سلامت>  عمومی- همشهری آنلاین: محققان با مطالعه و بررسی دریافتند که تابش نور آفتاب، فشار خون را کاهش می دهد و در نتیجه از خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی می کاهد.

به گزارش ایرنا، در این مطالعه محققان انگلیسی متوجه شدند که تابش نور آفتاب، سطح اکسید نیتریک پوست را تغییر می دهد، عروق خونی را گشاد می کند و به همین علت نیز فشار خون را کاهش می دهد.

ˈمارتین فیلیشˈ و همکارانش در دانشگاه ˈساوت همپتونˈ در انگلیس می گویند: نور آفتاب باعث می شود که مقدار کمی از گاز اکسید نیتریک از پوست به جریان خون منتقل و سرعت حرکت خون عروق کند می شود به همین علت، فشار خون نیز کاهش می یابد و خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی کم می شود.

در این مطالعه محققان وضعیت عروق ۲۴ نفر را که در برابر پرتوهای ماورای بنفش در دو جلسه ۲۰ دقیقه ای قرار گرفته بودند، بررسی کردند.

در یک جلسه، داوطلبان در برابر پرتوهای فرابنفش و گرمای حاصل از لامپ قرار گرفتند و در جلسه دوم فقط پرتوهای گرمایی لامپ به داوطلبان تابانده شد.

محققان گفتند: نتایج این مطالعه نشان داد که تابش نور آفتاب و نقش ویتامین دی در کنترل فشار خون حیاتی است.

با این حال محققان می گویند که پرهیز از نور آفتاب برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست مهم است، اما اجتناب کامل از نور آفتاب توصیه نمی شود، زیرا این کار به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی منجر می شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات