس ها از آسیب های احتمالی مصون می ماند. خانم ها پارچه هایی به سرشان می بستند و روسری را روی آن به سر می کردند. این روش محافظت، مانع از بروز بیماری های مختلف می شود.

بستن برای چه افرادی مفید است؟


در حال حاضر تمام این روش ها برای محافظت از بدن همچنان توصیه می شود چون آدم ها و بیماری ها نسبت به گذشته فرقی نکرده اند. به دلیل اینکه امروزه مردم از این روش ها کمتر استفاده می کنند، شیوع بعضی بیماری ها بیشتر شده چون سنت ها فراموش شده اند. افرادی که به هر دلیل ضعفی در بدن شان دارند از جمله بچه های کوچک، افراد مسن و خانم های باردار جزو گروه هایی هستند که به تقویت بدن شان نیاز دارند و بهتر است از بستن کمک بگیرند. در مجموع باید گفت افرادی که به هر دلیلی ضعفی دارند، در معرض خطرند، قصد سفر دارند یا مجبورند زیاد کار کنند با این روش ها می توانند از بدن شان محافظت کنند.

از چه بیماری هایی پیشگیری می کند؟


سردردها، سینوزیت ها، دردهای دست، کمردردها، پادردها و انواع واریس های مختلف از جمله مشکلاتی هستند که به کمک بستن از بروز آنها پیشگیری می شود. البته این روزها می توان برای بستن از وسایل جدیدتری کمک گرفت. برای مثال می توان به جای شال پا، از باندهای کشی استفاده کرد یا به جای دستار، سراغ کلاه های بافتنی و چرمی رفت. به هر حال، می توانید جایگزین هایی برای این کار پیدا کنید.

شال گردن برای حفاظت از گلو


در قدیم شال گردن وجود نداشت و ادامه دستار دور گردن هم پیچیده می شد. خانم ها هم دنباله روسری را به عنوان مثال استفاده می کردند اما این روزها شال گردن ها جایگزین این شیوه قدیمی شده اند و همان کار دستارها را انجام می دهند اما عیب شان این است که گوش ها را نمی پوشانند و فقط از ناحیه گلو محافظت می کنند. در نتیجه می توانند از گلودرد پیشگیری کنند.

تندرستی/ شماره ۱۴۰/ دی ماه ۹۲/ صفحه ۲۰
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات