۱۰ یافته جالب و مهم محققان علوم غذایی در سال ۲۰۱۳ چه بود؟

به گزارش افکارنیوز ، در پایان هر سال میلادی دانشمندان نتایج تحقیقات و دستاوردهای تازه شان را به گوش دنیا می رسانند به این امید که شاید سبک زندگی مردم تغییر پیدا کند و بهتر شود. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارند اطلاعات علمی شما دست اول باشد و از نتایج این تحقیقات به نفع سلامت شما استفاده کنند این اطلاعات اختصاصی شما هستند!

۱. امگا۳ همیشه هم خوب نیست


گاهی وقت ها آنقدر درباره نکات مثبت خبرسازی می شود که یادمان می رود نگاهی هم به ویژگی های منفی بیندازیم. نتیجه این شک کردن درباره امگا۳ نشان داد مصرف بیش از اندازه این ماده باعث تغییر عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و سیستم دفاعی نمی تواند ویروس ها و باکتری ها را دفع کند! دانشمندان گفته اند مصرف همزمان غذاهای دریایی، مکمل های غذایی امگا۳ و استفاده از مواد غذایی غنی از این ماده، مثل تخم مرغ یا آب پرتقال می تواند خطر افت کارکرد سیستم ایمنی را به دنبال داشته باشد.

نکته تکمیلی: حتی بهترین مواد غذایی هم اگر بی رویه مصرف شوند نتایج معکوس می دهند.

۲. شکلات بخورید و لاغر شوید!


یکی دیگر از تحقیقات جالب سال گذشته ارتباط مصرف شکلات با کمر باریک شدن بود! تحقیقات دانشمندان اسپانیایی در مجله تغذیه نشان داد افرادی که مقدار بیشتری شکلات مصرف می کنند دور کمر باریک تر، اندامی لاغرتر و سوخت و ساز بدن بیشتری دارند.

نکته تکمیلی: در بین شکلات ها شاید بیشتر نتایج تحقیقی به شکلات تلخ برگردد. بعضی از متخصصان تغذیه می گویند حضور شکلات تلخ در رژیم غذایی افراد واجب است! این شکلات اثرات فوق العاده ای روی چربی سوزی می گذارد!

۳. یک دلیل دیگر برای اینکه قند خون تان را چک کنید


در سالی که گذشت محققان اسپانیایی نشان دادند افرادی که قند خون شان نسبت به بقیه بالاتر است میزان تخریب سلولی شان هم بالاتر می رود و به دست خودشان سلول های بدن شان را به داوطلبانی برای بروز سرطان تبدیل می کنند. تحقیقی در انگلستان ثابت کرد ریسک ابتلا به مشکلات روانی یا سفاهت در افرادی که قند خون شان بالاتر است بیشتر می شود. این تحقیق در یک دوره پنج ساله انجام شد و نشان داد که حتی بدون داشتن دیابت نوع دو و تنها با بالا بودن قندخون احتمال ابتلا به این مشکل بیشتر می شود.

نکته تکمیلی: حواس تان به قند خون تان باشد و آن را به صورت منظم چک کنید. در عین حال هم سعی کنید رژیم غذایی تان را بیشتر از سبزیجات پر کنید و کمتر سراغ ماکارونی، پاستا و برنج سفید بروید این گزینه ها می توانند باعث بالا رفتن قندتان شوند.

۴. کم بخوابید چاق می شوید


اگر از آن دسته افرادی هستید که شب ها به زور خواب شان می برد و نهایتاً چهار پنج ساعت می خوابند بهتر است در سبک زندگی تان تجدیدنظر کنید. اخیراً مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس اعلام کرده افرادی که کمتر می خوابند بیشتر می خورند! عکس این مسئله هم ثابت شده است.
افرادی که به مقدار کافی می خوابند اشتهای کمتری دارند، کمتر از کربوهیدرات ها استفاده می کنند و در نتیجه لاغرتر هم می شوند!
طبق تحقیقات دیگر که در دانشگاه تگزاس به عمل آمد، محققان دریافتند چهار ساعت و نیم خواب به جای هشت ساعت و نیم اشتها و احساس گرسنگی را بیشتر می کند. به خصوص در ساعات اولیه ظهر! پس تعجب نکنید اگر وعده ناهارتان حجیم تر از همیشه است.

نکته تکمیلی: نه تنها سایز دور کمرتان به مقدار خواب شما وابسته است بلکه قدرت تولید مثل و همچنین عملکرد سیستم دفاعی بدن تان هم به دریافت خواب کافی مربوط می شود! پس خواب هشت ساعته تان را فدای چیزی نکنید.

۵. یک دلیل دیگر برای اینکه فست فود نخورید


مرکز پزشکی دانشگاه می سی سی پی خبری را منتشر کرد که واقعیت های ترسناکی را برملا می کرد. محققان ناگت مرغ دو برند آمریکایی را مورد بررسی قرار داده بودند و متوجه شدند اغلب مواد تشکیل دهنده آنها شامل استخوان و بافت های رباطی چربی است.

نکته تکمیلی: با اینکه چنین خبری در مورد ناگت های ایرانی منتشر نشده است اما باز هم دلیل نمی شود رژیم غذایی تان را فست فودی انتخاب کنید! مهم نیست چقدر سرتان شلوغ است. به بدن تان رحم کنید و حتی الامکان از غذاهای سالم و سریع کمک بگیرید. دیگر بیست دقیقه که این حرف ها را ندارد!

۶. از گوشت به سمت گیاه!


نترسید قرار نیست گیاهخوار شوید فقط قرار است به میزان مصرف گوشت قرمز توجه بیشتری کنید. چون دانشگاه هاروارد گفته افرادی که میزان استفاده آنها از گوشت قرمز بیشتر از سایرین است ریسک بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع دوم دارند! همین نتایج را محققان فرانسوی هم بعد از یک تحقیق ۱۴ ساله ثابت کردند.

نکته تکمیلی: سعی کنید تعادل را در رژیم غذایی تان رعایت کنید و استفاده از گوشت سفید و سبزیجات را هم در برنامه تان بگنجانید. گزینه دیگری که پیش رو دارید استفاده از پروتئین های گیاهی است.

۷. رژیم غذایی روی اخلاق شما تاثیر مستقیم می گذارد


سال ۲۰۱۳ سه تحقیق متفاوت در دانشگاه های معتبر جهان انجام شد که هر سه یک نتیجه مشترک داشتند.
تحقیق اول در ژانویه گذشته در مجله سلامت روان منتشر شد و می گفت در بین بزرگسالان افرادی که میوه ها و سبزیجات بیشتری مصرف می کردند خلق و خوی شان آرام تر بود و احساس خوشحالی و انرژی بیشتری می کردند.
تحقیق دوم نشان داد که اگر حال روحی تان خوب نیست نباید سراغ رژیم غذایی غلط بروید چون در این صورت وضعیت روحی تان بدتر می شود. اما آخرین تحقیق نتایج آزمایش هایی بیست ساله بود و ثابت کرد افرادی که طی این دوره، یعنی بیست سال، رژیم غذایی سرشار از دانه های سبز، پروتئین گیاهی، میوه ها و سبزی ها را رعایت کرده بودند میزان ابتلای شان به افسردگی بسیار پایین بوئده است. درست برخلاف افرادی که از مواد غذایی فرآوری شده، سوسیس، نوشیدنی های پر شکر مثل نوشابه و دسرها استفاده می کردند. دانشگاه فنلاند اعلام کرد ریسک مبتلا شدن این گروه به افسردگی بالاست.

نکته تکمیلی: جمله قدیمی «شما همان چیزی هستید که می خورید» را سرلوحه برنامه غذایی جدیدتان کنید چون این جمله رسماً درست است.
هر چیزی که می خورید نه تنها روی وضعیت روحی تان بلکه روی وضعیت جسمی تان هم تاثیر مستقیم دارد. در نهایت یادتان باشد کیفیت حرف اول را می زند. هر چقدر کیفیت مواد غذایی بالاتر باشد حال تان هم بهتر خواهد شد.

۸. نمک گیر یا زمین گیر؟ !


احتمالاً درباره بد بودن مصرف زیاد نمک زیاد شنیده اید. اما خوب است از نتایج آخرین دستاوردهای علمی هم باخبر شوید. دانشمندان اعلام کرده اند دریافت میزان بیشتری از سدیم باعث می شود ریسک ابتلا به بیماری های خود ایمنی و دیابت نوع اول بیشتر شود.

نکته تکمیلی: ۷۰ درصد نمک دریافتی بدن ما از خوراکی های بسته بندی شده یا فرآوری شده به دست می آید. بنابراین سعی کنید هر چه سریع تر مقدار نمک غذایی تان را کم کنید. یادتان باشد به جای خرید یک قوطی کنسرو لوبیای پر نمک خودتان می توانید لوبیای خانگی و سالم تهیه کنید پس خودتان را دست کم نگیرید!

۹. نوشابه های رژیمی سالم نیستند!


می رسیم به یکی از عجیب ترین و جالب ترین تحقیقات انجام شده در ۲۰۱۳، طی تحقیقاتی که دانشگاه ییل انجام داد مشخص شد استفاده از شکر طبیعی بهتر از شیرین کننده های بدون قند است! طی این تحقیق دو گزینه پیش روی موش های گرسنه آزمایشگاهی قرار گرفت: اولی شکر واقعی بود و دومی محصولاتی که با شیرین کننده های مصنوعی درست شده بودند.
انتخاب موش ها گزینه اول بود. دانشمندان نتیجه گرفتند که با شیرین کننده های مصنوعی نمی شود مغز را گول زد! به خصوص که استفاده از این شیرین کننده ها ممکن است میل استفاده از شکر را بیشتر و بیشتر کند! نتایج منتشر شده تحقیق دیگری در دانشکده پزشکی میشیگان نتیجه ای مشابه را نشان داد. محققان به داوطلبانی که چاق بودند دو گزینه ارائه کردند. آب و نوشیدنی هایی که با شکر مصنوعی شیرین شده بودند. جالب است بدانید بعد از مصرف شکر، انسولین افرادی که گروه دوم را مصرف کرده بودند نسبت به آنهایی که آب نوشیده بودند ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده بود.

نکته تکمیلی: اگر آن قدر همت داشته اید که قید نوشابه را بزنید و به جایش از نوشابه های رژیمی استفاده کنید حالا وقتش رسیده که آب را جایگزین نوشیدنی های رژیمی کنید. بعد از یک مدت کوتاه نتایج مثبتی را تجربه خواهید کرد.

۱۰. وقت ترک کردن رسیده!


دانشمندان متوجه شدند با حذف مصرف نوشیدنی های شیرین ریسک ابتلای آمریکایی ها به بیماری های قلبی حداقل ۴۰ درصد کاهش یافته است! تحقیق دیگر در موسسه ملی سرطان هم نشان داد زنانی که دیرتر از بقیه یائسه می شوند و مقدار شکر مصرفی شان هم بیشتر از بقیه است ریسک ابتلای شان به سرطان رحم نسبت به بقیه ۷۸ درصد بیشتر است!

نکته تکمیلی: در بین ۱۰ خوراکی پر مصرف که شکرشان طبیعی نیست، نوشابه ها جایگاه اول را دارند.

تندرستی/ شماره ۱۴۰/ دی ماه ۹۲/ تارا ذکائی/ صفحه ۲۴
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات