در همایش «لبیک یا امام» فعالان فرهنگی استان لرستان +تصاویر

لرستان خبر: مسئول کانون تولیدی رواق مؤسسه مبشرصبح لرستان گفت: سالنامه شهدایی «شقایق‌های لرستان» با هدف به خانه بردن صورت و سیرت شهدای بزرگوار استان لرستان طراحی و چاپ شده است.

میلاد احسانی در گفتگو با خبرنگار لرستان خبر در خرم آباد احضار کرد: این سالنامه دارای ۱۳ برگ است. برگ اول، جلد و شناسنامه کار و صفحات بعدی به ترتیب نمایشگر ماه های سال ۱۳۹۳ است.

در هر صفحه   شهید شاخص لرستانی که در آن ماه به شهادت رسیده است، انتخاب شده، چهره ایشان تصویرگری شده و در بالای صفحه قرار گرفته است. در پایین تصویر، قسمتی از وصیت نامه یا خاطره ای ناب از شهید منظور به همراه نام، عنوان، مکان و زمان شهادت شهید ذکر شده است.

علاوه بر این، در تقویم، سالروز شهادت دیگر شهیدان شاخص هم استانی که در ماه مورد نظر به شهادت رسیده اند، و همچنین عملیات های لشکرهای لرستانی که در آن ماه انجام گرفته اند با رنگ سبز متمایز شده است.

نکته مهم در این تولیدی، بومی بودن آن است؛ چه در حوزه محتوا و چه در حوزه اجرا. محتوای کار که مربوط می شود به شهدای استان. پژوهش و طراحی کار توسط مؤسسه مبشرصبح انجام شده است. تصویرگری شهدا به وسیله هنرمند بروجردی، آفای عباس گودرزی انجام شده. چاپ تقویم نیز توسط چاپخانه گوتنبرگ خرم آباد انجام شده و فقط صحافی سالنامه بیرون از استان اجرا شده است.

در مورد انتخاب شهدایی که تصویرگری شده اند، چند معیار مد نظر بود. اول اینکه از فرماندهان و عوامل مؤثر در زمان و مکان خود باشند. گاهی اقتضائات قالب این اجازه را به ما نمی داد. مثلا در ماه شهریور هیچ شهید شاخص فرمانده ای را نیافتیم؛ و توفیق   شد که یادی کنیم از یک راننده جوان جهاد سازندگی لرستان که در این ماه به شهادت رسیده است.

عامل دوم در انتخاب شهدا، در دسترس بودن عکس پرتره مناسب از ایشان بود. برای تصویرگری می بایست جزئیات صورت شهید کاملا مشخص باشد. این موضوع در مورد بسیاری از شهدای عزیز لرستانی محقق نمی شد. باید پذیرفت که هر قالب ظرفیت هایی دارد که باید متناظر با آن ظرفیت ها داوری شود.

در پایان باید گلایه کنیم از مسئولان حوزه فرهنگ و دفاع مقدس استان که هیچکدام در این مراسم حضور نداشتند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات