سلامت>  عمومی- گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: آلودگی هوای تهران گریبان پوست های شهروندان را نیز گرفته است. تماس مستقیم و مداوم پوست با آلاینده هایی چون آرسنیک، گوگرد، سرب و ریزگردهای معلق در هوا منجر به بروز انواعی از حساسیت های پوستی می شود که درمان آنها زمان و هزینه بسیاری دارد

متخصصان پوست تأکید می کنند در هوای آلوده برخی از مشکلات پوستی که از قبل وجود داشته است نیز تشدید می شود و برخی ناراحتی ها هم بدون سابقه قبلی به وجود می آید البته افرادی که سابقه حساسیت ها و آلرژی های پوستی دارند، در این شرایط مشکلات بیشتری را تجربه می کنند.

به بیان دیگر، چنین افرادی بیشتر دچار سرخی پوست، پوسته پوسته شدن کنار بینی، گونه ها و سوزش و خارش دور چشم می شوند. همچنین خستگی و پف کردن دور چشم ها نیز از عوارضی است که معمولاً در چهره این افراد دیده می شود.
یکی از مشکلات عمده ای که در آلودگی هوا بیشتر خود را نشان می دهد واکنش ها و اگزما ی پوستی است که افرادی که درمعرض بیشتر آلودگی قرار می گیرند درصورت و دست خود دچار آن می شوند.

افرادی که مدت زمان بیشتری را در بیرون از منزل و یا محل کار در این هوای آلوده شهر تهران و شهر های بزرگ قرار دارند، دچار حساسیت های پوستی، خارش، اگزما، پوسته پوسته شدن و قرمزی سر، صورت و دست هایشان می شوند. تحقیقات علمی نیز نشان داده است که در درازمدت این آلودگی ها می تواند منجر به ایجاد انواع سرطان ها شود به خصوص سرطان های مرتبط با پوست. سرطان های پوست جزو بیماری هایی هستند که در درازمدت خود را نشان می دهد در نتیجه ۳۰-۲۰ سال بعد شاهد بروز سرطان پوست خواهیم بود. دوری از عوامل ایجاد کننده بیماری های پوستی ناشی از هوای آلوده بسیار دشوار است. به هر طریقی که در این شهر ها زندگی کنید ناگزیر به بیرون رفتن از خانه و مواجهه با آلودگی هستید.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری های پوست و مو و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با همشهری گفت: تماس با مواد آلرژن اجتناب ناپذیر است. برای محافظت از پوست مجموعه ای از عوامل مثل آفتاب، آلاینده ها و ژنتیک تأثیر گذارند. در واقع استفاده از کرم ضد آفتاب خوب نمی تواند از تأثیر آلودگی جلوگیری کند ولی می تواند جلوی عوامل دیگر آسیب رسان به پوست را بگیرد.

برای خریدن کرم های مناسب بهتر است فریب تبلیغات گسترده و عجیب و غریب را نخورید. چند ماه بیشتر نیست که از انتشار خبر تقلبی بودن کرم حلزون می گذرد به همین دلیل پزشکان ازجمله دکتر امیرهوشنگ احسانی توصیه می کنند در خرید کرم به نوع تبلیغات توجه کنید. به عقیده او کرمی که در تبلیغاتش گفته شود ۱۰۰درصد مؤثر است و یا چند نوع خاصیت را با هم دارد غیرواقعی است. کرم های چندکاره نشان دهنده این است که ماده مؤثره آن بسیار کم است. او تأکید کرد که گول تبلیغات کرم هایی که مواد غیرمتعارف مانند حلزون و شتر مرغ دارند را نخورید.

به طور کلی متخصصین ازجمله دکتر احسانی به همه توصیه می کنند که به صورت مرتب از کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده و شوینده مناسب با جنس پوست استفاده کنید. تغذیه مناسب استرس کم و نکشیدن سیگار مهم ترین عوامل داشتن پوست سالم است.
متخصصان طب سنتی پوست را نیز به مانند سایر اعضا بسته به مزاج افراد تقسیم می کنند. دکتر سیدمحمد مواظب پزشک عمومی و متخصص طب سنتی در گفت وگو با همشهری گفت: به طور کلی پوست ها یا خشک هستند یا مرطوب. بسته به مزاج افراد نیز پوست ها تقسیم بندی دیگری نیز دارند. بنابراین محافظت و درمان پوست ها نیز متفاوت است.

مهم ترین عامل در مراقبت از پوست تغذیه مناسب است و چه افرادی که پوست خشک و یا چرب داشته باشند باید در غذای روزانه شان سبوس را بگنجانند. دکتر سیدمحمد مواظب غذاهای حاوی فیبر یا سبوس را سرشار از ویتامین E و ترکیبات آنتی اکسیدان دانست و گفت: مصرف سبزیجات و میوه های قرمز مانند سیب قرمز، هویج، کدو حلوایی و غذاهای دریایی در داشتن پوست سالم بسیار مؤثر است.

علاوه بر تغذیه مناسب برای پوست های خشک از محافظ هایی مثل کرم آلوئه ورا یا روغن بادام تلخ می توان استفاده کرد. این روغن باعث محافظت و تنظیم منافذ پوست های چرب می شود. این فرمول برای افراد سوداوی و صفراوی توصیه می شود. دیده شده که در هوای شهر هایی مثل تهران روغن بادام تلخ حتی بهتر از آلوئه ورا اثر دارد. آلوئه ورا در ترمیم آسیب های پوستی و محافظت از آن بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل نوع جنس پوست و مزاج فرد اهمیت دارد. در هوای آلوده تهران مصرف کرم هایی مثل جوانه گندم و بابونه برای پوست های چرب مناسب است.

وی راه حل طب سنتی دیگری نیز به خوانندگان همشهری پیشنهاد داد و آن ماساژ صورت با عسل و مقدار کمی نمک است که برای پاکسازی و شفافیت پوست بسیار مؤثر است. او گفت که این ترکیب مانند لوسیون خیار از پوست محافظت کرده و باعث بهبودی آن می شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات