بیشتر ما طرفدار طعم خوب و خوش این میوه ها هستیم اما کمتر به جنبه سلامتی آنها فکر می کنیم در حالی که هر کدام از این میوه ها خودشان دنیایی از فایده و ارزش غذایی هستند.

به گزارش افکارنیوز ، روزهای فصل هزار رنگ را یکی یکی پشت سر گذاشتیم و به فصل سپید زمستان رسیدیم؛ فصلی که ردپای سردی آن را می توان در چهره تک تک عابران مشاهده نمود؛ گونه های گل انداخته، دماغ های قرمز و… ! در عوض، سبد رنگین میوه های پاییزی و زمستانی به ما کمک می کند تا از پس سوز و سرمای ننه سرما برآییم. میوه های خوش طعم و پررنگ و لعاب این روزها، طرفداران زیادی هم دارد مخصوصاً در این روزهای سرد. بیشتر ما طرفدار طعم خوب و خوش این میوه ها هستیم اما کمتر به جنبه سلامتی آنها فکر می کنیم در حالی که هر کدام از این میوه ها خودشان دنیایی از فایده و ارزش غذایی هستند. برای نمونه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

روزهای سردتان را با این خوراکی گرم کنید


با نزدیک شدن به روزهای سرد سال افراد بلغمی مزاج، بیشتر احساس سرما می کنند و نمی توانند به راحتی از منزل خارج شوند. دیابت، فشارخون و چربی بالا از مشکلات این دسته از افراد در این روزهاست. براساس قوانین طب سنتی، بعضی از خوراکی ها بعد از هضم شان در بدن باعث ایجاد گرمای شدیدی در رگ ها می شوند که افراد سرمایی باید حتماً آنها را در روزهای سرد سال مصرف کنند.

بررسی ها نشان می دهند؛ اگر فردی سرمایی هستید بیشتر سراغ غذاهایی مانند عسل، چای دارچین و ارده بروید و این غذاها را حتماً در این فصل در رژیم غذایی خود جای دهید زیرا مصرف این خوراکی ها مانع بروز بیماری هایی مانند استرس و اضطراب در شما می شود و احساس سرما را در بدن تان از بین می برد. همچنین مطالعات نشان می دهند؛ خوردن یک لیوان آب جوش همراه با عسل در صبح ها باعث می شود همواره دست و پاهایتان گرم باشد و احساس سرما و بی حالی در ساعات سرد روز در بدن خود نداشته باشید.

آقایان، از آب انار غافل نشوید!


این روزها شاهد شیوع سرطان پروستات مخصوصاً در کشورهای غربی هستیم. برای بررسی علت این تفاوت، مطالعه ای در مرکز سرطان دانشگاه کلرادو انجام شد و نتایج آن در ابتدای ژانویه ۲۰۱۳ در مجله پیشگیری از سرطان به چاپ رسید. نتایج تحقیقات و بررسی های محققان نشان داده که علت اصلی بروز این بیماری مربوط به رژیم های غذایی می شود. متخصصان راه های درمان و پیشگیری متعددی را ارائه کرده اند از جمله استفاده از مواد غذایی طبیعی و سالم. انار یکی از این خوراکی های سودمند است. نوشیدن روزانه یک لیوان آب انار به میزان قابل ملاحظه ای پیشرفت سرطان پروستات را کند می کند. انار یکی از میوه های زمستانی بسیار مفید است. این میوه حاوی مخلوطی از ترکیبات شیمیایی ارزشمند است که آسیب سلولی را کاهش می دهد.
آب انار اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بالایی دارد که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین حاوی ایزوفلاون هایی است که در مرگ سلول های سرطانی نقش دارند.

پرتقال؛ اکسیر لاغری


چاقی یکی از معضل های فراگیر است که این روزها خیلی ها گرفتارش هستند و البته درمان های مختلفی هم برای رهایی از این مشکل دست و پاگیر مطرح شده است. یکی از این درمان ها، مصرف مداوم میوه ها و سبزیجات است. یکی از میوه هایی که تاثیر شگرفی در لاغر شدن افراد چاق دارد پرتقال است. مصرف پرتقال بهترین درمان چاقی است. با مصرف آن کمبود املاح بدن برطرف و مقاومت طبیعی بدن زیاد می شود. پرتقال از اصلی ترین میوه های پاییزی محسوب می شود که می تواند چربی های اضافی را از بین ببرد، از این رو برای کاهش وزن بسیار مفید است. افرادی که چاق هستند، اگر رژیم پرتقال بگیرند سریع تر لاغر می شوند. برای معالجه چاقی و گرفتن رژیم لاغری، یک عدد پرتقال و ۳ عدد لیمو را به تکه های نازکی ببرید و آنها را به مدت ۱۰ دقیقه در نیم لیتر آب بجوشانید. ۲ قاشق سوپ خوری عسل را به آن اضافه کنید و دوباره ۵ دقیقه آن را بجوشانید. بعد آن را صاف کنید و بگذارید سرد شود. هر روز ۳ استکان کوچک از آن را میل کنید.

درمان پوکی استخوان با خرمالو


بیماری پوکی استخوان معمولاً در اثر کم شدن فعالیت بدنی، رژیم غذایی نامناسب و کمبود کلسیم به وجود می آید. در اثر این بیماری، به تدریج کلسیم استخوان ها کم شده و استخوان ها شکننده می شوند. تغذیه مناسب سرشار از کلسیم و پروتئین و انجام فعالیت های بدنی مناسب کم خرج ترین راه برای جلوگیری از پوکی استخوان است. یکی از میوه های سرشار از کلسیم، خرمالو است. میوه خرمالو حاوی انواع ویتامین ها شامل ویتامین B، A، C بوده، ضمناً حاوی مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم است، بنابراین به جهت وجود انواع ویتامین ها و مواد معدنی درون آن برای رشد و نمو کودکان و همچنین جلوگیری از پوکی استخوان بسیار توصیه می شود. این میوه نارنجی رنگ و شیرین خواص بیشمار دیگری دارد.

۱. دارای خاصیت اشتهاآور و ضد خونریزی است. این میوه، کم کالری و کم چربی بوده و منبع غنی فیبر است.
۲. مطالعات نشان می دهند؛ خرمالو می تواند از سرطان پوست جلوگیری کند و تمام مشکلات و آسیب های پوستی را درمان کند.
۳. قند خرمالو از نوع لوولوز و گلوکز است که برای افرادی که دیابت و مرض قند دارند مضر نیست.
۴. خرمالو سرشار از ویتامین A است که برای پوست، ناخن و موهای خشک و شکننده بسیار مفید است و قدرت بینایی را نیز زیاد می کند.
۵. این میوه پاییزی حاوی مقدار زیادی پکتین است. پکتین یکی از انواع فیبرهای محلول در آب بوده که باعث کاهش چربی های خون می شود.
۶. خرمالو به دلیل دارا بودن مواد معدنی، برای رشد و نمو بدن بسیار مفید بوده و آهن موجود در آن عنصر اصلی خونسازی است.

کدو حلوایی؛ دوست سلامتی پوست


محققان، کدو حلوایی را سومین منبع سرشار از ویتامین A، بعد از هویج و اسفناج برشمرده اند که باعث حفظ سلامت و درخشندگی پوست می شود. کدو حلوایی به دلیل وجود فیبر و مانیتول (نوعی قند ملین) تحریک کننده روده است. این گیاه منبعی غنی از پتاسیم است و از جذب قند و چربی کلسترول در خون جلوگیری می کند. کدو حلوایی طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد اما بسیار کم کالری است به طوری که در هر ۱۰۰ گرم از این گیاه تنها ۲۰ کالری وجود دارد.

نارنگی، ضد سرفه طبیعی


میوه نارنگی از بهترین داروهای طبیعی ضد سرفه است که به اکسپکتورانت طبیعی معروف است. مصرف این میوه زمستانی برای افرادی که مبتلا به سرفه های خلط آور هستند، بسیار مناسب است. افرادی که نیاز به دریافت پتاسیم بیشتری دارند می توانند از طریق میوه نارنگی، پودر یا آب این میوه زمستانی، میزان پتاسیم مورد نیاز خود را تامین کنند. مراقب باشید که هرگز نارنگی را به صورت مخلوط با شیر گاو میل نکنید. ترکیب این دو موجب بروز دردهای شکمی می شود.

آرامش/ شماره ۲۰/ بهمن ماه ۹۲/ آسایش دانشفر/ صفحه ۳۲
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات