رئیس سازمان غذا و دارو از رونمایی اولین داروی مونوکلونال آنتی بادی ضد سرطان در کشور طی هفته آینده خبر داد و گفت: این دارو هفته آینده وارد بازار می شود.

رسول دیناروند با اعلام این خبر افزود: اولین داروی مونوکلونال آنتی بادی ضد سرطان در کشور در یک شرکت معتبر دانش بنیان داروسازی تولید شده و هفته آینده رونمایی و وارد بازار می شود.
وی اضافه کرد: داروهای مونوکلونال آنتی بادی داروهایی با تکنولوژی بالا و بسیار گرانقیمت هستند. هم اکنون برخی از این داروها با قیمت بالا وارد کشور می شود و تولید آنها در کشور می تواند در درمان بهتر بیماران سرطانی با قیمت ارزانتر بسیار موثر باشد. تلاش ما این است که با ایجاد خط تولید این داروها تا ۲ سال آینده حداقل ۶ داروی مونوکلونال آنتی بادی در کشور به تولید برسد.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت اضافه کرد: داروهای مونوکلونال آنتی بادی داروهایی هستند که موجب تولید پادتن در بدن علیه سلولهای سرطانی می شوند. این پادتن ها با تهاجم به سلولهای سرطانی آنها را از بین می برند و به درمان بیماری سرطان با عوارض کمتر منجر می شوند.
دیناروند گفت: در واقع استفاده از این داروها موجب افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن در برابر سلولهای سرطانی می شود و با مرگ سلولهای سرطانی در واقع به درمان این بیماری منجر می شود.
وی افزود: این داروها با ابزارها و با استفاده از تکنولوژی بایو در رآکتورها تولید می شوند و وقتی به بیمار تزریق می شوند، آنتی ژن خاص سلول سرطانی را شناسایی می کنند و به آن متصل می شوند، اتصال به سلول سرطانی موجب مرگ سلول سرطانی می شود.
وی افزود: اثربخشی این داروها بسیار بالا و عوارض جانبی آنها بسیار کم است البته شرط تأثیر این دارو در این بیماران این است که آنتی ژن گیرنده در بدن فرد وجود داشته باشد بنابراین تجویز داروهای مونوکلونال آنتی بادی حتماً باید با مطالعه و آزمایش انجام شود تا مشخص شود گیرنده خاص دارند، در این صورت این دارو در درمان سرطان موثر است .
دیناروند همجنین امروز در همایش سراسری معاونان غذا و دارو که در شیراز گفت: موضوع سلامت در دولت یازدهم یکی از اولویتهای اساسی و ویژه است که این موضوع در دولتهای قبلی در اولویتهای هفتم یا هشتم قرار داشت.
وی افزود: اهمیت به بخش سلامت و دارو هم در سخنان عمومی رئیس جمهوری و هم در جلسات خصوصی بارها مطرح شده است.
رئیس سازمان غذا و دارو ضمن برشمردن برخی از برنامه های سازمان غذا و دارو در آینده، بیان داشت: یکی از برنامه های سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت این است که نگرانی های مردم در خصوص هزینه های درمان و دارویی را به حداقل برساند.
دیناروند تصریح کرد: در برنامه ریزی جدید سازمان غذا و دارو که در حال انجام است برنامه ها به سمتی پیش می رود که دیگر دغدغه اصلی مردم که همان هزینه های درمانی است به طور کامل برطرف می شود.
۴۷۴۷
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات