مدیرکل منابع طبیعی لرستان خبرداد:

مدیرکل منابع طبیعی لرستان گفت: ۲۷۰ هکتار از جنگل های بلوط در لرستان دچار آفت و بیماری شده اند که منجر به خشک شدن این مساحت از جنگل ها شده است.

مهرداد بهاروند امروز پیش از خطبه های نماز جمعه در پلدختر اظهار کرد: ۷۷ درصد ازمساحت استان لرستان را منابع طبیعی، جنگل و مرتع به خود اختصاص داده است و این در حالی است که ۲۷۰ هکتار از جنگل های بلوط لرستان خشکیده شده اند. وی افزود: ۱۲ درصد از آب های جاری کل کشور از لرستان سرچشمه می گیرند و لرستان از نظر مساحت منابع طبیعی مقام سوم کشور را در اختیار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: تخریب منابع طبیعی در لرستان به سرعت در حال پیشروی است و این مسئله نگران کننده است.

وی افزود: از جمله دلایل این تخریب ها نبود امکانات و تجهیزات محافظت و بازنشسته شدن سالانه حدود ۲۰ نفر از نیروی کارآمد در این سازمان و جایگزین نشدن نیروی کار جدید است.

بهاروند با اشاره به خسارات خشکسالی و گرد و غبار به منابع طبیعی لرستان گفت: خشکسالی های دهه اخیر در لرستان و پدیده گردوغبار دلایل تخریب منابع طبیعی در استان است به طوریکه ۹۰ درصد پدیده گرد و غباراز کشور همسایه به ایران سرایت می کند.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان افزود: وجود آفات و بیماری هایی که در جنگل های استان فارس و ایلام وجود دارد به جنگل های لرستان سرایت کرده است و هم اکنون ۲۷۰ هکتار از جنگل های لرستان درگیر این آفت هستند.

بهاروند اظهار کرد: پلدختر با بیشترین میزان خشکیدگی جنگل های بلوط در استان رتبه اول خشکسالی در لرستان را دارد.

وی افزود: در این خشکی ها و تخریب جنگل ها عوامل انسانی نقش بسیار زیادی دارند به گونه ای که ۹۳ درصد آتش سوزی های لرستان را عوامل انسانی به بار می آورند.

بهاروند تصریح کرد: از جمله عوامل انسانی در تخریب جنگل ها تبدیل جنگل ها و مراتع به زمین کشاورزی و اجرای پروژه های بدون برنامه و کوچ زود هنگام عشایر است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات