محققان انگلیسی در تحقیقات جدید خود دریافته اند که چگونه برخی سلول های باکتریایی از حمله آنتی بیوتیکی نجات پیدا می کنند.

به گزارش افکارنیوز ، سلول های Persister انواع خفته ای از سلول های معمولی هستند که بصورت تصادفی در جمعیت های میکروبی شکل گرفته و از مقاومت بالایی نسبت به آنتی بیوتیک برخوردار هستند.

محققان مرکز باکتری شناسی مولکولی و عفونت در کالج سلطنتی لندن در تحقیقات جدید خود دریافته اند، سلول های باکتریایی با ورود به مرحله توقف تکثیر، به سلول های Persister تبدیل شده و در برابر آنتی بیوتیک مقاوم می شوند.

این فاز، یک تحمل موقتی در برابر آنتی بیوتیک است که می تواند به توسعه مقاومت حداکثری باکتری منجر شود.

برای نخستین بار محققان موفق به مجسم سازی سلول های Persister در بافت های آلوده شده و سیگنال هایی را شناسایی کردند که منجر به کشف نحوه فرار آنها از حملات آنتی بیوتیکی شد.

در مرحله بعد محققان روشی را برای رهگیری سلول ها با استفاده از پروتئین فلورسنت که توسط باکتری تولید شده است، توسعه دادند.

در مطالعه اخیر نشان داده شد که سالمونلا – عامل ایجاد گاستروآنتریت و تب حصبه – پس از فراگرفته شدن توسط سلول های ایمنی موسوم به ماکروفاژها، تعداد زیادی از سلول های غیر تکثیری را شکل می دهد؛ در این حالت سالمونلا از حمله آنتی بیوتیک نجات پیدا می کند.

«سوفی هلین» نویسنده ارشد این مطالعه تأکید می کند: ما مسیرهای مولکولی و مکانیسم هایی را که منجر به شکل گیری مقاومت به آنتی بیوتیک در زمان عفونت می شوند، شناسایی کرده ایم و باید بدنبال توسعه داروهای جدیدی باشیم که آنها را در برابر آنتی بیوتیک آسیب پذیر کند.

نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات