این هورمون از غده صنوبری در مغز و در واکنش به تاریکی ترشح می شود.

به گزارش افکارنیوز ، نتایج یک بررسی جدید نشان می دهد مردانی که سطح هورمون خواب موسوم به «ملاتونین» در بدنشان بیشتر است، کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند. در این بررسی که روی نمونه ادرار گروهی از مردان داوطلب انجام گرفت مشخص شد مردانی که مقدار این هورمون در ادرارشان بیشتر بوده ۷۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات بوده اند.

«سارا مارکت» از متخصصان دانشکده سلامت عمومی هاروارد در بوستون گفت: نتایج این بررسی و مشاهده وجود رابطه بین سطح ملاتونین و ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات قابل توجه و بررسی است.

سطح ملاتونین در بدن افراد تحت تاثیر میزان خواب و کیفیت آن است. این هورمون از غده صنوبری در مغز و در واکنش به تاریکی ترشح می شود. به طور معمول سطح هورمون ملاتونین در هنگام غروب افزایش می یابد و در طول شب بیشتر می شود و مجدد به هنگام صبح و با روشن شدن هوا از مقدار آن در بدن کاسته می شود. به گفته پزشکان در مطالعات پیشین مشخص شده بود که هورمون ملاتونین نقش مهمی در تنظیم هورمون هایی که بر سرطان تاثیر می گذارند، ایفا می کند. بررسی های آزمایشگاهی همچنین نشان می دهد ملاتونین می تواند به کاهش سرعت رشد سلول های سرطانی یا متوقف ساختن آن کمک کند.

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، زنان شاغلی که در شیفت شب کار می کنند از میزان پایین تری هورمون ملاتونین برخوردارند و در نتیجه بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

در این بررسی از ۹۳۰ مرد ایسلندی در فاصله سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۹ میلادی درخواست شد به پرسش های مطرح شده در مورد عادت خوابشان پاسخ دهند. همچنین روی نمونه ادرار آنان آزمایش هایی انجام شد. به گفته پزشکان در آن دسته از شرکت کنندگان که در نمونه ادرارشان میزان بالاتری از این هورمون وجود داشت، موارد ابتلا به سرطان پروستات خیلی کمتر مشاهده شده بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات