تا امروز درد های نقطه ای یا ماشه ای را تجربه کرده اید؛ دردهایی که روی عضله یا ماهیچه دست، پا، کمر یا پشت سراغ تان می آید و غالبا روی نقطه ای خاص از ماهیچه متمرکز می شود. برای تسکین این دردها، تکنیک هایی وجود دارد.


مجله سیب سبز:  تا امروز درد های نقطه ای یا ماشه ای را تجربه کرده اید؛ دردهایی که روی عضله یا ماهیچه دست، پا، کمر یا پشت سراغ تان می آید و غالبا روی نقطه ای خاص از ماهیچه متمرکز می شود. برای تسکین این دردها که به دردهای نقاط ماشه ای بدن مشهور است، تکنیک هایی وجود دارد که از آن با عنوان تکنیک های تریگرپوینت تراپی یاد می شود. شیوه ای که زیر مجموعه شیوه های طبیعی درمان نظیر طب سوزنی و فشار درمانی قرار می گیرد و درد بیمار را بدون نیاز به مصرف دارو یا شیوه های تهاجمی درمان برطرف می کند. تکنیک تریگرپوینت تراپی قریب به ۲ دهه است که برای تسکین دردهای نقاط ماشه ای توسط متخصصان این شیوه و کارشناسان شیوه های طبیعی درمان به بیماران توصیه می شود. دکتر وحید قاسمی، عضوانجمن علمی طب سوزنی ایران  در این باره توضیحاتی را به شما ارائه می کند.

درمان غربی با شیوه شرقی

از تریگر پوینت تراپی بیشتر بدانید

تریگرپوینت تراپی یکی از شیوه های درمانی طبیعی است که اگر چه مبانی و مکانیسم اثر آن شایدغربی باشد اما می توان گفت از جهتی زیر مجموعه طب سوزنی چین قرار می گیرد. این شیوه از جمله بهترین روش های طبیعی برای کنترل درد و بهبود روند درمان در بیماران مبتلا به دردهای عضلانی-اسکلتی و حتی گاهی بیماری ها و اختلالات احشایی است. این شیوه که امروزه در سراسر جهان  توسط متخصصان بی هوشی، متخصصان درد، متخصصان طب سوزنی، متخصصان طب فیزیکی و طب ورزشی به بیماران و متقاضیان ارائه می شود از جمله شیوه هایی است که به اعتقاد کارشناسان بهترین شیوه ارائه آن توسط متخصصان طب سوزنی انجام می شود که به دلیل آشنایی با نقاط طب سوزنی و مهارت کار با سوزن است. در این شیوه متخصص تریگرپوینت تراپی با معاینه و بررسی دقیق عضلات منطقه دردناک، ناحیه اصلی ارجاع کننده درد را که به اصطلاح نقطه ماشه ای دردناک نامیده می شود، از روی نقشه های مخصوص شناسایی می کنند و با سوزن زدن به دردناک ترین نقطه به کاهش و تعدیل درد بیمار کمک می کنند.



نباید فراموش کنید

نقاط ماشه ای درد

از دیدگاه درمانگران تریگرپوینت تراپی  برای بسیاری بیماری هایی که با درد همراه است یک یا چند نقطه ماشه ای وجود دارد که شناسایی دقیق این نقاط و اجرای تکنیک ها روی آنها می تواند به کاهش درد بیمار کمک کند. نقشه ای برای شناسایی نقاط ماشه ای در بدن وجود دارد که شباهت هایی با نقشه نقاط طب سوزنی در بدن دارد با این تفاوت که دریچه نگاه در تریگرپوینت تراپی کمی متفاوت است و این زاویه نگاه علمی باعث شده است دقت و قدرت درمانی بالایی در این تکنیک ایجاد شود. بنابراین برای تسکین بسیاری از دردها مانند آرتروز، انواع دیسک، سیاتیک، میگرن، دردهای ناحیه شانه، کمر و گردن و دردهای دست و پا می توان از این شیوه استفاده کرد.

درمان در کوتاه ترین زمان

خیلی سریع درمان شوید

یکی از نکاتی که درمان با تریگرپوینت تراپی را جذاب کرده و افراد زیادی را مجذوب آن می کند، اثربخشی و تسکین درد در جلسات محدود است. به این ترتیب که بیمار در جلسات محدود بین یک تا ۴ جلسه درمانی نتیجه لازم را به دست می آورد. در حقیقت ۲ جلسه اول برای تسکین و بهبود بیماری و ۲ جلسه بعدی برای پشتیبانی نتیجه درمانی و تثبیت شرایط حال بیمار توصیه می شود. توجه به این نکته نیز ضروری است که بهتر است بیمار بعد از جلسات تریگرپوینت تراپی برای تقویت عضله اش با متخصص طب ورزشی مشورت و برای تقویت عضلات اقدام کند چرا که وقتی بیمار به ما مراجعه می کند ما با اجرای تکنیک ها یک عضله سالم اما ضعیف را به او تحویل می دهیم، یعنی ما گره نقطه ماشه ای دردناک را برطرف می کنیم و درد بیمار را تسکین می دهیم اما این خود اوست که باید با مشاوره یک متخصص طب ورزشی برای تقویت عضله خود اقدام کند اما متاسفانه بیشتر بیماران بعد از تسکین دردهای شان فراموش می کنند که برای تقویت عضلات شان به متخصص طب ورزشی مراجعه کنند. در این گروه بعضی افراد خوش اقبال ترند و با وجود  عدم پیگیری برنامه تقویت عضلات، درمانی دائمی و یک بهبودی همیشگی را تجربه می کنند، اما برای همه این اتفاق نمی افتد.

خداحافظی با درد مزمن

درمان اسپاسم هایی که کلافه تان می کند

عضلات بخش زیادی از بدن را در برمی گیرند و معمولا بعد از آسیب دیدگی و جراحت بهبود می یابند اما موقعیت هایی وجود دارد که این عضلات به دلیل تکرار تحریک های بیرونی دچار درد و اسپاسم هایی می شوند که موجب بروز دردهای مزمن در بدن می شود. در این شرایط است که فرد نقاطی دردناک را در یک یا چند عضله اش احساس می کند؛ دردی که به روش های رایج درمانی پاسخ نمی دهد و با مرور زمان فرد را کلافه می کند. در این شرایط متخصص تریگرپوینت تراپی می تواند با شناسایی نقاط درد و کانون تحریک پذیر در بافت عضله و اجرای تکنیک هایش در یک تا ۲ جلسه بیمارش را از این درد مزمن و کلافه کننده راحت کند. در این مرحله متخصص با ماساژ نقطه ماشه ای یا زدن سوزن و حتی در مواردی اجرای هر دو شیوه برای کاهش درد بیمار اقدام می کند.

پیشگیری از بازگشت درد

خود درمانی کنید

ممکن است این سؤال برای تان مطرح شود که با شناسایی نقاط ماشه ای توسط متخصص تریگرپوینت تراپی آیا می شود خود فرد با ماساژ نقطه ماشه ای برای تسکین درد خود اقدام کند؟ جواب این است اگر نقطه یا نقاط ماشه ای توسط متخصص حاذق شناسایی شود و روند درمان برای بیمار اجرا شود، بیمار می تواند با یادگیری شیوه ماساژ نقطه ماشه ای برای تسکین درد و پیشگیری از بازگشت آن این نقطه را در منزل یا محیط کار نیز ماساژ دهد. با این آموزش بیمار می تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد درد و اسپاسم های مزمن را از خود دور کند. در این شرایط می توان تریگرپوینت تراپی را زیرمجموعه ای از فشار درمانی نیز دانست که فرد با کمک آن می تواند بر دردها و اسپاسم هایی که سراغش می آید، غلبه کند.

نکاتی که باید جدی بگیرید

تکنیک های تریگرپوینت تراپی اگرچه در تسکین بسیاری از دردها کاربرد دارند اما استفاده از این شیوه ها بدون مشاوره متخصص به همه افراد توصیه نمی شود:

غالبا استفاده از تکنیک های تریگرپوینت تراپی برای افراد بالای ۷۰ سال توصیه نمی شود. البته باید توجه داشت که منظور افراد بالای ۷۰ سال افراد ناتوان است، چراکه تکنیک های تریگرپوینت تراپی جزو تکنیک های سنگینی است که نیاز به توانایی جسمی مناسبی دارد.

اجرای تکنیک های تریگرپوینت تراپی معمولا با درد خفیفی همراه است. این شیوه اگرچه دردناک است اما در کمتر از ۳ جلسه می تواند درد شما را برطرف کند. گاهی افرادی مشاهده می شوند که با اجرای یک تکنیک بعد از ۱۰ دقیقه درد را فراموش می کنند؛ افرادی که در طول سالیان دراز روش های مختلفی را برای تسکین و درمان دردهای شان تجربه کرده اند و ناموفق بوده اند.

چرا عضلات ماشه ای درد می گیرند؟

دردهای ماشه ای به دلایل مختلف سراغ افراد می آید. گاهی کشیدگی عضلانی و ماهیچه ای و گاهی حرکات تکراری غیر اصولی در طول روز موجب بروز این دردها می شود. با این وجود عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند به بروز نقاط دردناک یا نوارهای دردناک در بافت عضلانی و ماهیچه ای منجر شود. فعالیت بیش از اندازه، اختلال در عملکرد عضلانی و اسکلتی بدن، پیچ خوردگی، آسیب دیسک، خستگی عمومی، کم کاری و بی تحرکی ناشی از شکستگی ها، استرس و اضطراب و سن و سال و جنس افراد از جمله مواردی است که می تواند در بروز نقاط ماشه ای دردناک موثر باشد. بروز این نقاط ماشه ای در بدن با دردهای موضعی در ماهیچه ها، سفتی ماهیچه ای، سفتی مفاصل و تشدید درد و اسپاسم در هوای سرد بیشتر می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات