زوج های غذایی تان را با سالم ترها جایگزین کنید.

به گزارش افکارنیوز ، خوردن غذاهای سالم حتماً برای سلامت بدن لازم است اما اگر به دنبال تاثیر کامل آنها هستید بهتر است بدانید کدام مواد غذایی را می توان با هم مصرف کرد.

باید بدانید بعضی مواد غذایی در ترکیب با هم باعث افزایش وزن، سستی و بی حالی می شوند و گاهی به دلیل برهمه زدن تعادل ویتامین ها و مواد مغذی در بدن می توانند باعث بیماری و مشکلات گوارشی شوند. در اینجا ما به شما می گوییم با جایگزین کردن برخی از این زوج های مواد غذایی به راحتی می توانید سلامت و تناسب اندام خود را به بهترین شکل حفظ کرده و از مزه غذاها نیز لذت ببرید. بهتر است با نمونه هایی از این تداخلات مواد غذایی آشنا شوید تا با اجتناب از خوردن آنها تغذیه سالم تر و لذت بخش تری داشته باشید.

یک صبحانه مفید یعنی…
به جای نان سفید با مربا، نان سبوس دار با کره بادام زمینی بخورید


یادتان باشد نان سفید با مربا صبحانه مفیدی نیست چرا که به گفته آلیسون استوول، مشاور تغذیه ترکیب نان سفید با مربا به علت داشتن قند بالا شما را موقتاً سیر و حتی به ظاهر پرانرژی کرده اما انرژی لازم را برای مدت طولانی به بدن نمی رساند. اگر صبحانه تان فاقد پروتئین و چربی مفید باشد احتمال اینکه مابقی روز دچار پرخوری شوید زیاد است. بهتر است برای اضافه کردن کمی فیبر به صبحانه خود نان سبوس دار را جایگزین نان سفید و برای تامین پروتئین و چربی لازم کره بادام زمینی را جایگزین مربا کنید.

این نوع پیتزا شما را چاق می کند
اگر می خواهید چاق نشوید، پپرونی نخورید


اضافه کردن تکه های پپرونی که حاوی چربی اشباع و میزان زیادی نمک است، باعث بیشتر شدن کالری پیتزا و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می شود. دکتر استوول معتقد است که وجود چنین مواد غذایی در رژیم شما باعث می شود گوشت و چربی های مفید کمتری مصرف کنید پس بهتر است به جای پیتزا پپرونی پیتزای سبزیجات سفارش داده و همراه غذا یک بشقاب سالاد تازه بخورید تا اشتهای شما را به خوردن یک پیتزای کامل کمتر کند.

همبرگر سالم بخورید
همبرگز با سیب زمینی سرخ کرده دشمن جوانی و سلامت است


این غذای خوشمزه که امروزه طرفداران زیادی دارد و به نظر غذای ساده و مناسبی می آید برای سلامت بی ضرر نیست. به گفته دکتر مالوری همبرگرها حاوی میزان زیاد مواد نگهدارنده و چربی حرارت دیده هستند که هنگام پخت باعث تشکیل ماده ای خاکستری رنگ شده و ترکیب آن با کربوهیدراتی که در سیب زمینی سرخ کرده وجود دارد موادی به نام سیتوکین ها را تشکیل می دهد که باعث تحریک سلول ها و مرگ آنها می شود. نتیجه این فرآیند ابتلا به سندرم متابولیک طولانی مدت و تسریع روند پیری است، پس بهتر است همبرگرهای گیاهی با کمی خیارشور را جایگزین همبرگرهای معمولی با سیب زمینی سرخ کرده کنید.

وقتی کمی نمک بهتر است
سس مکزیکی با چیپس ذرت یا چیپس نمکی؟


تا حالا فکر کردید چرا اسنک ها اینقدر هوس انگیز هستند؟ دکتر مایک برندبرین می گوید افراد معمولاً به سختی می توانند بر هوسی که به خوردن چیزهای شور دارند غلبه کنند اما با خوردن آنها کالری و نمک زیادی مصرف می کنند. اگرچه سس مکزیکی تند کالری کمی دارد اما چون میزان نمک آن کم است نمی تواند میل شما به غذای شور را ارضا کند، پس بهتر است این سس را با چیپس هایی بخورید که کمی نمک دارند و از غلات کامل درست شده اند که هم فیبر آنها از چیپس ذرت بیشتر است و هم نمکی که دارند میل شما را به شوری ارضا می کند. البته فراموش نکنید از همه بهتر جایگزین کردن سبزیجات تازه است که می تواند یک اسنک مفید با ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان لازم برای بدن باشد.

این هم یک صبحانه مناسب است
کورن فلکس را بهتر است به جای شیر با ماست بخورید


چه باور کنید و چه نکنید صبحانه یعنی این وعده لذیذ، گاهی می تواند مشکل زا باشد. به گفته دکتر استوول کورن فلکس و شیر هر دو دارای کربوهیدرات بسیار زیادی هستند و کربوهیدرات هایی از این نوع که سریع در بدن جذب می شوند قند خون را به سرعت بالا برده و در عوض سطح انرژی بدن را هم سریع پایین می آورند. غذاهایی به بدن فشار کمتری می آورند که هضم و جذب آنها در بدن مدت زمانی طول می کشد، پس بهتر است برای کمک به هضم آسان تر به صبحانه خود به جای مواد قندی زیاد کمی چربی مفید و پروتئین اضافه کنید و به جای شیر کورن فلکس تان را با کمی ماست کم چرب و مقدار زیادی خشکبار مثل بادام و فندق مخلوط کنید و بخورید.

این سس ها بهترین انتخاب نیستند
خوردن سالاد با سس کم چرب یا بدون چربی به نفع سلامت شما نیست


جالب است بدانید برخلاف تصورتان استفاده از سس کم چرب یا بدون چربی گزینه زیاد خوبی نیست. به گفته متخصصان تغذیه بعضی از ویتامین های موجود در سبزیجات مثل ویتامین A و K برای جذب در بدن نیاز به چربی دارند. استفاده از این سس ها مانع از جذب کامل مواد مغذی موجود در سالاد می شود. علاوه بر این معمولاً سس های بدون چربی یا کم چرب دارای مقادیر زیادی شکر هستند، پس می توانید به جای این سس ها از روغن زیتون مرغوب برای جذب بالاتر ویتامین ها و از سرکه برای مزه دادن به سالاد خود استفاده کنید.

حتی اگر طرفدار شدید شیرینی هستید…
کاپ کیک با یک لیوان آب پرتقال


این زوج غذایی خوشمزه که خیلی ها دوست دارند صبح ها به عنوان صبحانه بخورند دارای کالری زیاد و مواد مغذی کم است. به گفته متخصصان تغذیه مواد مغذی که دارای مقدار زیادی کربوهیدرات و فاقد پروتئین و فیبر هستند می توانند باعث بالا رفتن ناگهانی قند خون شده و بعد از افت قند شما را دچار احساس خستگی مفرط کنند، پس توصیه می شود یک تکه کیک درست شده از آرد کامل که نسبت به کربوهیدرات فیبر بیشتری دارد با یک فنجان شیر کم چرب که حاوی پروتئین است و یک عدد میوه تازه را جایگزین یک کاپ کیک با یک لیوان آب پرتقال کنید تا به سادگی هم یک میان وعده خوشمزه بخورید و هم ویتامین ها و فیبر لازم را به بدن خود برسانید.

سیب سبز/ شماره ۱۰۴/ نیمه اول دی ماه ۹۲/ منبع: Prevention/ مترجم: سلما یزدی/ صفحه ۹۴
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات