عکس>  رقابت- همشهری آنلاین: حسن غفاری دبیر بخش عکس ششمین جشنواره تجسمی فجر گفت: دراین دوره از جشنواره تجسمی فجر۶۱ عکس از ۱۵ عکاس خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس داوری؛ هیچ عکسی از عکاسان خارجی به مرحله نمایشگاهی راه پیدا نکرد.

حسن غفاری دبیر بخش عکس ششمین جشنواره تجسمی فجر در گفت وگو با هنرآنلاین گفت: در ششمین دوره جشنواره تجسمی فجر در بخش عکس ۸۸۹۴ عکس از ۱۸۰۵ عکاس به دبیرخانه جشنواره رسید که در این میان ۶۰ عکس از ۱۵ عکاس خارجی نیز به چشم می خورد که پس داوری ها در نهایت ۶۴ عکس از ۶۱ عکاس به مرحله نمایشگاهی جشنواره راه یافت که از میان شرکت کنندگان ۳ عکاس هر یک با ۲ عکس در این رویداد حضور دارند.

او درباره سهم عکاسان خارجی در این رویداد بین المللی گفت: پس از بررسی و داوری داوران؛ هیچ یک از عکس هایی که از سوی عکاسان خارجی در این رویداد شرکت کرده بودند به مرحله نمایشگاه راه پیدا نکردند. اما درمیان عکس های راه یافته به جشنواره، عکس هایی از عکاسان ایرانی است که از فضایی خارج از ایران گرفته شده اند.

دبیربخش عکس جشنواره تجسمی فجر درباره زمان پیوستن دو داور خارجی به جمع داوران این جشنواره گفت: در حال حاضر با تمام رایزنی های انجام شده هنوز اسامی ۲ داور خارجی این رویداد قطعی نشده است که امیدواریم تا روزهای آتی اسامی این داوران نیز مشخص شود.

غفاری درباره تعداد برگزیدگان این دوره از جشنواره و رقم جوایز برگزیدگان گفت: در این دوره در دو بخش تنها ۳ برگزیده اول دوم و سوم خواهیم داشت که به برگزیدگان به ترتیب؛ ۶،۵ و ۴ میلیون تومان پرداخت خواهد شد. که برگزیدگان این رویداد با پیوستن داوران خارجی به این جشنواره انتخاب خواهند شد.

او درباره عکس هایی که دراین دوره به جشنواره ارسال شده اند، گفت: در این دوره همچون دوره های پیش موضوع بخش عکس امید و شادی های زندگی بود، که عکس های ارسالی باید مستند اجتماعی باشند و در۲ سال گذشته خلق شده باشند، در این دوره با این که تعداد عکس ها افزایش پیدا کرده بود، اما رنگ و بوی شادی در آن ها کمتر به چشم می خورد.

دبیر بخش عکس جشنواره تجسمی فجر ادامه داد: متاسفانه در طول سال جشنواره متعددی نه تنها در بخش عکس بلکه در سایر رشته ها پیرامون موضوعات اندوهناک برگزار می شود که همین موضوع موجب آسیب جدی به جامعه عکاسی شده است و کمتر پیش می آید که عکاسی برای دغدغه های شخصی خودش از موضوع شاد عکاسی کند.

به گفته غفاری، عکس هایی که در این دوره به جشنواره تجسمی فجر راه پیدا کرده اند؛ در مقایسه با دوره پیش از نظر کیفی و کمیمت رشد خوبی داشته اند.

غفاری ادامه داد: متاسفانه عکاسان در ایران با مشکلات متعددی برای عکاسی روبرو می شوند و همین موضوع موجب می شود که در بسیاری از فضاهای عمومی نتوانند عکاسی کنند و همین موضوع آسیب جدی به بدنه عکاسی اجتماعی در ایران می زند.

لازم به یادآوری است، در این دوره از جشنواره؛ سیف الله صمدیان ، محسن راستانی و عباس کوثری به همراه حسن غفاری داوری عکس های راه یافته به جشنواره را برعهده داشتند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات